Har et uisoleret skur som har brug for en dør inden vinteren. Har læst tråde her på forummet angående dette og er blevet lidt klogere end før, men ønsker stadig synspunkter på min planlagte løsning. Hvad tror I om simpelthen at beklæde en 21 mm konstruktionskrydsfiner med stående panelbrædder. Med denne løsning kan jeg ikke se nogen mening i en "z-ramme", da krydsfineret stiver døren op. Har tænkt mig tre horisontale reglar til at sømme panelet fast i.
Se vedhæftede tegning og kom gerne med kommentarer.
Virker som en fornuftig løsning, men hvis du alligevel skal bruge ekstra reglar til at fastgøre på bagsiden, hvorfor så ikke lave en traditionel dør med klassisk forstærkning på bagsiden?
//Oscar
Ok, jeg forstår. Men jeg tror, at jeg vælger en plywood, da det føles som en enklere og bedre måde at stive døren op på. Årsagen til, at jeg har tænkt på et par horisontale reglar, er, fordi det føles skrøbeligt kun at fastgøre panelet i bare plywooden, men det fungerer måske?
Almindelig konstruktionskrydsfinér vil sandsynligvis ikke holde lige så længe som en traditionel dør. Som hoveddør til et uopvarmet skur vil den blive ret fugtig og måske endda våd af og til, og det tåler krydsfineren ikke, uden at den sandsynligvis før eller senere vil delaminere.
En traditionel dør er efter min mening både bedre og billigere.
Plywoodpladen er basilitbehandlet, hvilket burde forlænge levetiden, har dog ingen anelse om hvor meget. Desuden koster den mig ingen penge, så prisen spiller ingen rolle.
Er der ingen, der har bygget en lignende dør og har erfaringer at dele ud af?
Byg døren som du har tænkt dig og mal den med en farve, så fugten ikke så let trænger ind. Skulle den senere begynde at vride sig eller gå i stykker på en anden måde, kan du altid forstærke den med et Z af brædder på indersiden.
Ok, jeg forstår. Men jeg kører nok på en plywood eftersom det føles som en enklere og bedre måde at stive døren op. Årsagen til at jeg har tænkt mig et par horisontale regler er, fordi jeg synes det føles spinkelt kun at fastgøre panelet i kun plywooden, men det fungerer måske?
Lidt passende lim på panelet afhængig af plywoodens behandling giver det holdbarhed og stabilitet, men den bliver tung med 21mm plade + lige så tykt panel.