Hej, jeg undrer mig om der er nogen, der har muret en brandmur op af letbeton, er der noget specielt at tænke på. Har spånplader i væggene og har ikke tjekket om der findes nogen anden type brandvægsmateriale, nogen her der måske ved.
Tak på forhånd// Verrra
 
Har muret en brandmur af letbeton bag en Keddy Minette. Brugte blokke på 100x200x600 og brugte almindelig fliseklæb som fuge. Borede huller og forsænkede en skrue i hvert andet blok (skruede i OSB). Meget nemt at arbejde med, og hvis man gør det "nøje", kan man male direkte efter tørring. Skorstensfejeren var lidt tvivlende, da jeg spurgte, om letbeton var godkendt til en brandmur, men fik grønt lys, før jeg murede. Et tip er at tjekke med din skorstensfejer.
 
Brandvæg plejer at være tilbehør til kamin. Jeg byggede selv af 3 stk. 45mm stående metalstolper samt en masterboard (brandhæmmende plade). Pladen blev malet med strukturfarve, så den så pudset ud.
 
Tak for jeres svar. Tænkte også på at tjekke med sotarn, han bør jo have en del erfaringer med brandmure mm. Havde også tænkt på at male med strukturmaling.
Ha det// verra
 
Et generelt spørgsmål bare.. hvis jeg bruger almindeligt træ og derefter beklæder med dobbelt 13 mm gips. Hvordan klassificeres det? EI ?
 
PeterF sagde:
En generel spørgmål bare.. hvis jeg laver stolper med almindeligt træ og derefter beklæder med dobbelt 13 mm gips. Hvordan klassificeres det? EI ?
Dobbeltgips på en side og træ stolper EI 15 tror jeg kan være EI 30 også... Også REI15 hvis det er sådan, men konstruktionen bør ikke være bærende...
 
Tak, skal forsøge at forske videre :)
 
Der findes specielle sten, der er "ihulede på bagsiden" til at bygge brandvæg. Disse bygger ikke så meget som andre godkendte brandvægge. Ellers har man som tommelfingerregel, at der kræves en række mursten mod brændbart materiale. Sådan plejer det f.eks. at være bygget i gamle køkkener mellem brændekomfuret og køkkenskabet. Svigermor installerede en brændekomfur i sit køkken, og der brugte man kun 50mm ytong/letbeton, hvilket resulterede i, at køkkenskabet næsten begyndte at brænde. Der blev røgudvikling, og træet var blevet helt sort. Hvis det handler om væggen bag en kamin, plejer der at være ret meget luft mellem kaminen og væggen, så det bliver ikke så varmt, og der ville det sikkert være nok med 50mm leca. Men byg efter de regler, der findes, så er du på den sikre side, hvis noget skulle ske. Jeg lånte en bog på biblioteket, da jeg installerede min brændeovn. Der stod alle mål og materialer, der var godkendt. Bl.a. stod der, at det ikke var nok at lægge en plade ovenpå et trægulv foran den åbne pejs. Der skal også være en tynd plade af ikke-brændbart materiale mellem plade og træ. Der findes specielle pressede mineraluldsplader (ca. 3mm) at købe, hvor kaminer sælges. Jeg tror også, at gips ville være godkendt. Da jeg selv lagde ny plade derhjemme, ignorerede jeg denne isolering, og skorstensfejeren har ikke sagt noget om det.
 
Nogen der ved, hvor man kan finde gældende bestemmelser?
 
Hvor langt til væggen skal det være fra en røgkanal, der kommer op fra etagen nedenunder? Skal denne væg være brandklassificeret, eller gælder det kun bag brændeovnen på nederste etage?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.