Hej

Jeg skal hænge en HE-A bjælke op, som skal stå på 3 stk 45x195 reglar. Det jeg undrer mig over er, hvordan jeg skal fastgøre HEA-bjælken og træreglarne, så de sidder godt fast.

Diagram af en HE-A bjælke monteret på tre 45x195 reglar, viser sammenskruning og placering på en letbeton ydervæg.

Den står jo bare på to? En hea200 på 5 meter burde veje ganske rimeligt, så jeg ville nok ønske, at den stod på alle tre. Så er det jo valgfrit, hvordan det forankres. Meget afhænger jo af, hvad det er for noget? En del i et hus eller fritstående eller hvad?

S Stefan1972 sagde:
Den står jo bare på to? en hea200 på 5 meter burde veje ganske pænt, så jeg ville nok ønske, at det stod på alle tre.
Du har nok misforstået.
Hvert oplag, et i hver ende, består af 3 stk. 45x195 sammenskruede reglar.

For øvrigt vejer en HEA 200-bjælke 42,3 kg/m altså 220 kg for denne bjælke.

M mikaeluren sagde:
Det jeg undrer mig over er, hvordan jeg skal fastgøre Hea-bjælken og træpladerne, så de sidder ordentligt fast.
Det burde gå fint med pladevinkler, der skrues ind i bjælkelivet med gennemgående skrue og møtrik, og fransk skrue i de yderste plader. Eller måske gennemgående skrue og møtrik der også.
Et metalvinkelbeslag med flere huller til skruer, brugt til at forbinde trækonstruktioner som nævnt i diskussionen om byggeri og renovering.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.