Vi har en lille mur mod gaden, der "falder sammen". Det skyldes sandsynligvis tre faktorer: hvordan den er lavet, alder og at man har skruet et hegn ovenpå. Bør ikke være umuligt at fikse. Men jeg har mislykkedes tre gange. Vil ikke fjerne muren. Forsøg et: brugte helt forkert mørtel. Så fin ud nogen måned, derefter blev værre end før reparationen. Forsøg to: prøvede en fiberblandet combitex på begrænsede steder. Blev hårdt og godt, men havde svært ved at udfylde og mislykkedes med at støbe fast gevindstænger til hegnet. Forsøg tre: gik et år eller to efter forsøg to, brugte samme fiberblandede mørtel. Synes at være blevet blødere. Kan let skrabe på det, så tror ikke det holder. Har sandsynligvis blevet for gammelt, selvom sækken var uåbnet.

Mit hovedspørgsmål er hvilken mørtel/cement skal jeg bruge? Leverandørerne henviser til forhandlerne, hvor jeg desværre ikke finder den kompetence!

• En beskadiget mur med et metalhegn ovenpå, der står langs en græsplæne ved en vej. Der ses tegn på tidligere reparationer.
  • Mur med skader og revner under et sort hegn, beliggende ved en vej. Grønt buskads i baggrunden.
Claes Sörmland
Er det ikke en støbt betonmur. Så er det lidt af en udfordring at reparere revner, for den bevæger sig jo i revnen, så alle reparationer mislykkes. Kan du fjerne segmenter af muren, hvor den er revnet, arrangere nye armeringsjern og støbe på muren.

Reparation via pudsning sker med cementpuds, type finbeton (ballast + cement). Ikke let at få pænt, det flyder bare.

• Synes
Paul F
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Då är det et lille elände at reparere revner for den rører ju på sig i revnen så alle reparationer går ad helvede til.
Har set forslag til at hugge ud en smule, bore huller på hver side af revnen og trække nogle kramper derhen, som man har bøjet til af armeringsjern, der fastgør halvdelene. (Inden man pudser/støber dem ind). Dog er det ikke noget, jeg selv har testet.

Har selv oplevet god succes med at fylde revner med tyndblandet reparationsbeton. Udfordringen er bare at få det ned i dybden. Man kan hugge ud lidt og/eller vibrere det ned på passende vis, tænker jeg.

• Synes
Paul F
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm sagde:
Har set forslag om at bore en del ud, bore hul på hver side af revnen og sætte nogle krampelignende stykker, som man bøjer til af armeringsjern, der fastholder halvdelene. (Inden man pudser/støber dem ind). Dog har jeg ikke prøvet det selv.

Selv har jeg haft held med at fylde revner med tyndblandet reparationsbeton. Udfordringen er bare at få det ned i dybden. Man kan bore lidt ud og/eller vibrere det ned på passende måde, tænker jeg.
Jeg tror på den første løsning, omtrent det jeg tænkte mig i mit svar.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.