Behøver lidt hjælp med beregninger samt sparring om konstruktionstanker vedrørende min bro. Placeringen er udsat og frit i Østersøen. Eksisterende bro er 8x2 meter med en betonklods på klippen ved strandkanten samt en betonkappe på ca. 10 ton stående på grusbund ca. 6 m ude i vandet. Betonkappen har, så vidt jeg husker, tre pæle ned til klippen (?) indstøbt i sig. Broen er for længe siden blevet totalt ødelagt efter en besværlig isvinter. Kappen er væltet. Måske er en af pælene knækket. Den skal sandsynligvis fjernes.
Jeg overvejer at skifte konstruktionsløsning og at bygge betonklodsen ved strandkanten ret betragteligt og der fastgøre to stålbjælker, som stikker ud over vandet. Broen skal strække 8 meter ud. Betonklodsen kan sikkert bygges omkring en meter ekstra ud i vandet, hvilket efterlader ca. 7 meter til bjælkerne.
Er det realistisk at bygge en sådan konstruktion? Hvilken dimension på bjælker kræves?
Har ikke behov for, at det skal være solidt yderst. Helt fint hvis det gynger lidt, men det skal jo holde.
Andre tiltag, der kan være passende i denne sammenhæng?
Hmm, interessant.
Normalt ville jeg have foreslået flydebrygge, men jeg er ret sikker på, at en hængebro er løsningen for dig.
Billed-Google hængebro så du ser konstruktionen og kan sikkert bygge en selv.
Men, glem at lægge en båd ved den. De tåler sidekræfter dårligt.
Lægger en hurtig skitse ind for at illustrere forudsætningerne (nuværende situation). Blå rektangler er beton, Brunt er bryggedækket (limtræ m.m.). Blå streger er vand henholdsvis klippe. Den røde streg er grusbund og under den er det gæt, hvordan det ser ud.
Billed-Google hængebro så du ser konstruktionen og kan sikkert bygge en selv.
Prøvede tippet og fik mange hits på stilladser men fandt en side, der refererede til Norge. Prøvede så at google "Hengebrygger" i stedet. Så fik man gode hits. De føles lidt mere "landgang" end hvad jeg helst ønsker. De ser ud til at bruge opstagning også i horisontalplanet for at få den lidt mere stabile som fx fortøjningspunkt for båd.
Svært at give gode svar, når betingelserne er uklare. Alle rimelige løsninger kræver dog en ydre støtte af den type, som betonpontonen udgjorde. Hver cm, som broens spændvidde kan forkortes med, er et plus. Jeg ved ikke, hvordan Østersøen er i Stockholmområdet, men her i Blekinge er miljøet ret aggressivt. Det går ikke at bruge almindeligt trykimprægneret træ, det skal være NTR-M mærket. Stål er også lidt besværligt med et konstant malingsbehov. Det bedste er, hvis du kan få fat i to brugte telefonstolper med en diameter omkring 20 cm. De er meget stive og tåler miljøet længe. Det er ikke sikkert, at det er tilladt, men det må en anden svare på. Begræns udkragningen udenfor den ydre støtte til ca. 1 m.
Jeg havde nok forestillet mig noget lignende nedenstående billede, som jeg fandt på nettet. Og jeg undrer mig lidt over, hvor grænsen går for en sådan konstruktion. Det føles jo som et enkelt typetilfælde fra formelsamlingerne, som jeg ikke har set i omkring 30 år. Så derfor har jeg brug for lidt hjælp fra en, der er mere erfaren. Jeg tænker, at jeg bygger mit betonsæde i land ret solidt og lader to godt dimensionerede galvaniserede stålbjælker stikke ud. Hvor går rimelighedsgrænsen for den idé? Eksemplet på billedet ville jeg selv vurdere til 4 meter og ikke specielt tykke bjælker.
Det er jo ikke givet hvordan man skal regne, men hvis man udgår fra et almindeligt svajkriterium når fire voksne står i bredden yderst, så behøver du to HEA 280 bjælker som er indspændt i betonen. Indspændingen kræver måske 2 m. 2 stk 6 m lange HEA 280 bjælker koster nærmere 25000 kr, men det er det måske værd.
Det er jo ikke givet, hvordan man skal regne, men hvis man udgår fra et almindeligt svigtkriterium, når fire voksne står på række yderst, så behøver du to HEA 280 bjælker, der er indspændt i betonen. Indspændingen kræver måske 2 m. 2 stk. 6 m lange HEA 280 bjælker koster nærmere 25.000 kr, men det er det måske værd.
Sigter som sagt på en bro på 8 meter udgående fra nuværende betonlandfæste. Tænker at det fordeles på den mest hensigtsmæssige måde mellem udvidet landfæste og bjælker. Skulle nok kunne være muligt at udvide landfæstet med to meter dvs ca. 14 ton beton. Tilbage er så et udstik på 6 meter, hvilket med 2 meter indspænding giver behov for 8 m bjælke.
Eksisterende professionelt bygget bro, som ikke klarede isen, kostede 110 kkr for 10 år siden. Går nok på det dobbelte nu at få en lignende, som måske ikke klarer vinteren den heller samt at det koster at komme af med den gamle. Så omkostningen for bjælkerne er ikke et afgørende problem. Jeg er ikke ude efter at bygge noget selv. Det her er for stort, svært, tungt og utilgængeligt for mig. Det kræver en solid arbejdspram og andet udstyr for ad søvejen at komme med beton, stål etc.
Hvad skal den bruges til? Fortøje båd? Hvilken type båd? Hvorfor ikke lægge en bøje ud til båden i stedet?
Solbro, badebro, bådebro. 8 meter er hvad der kræves for at komme ud på tilstrækkelig dybde til at kunne dykke eller komme ind med sejlbåd. Tipset om hængebro opfylder alt undtagen at være en "udendørs terrasse." Bøjer har vi (haft) i kombination med broen. Lige nu har vi selv ingen båd, men det kommer. Ellers har vi gæster, som benytter den.
Nedbøjning af mennesker, der bader, er jo et bagatellartet problem, sammenlignet med vægten ved nedisning, jeg har set broer dækket med 1-1,5m drivis, som er pakket på broen af vind og bølger, de kræfter tilsammen knækker det meste.
Jeg ville have set på en løsning, der kan tages ind om efteråret.
Du mener en sådan som @Jan_G tipser om i indlæg 2?
Mere som dit indlæg #4, bare sammenklappelig hvis nødvendigt. Vi havde stenkasse og træramme på vores i mange år, før is og storm ødelagde den. Har ikke bygget en ny bro, for det bliver kun problemer og dyre penge. VI bruger bøje og overvejer ellers en flydebro.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.