Har et køkken hvor den ene væg består af "væggen mod naboen". I denne væg er der i dag dobbeltgips for at fungere som skillevæg mellem forskellige brandceller (os og naboen).

Er det ok at tage et af disse gipslag ned og erstatte det med en slags krydsfiner?

Fordelen med dette er, at jeg kan tage det eksisterende gips ned med lethed. Derefter behøver jeg heller ikke reglere op for køkkenskabe mm på samme måde, da dette skrues ind i "krydsfineren".

Tæller krydsfineren som samme brandbeskyttelsesklasse, eller skal det være dobbeltgips?
 
Det er nok ikke OK (tror ikke naboen synes det heller).
Du bør nok tjekke, hvad der gælder for dit hus.
Så en vind i et rækkehus, hvor man havde trippelgips på begge sider af reglerne, dvs. i alt seks gips som brandvæg. Der var nok en grund til dette.
 
Højst sandsynligt kræves der dobbeltgips med forskudte samlinger. Sæt krydsfiner udenpå den eksisterende væg og derefter eventuelt renoveringsgips.
 
Takker for svarene!

Ser mit eget indlæg og kan konstatere, at jeg nok var træt i går.. =)
Hvad jeg mente var, at de eksisterende KAKLET kan tages ned med lethed på denne måde.

Med plywood mener jeg det, som ser ud til at blive kaldt OSB, hvilket ser ud til at være ok at have i brandskildevægge.

Nogle tips til, hvor man kan henvende sig for at få et "korrekt" svar?
 
Brandvæsenet? De plejer at have styr på det
 
Mellemvæggen klassificeres som brandvæg mellem jeres to lejligheder og må ikke forringes (dvs. mindske tykkelsen eller ændre materiale. Byggeregler findes for hvilket brandsikring der skal være mellem sammenbyggede småhuse/lejligheder. Ifølge disse skal der altid være en brandsikring/brandvæg i mindst brandteknisk klasse A60/EI 60 (Hvis jeg ikke husker forkert). Det du kunne gøre er enten at rive gipspladerne ned, så du slipper for at slå fliserne ned og derefter genoprette med ny gipsplade + krydsfiner ovenpå, eller lade gipspladen blive siddende og sætte en krydsfinerplade på denne.
 
OSB kan ikke erstatte gips i en brandadskillende væg.

Hvis du vil have OSB for lettere at sætte skabe op, så er det måske OK at fjerne begge lag gips og montere OSB mellem reglarne, og derefter sætte dobbeltgips op igen med overlappende samlinger. Så kan du skrue ting op gennem gipsen, uden at få en tykkere væg.

Jeg er dog ikke sikker på, at man overhovedet må have træplader i brandvæggen.
 
Træ må ikke bruges i væggen. Afhængigt af brandklassificeringen og hvor mange minutter væggen skal kunne brænde uden at flammer bryder igennem, skal du bruge protect plader. For eksempel gyproc protect 15 mm, dobbelt af dem klassificeres til 90 min.

Tjek op på det, før du gør noget, da forsikringsselskaber ser på sådan noget ved brand.
 
Hvorfor ikke bare bruge Elfas g6 expander?

Hurtigere, enklere og meget billigere end at rode med osb.

Ved ikke rigtig om det er okay at bore en række 10mm huller i en brandvæg dog...
 
Dzollero sagde:
Træ må ikke bruges i væggen. Afhængigt af brandklassifikationen for, hvor mange minutter væggen skal kunne brænde uden at flammer bryder igennem, skal du bruge protect plader. F.eks. gyproc protect 15 mm dobbelte sådanne klassificeres til 90 min.

Tjek det op, inden du gør noget, da forsikringsselskaber kigger på sådan noget ved branden.
Der er intet, der siger, at træ ikke må bruges i en brandhæmmende væg. Det er væggens konstruktion som helhed, der afgør brandmodstanden.

Derimod skal man ikke udskifte dele i en eksisterende konstruktion med materialer med andre egenskaber.

Hvad du kan gøre i denne situation er at fjerne det yderste lag gips, erstatte det med krydsfiner og derefter supplere det med 13 mm gips udenpå det. Så er du garanteret hjemme.

Jeg ville også tro, at en tilsvarende løsning, men med renoveringsgips som mycke_nu foreslår, er tilstrækkelig, men det ville jeg gerne kontrollere for at være på den sikre side.
 
det du kan gøre er, at du køber et pladebånd, der findes på rulle, det er 10 cm bredt, og rullen er lang, så du kan nok klippe den længde af, som du har brug for til din væg. Riv det yderste lag af, skru pladebåndet fast på lægterne, som du vil kunne se på det første lag. Du skal have to længder, en til over- og underskabene, find blot ud af, i hvilken højde de skal sidde. Sad der en almindelig gipsplade der før, kan du skrue en almindelig plade fast igen. Så tager du gipsskruer/plader og skruer pladestrimlen fast, som da ligger mellem første og andet lag. På det første gipslag vil du nok se, at der er en fuge mellem gipsvæg, loft og gulv, og hvis du ser, at der mangler noget, lægger du brandtæt fugemasse, hvor det mangler. Din brandvæg er også en skillevæg. Og ja, du kan også have trælægter i en brandvæg.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.