Går med overvejelserne om at bygge et sne- eller skærmtag på bagsiden af vores garage (vinduesiden). Vil kunne bakke ind med traktoren og stille nogle maskiner m.m. under det planlagte tag. Har 4 ståldragere liggende, som jeg gerne vil bruge på bedste vis og dermed holde materialomkostningerne nede.

Dragerne:
Længde 7,5m
Højde 165mm
Godstykkelse ca. 5-6mm
Mærket NP16

Langevæggen på bagsiden er ca. 11 m, og jeg ser gerne, at skærmtaget er hele strækningen.
Derefter et udhæng på 4-5m.
Tænkte på at fastgøre en bærende bjælke på væggen så tæt på tagfoden som muligt. Vil have den mindst mulige tagvinkel, da det bliver trangt, hvis jeg skal kunne bakke traktoren ind på langsiden.

Tips til, hvordan jeg bruger de eksisterende dragere og bygger med så få støttepiller som muligt..?
Vil jo ikke kappe dragerne i stykker for så at opdage, at jeg kunne have gjort det på en anden og bedre måde.

Grønne stålbalkar ligger på en eng omgivet af græs, klar til brug til et byggeprojekt. I baggrunden ses landbrugsmaskiner og en trailer. Rød garage med tag i metal, mangler skærmtag til opbevaring af maskiner. Græsplæne og trækker ved siden.

Det drejer sig nok om INP 16 balker. En ældre type profil, der ligger tæt på IPE 160. Du kan skære dem ned til 5 m længde og bruge dem som primærbalker, der går lige ud fra væggen. Det bliver tre fag på hver ca. 3,7 m. I forkanten stiller du hver bjælke på en stålstolpe. Maksimalbelastningen på stolpen bliver lige under 30 kN, hvilket de fleste aktuelle dimensioner klarer. Vinkelret mod stålbjælkerne og parallelt med væggen lægger du træåse, 45x220 C 24 c/c 600 mm f.eks. Ønsker du større c/c kræves limtræ. Ovenpå åsene tagdækning, trapezplader, råspont + pap osv.

• Synes
Anderzzon
  • Laddar…
Hvordan ville konstruktionen se ud, hvis man bruger selvbærende tagplade i stedet..?
Jeg fandt en virksomhed i nærheden, der sælger TP128. www.lindtech.eu

Ville telefonstolper være tilstrækkelige som søjler..?

(Det var vist 5stk bjælker jeg havde for resten (y))

Så må du placere dine bjælker i to rækker parallelt med væggen i stedet. Der går lidt flere søjler til. Hvis de ikke bliver for høje, klarer telepæle ganske store laster. Selvbærende tagplader klarer sikkert en c/c afstand på 2,5 meter. Jeg tror ikke, du behøver en så høj profil som TP128. Jeg kan beregne lidt mere på det i morgen.

En tanke er i hvert fald, at bærbjælken som er fastgjort i væggen, kan være af træ. Garagen har et loft med grove spær, så det burde kunne lade sig gøre at bolte en grov bjælke med gennemgående gevindstænger i dem.

Der er jo også mulighed for at skære og sammensætte to bjælker, så den totale bjælkens længde bliver 11m

A Anderzzon sagde:
En tanke er i hvert fald, at bærbjælken, der er fastgjort i væggen, kan være træ.
Det har jeg taget udgangspunkt i.

Du skal skære og sammenføje to bjælker, så den samlede længde bliver 11 meter. Hver sådan sammenføjet bjælke bør hvile på 4 søjler med ca. 3,7 meters afstand.

Hvis du har to rækker med stålbjælker med 2,5 meters afstand, kan du bruge den tyndeste variant af TP128. Teoretisk kan du klare dig uden midterrækken, men så bliver pladen tykkere og dyrere, så det er nok egentlig ingen besparelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.