S Denis Mahovic sagde:
Kan du forklare?
Hvor finder jeg de rigtige mål så?
Egentlig gælder kravet max temperatur på væggen ved hårdeste fyring, hvilket tolkes som afstand for at undgå at måle ved hver installation.
Vi fik vores installation af Conturakamin, med delvist uisoleret røgrør, underkendt af skorstensfejeren, selvom vi havde opfyldt kravene i Conturas monteringsanvisning. Kontaktede så Contura, som skrev en erklæring om at temperaturmåling med godkendte værdier var udført af RISE, (tidl. SP). Skorstensfejeren godkendte baseret på dette.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
F Frasse07 sagde:
Egentlig gælder kravet max temperatur på væggen ved hårdeste fyring, hvilket tolkes som afstand for at slippe for at måle ved hver installation.
Vi fik vores installation af Conturakamin, med delvist uisoleret røgrør, kasseret af skorstensfejeren på trods af at vi havde opfyldt kravene i Conturas monteringsvejledning. Kontaktede så Contura som skrev en attest på at temperaturmåling med godkendte værdier var gjort af RISE, (tidl. SP). Skorstensfejeren godkendte baseret på dette.
tak for svar!

Skorstensfejeren har allerede været hjemme, han siger at så længe jeg følger monteringsanvisningerne, så skal der ikke være nogen fare…
det gør firmaet, som sætter den ind…

Tænkte på en anden ting, hvor vigtigt er det med tilluft?
Var på Biltema i dag, findes ikke et rør som passer på conturaen (67mm)..

overvejer at skide på det da jeg har krybekælder, så skal jeg trække slangen flere meter for at få tilluft, findes der andre løsninger på dette ”problem” hvis man efterfølgende indser at det ikke fungerer som det skal uden tilluft.
Jeg tænker så på ilten inde i huset…

A
S Denis Mahovic sagde:
tak for svar!

Skorstensfejeren har allerede været hjemme, han siger, at så længe jeg følger monteringsanvisningerne, så skal det ikke være nogen fare…
det gør firmaet som sætter den op…

Tænkte på en anden ting, hvor vigtigt er det med tilluft?
Var på biltema i dag, findes der ikke et rør som passer på conturan (67mm)..

overvejer at ignorere det da jeg har krybekælder, så jeg skal trække slangen flere meter for at få ind tilluft, findes der andre løsninger på dette ”problem” hvis man senere indser, at det ikke fungerer som det skal uden tilluft.
Jeg tænker så på ilten inde i huset…
med tilluft så vil det fungere utroligt meget bedre, og du får et mere effektivt system, da du ikke behøver at bruge allerede opvarmet indendørs luft til fyring.

men tag tilluften direkte fra krybekælderen da

A Aunty sagde:
med tilluft så kommer det fungera utrolig meget bedre og du får et mere effektivt system da du ikke behøver tage allerede opvarmet indendørs luft for afbrænding.

men tag tilluften direkte fra krybekælderen da
men hvilke risici er der ved at tage luften direkte fra krybekælder, tænker på gløden?…

Jeg har en affugter nede i kælderen som kører konstant

A
S Denis Mahovic sagde:
men hvilke risici er der ved at tage luften direkte fra krybekælderen, tænker på gløden?...

Jeg har en affugter nede i fundamentet, der kører konstant
det vil ikke være noget problem.

nogen vil sikkert snart komme og sige, at det vil være dårligt fra et fugtighedsmæssigt synspunkt, men det skal du ikke bekymre dig om.
du vil med stor sandsynlighed ikke fyre om sommeren

• Synes
Slashcont
  • Laddar…
A Aunty sagde:
det kommer inte vara några problem.

någon kommer säkert snart komma och säga att det kommer vara dålig ur fuktsynpunkt men det behöver du inte oroa dig for.
du kommer med största sannolikhet inte elda på sommaren
okay,

Min tanke er at støbe et 110mm afløbsrør ned i gulvet, og bruge en aluminium ventilationsslange 100 mm for at få overgangen mellem 67 til 110… er dette en god løsning?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslangar/alu-ventilationsslang-2000040328

S Denis Mahovic sagde:
okay,

Min tanke er at støbe et 110mm afløbsrør i gulvet og bruge en aluminium ventilationsslange 100 mm for at få overgangen mellem 67 til 110… er dette en god løsning?

[link]
Med lukket krybekælder og affugter bør primærluften hentes udenfor grunden. Ellers skal afluftaren også arbejde med indsuget luft, når den er fugtigere end afluftarens grænseværdi.
Lav indsugningsrøret med 110-rør hele vejen efter overgangen fra 67 mm slangen. Den glatte inderside har meget lavere strømningsmodstand end en foldet slange, og det er desuden let at ophænge et rør. Overgangen løser du med afløbsovergang 70 til 110, tætn med tape for ventilationsrør.

• Synes
KB-U og 1 anden
  • Laddar…
F Frasse07 sagde:
Med lukket krybekælder og affugter bør primærluften hentes udenfor kælderen. Ellers skal affugteren også arbejde med den indsugede luft, når den er mere fugtig end affugterens grænseværdi.
Lav indsugningsrøret med 110-rør hele vejen efter overgangen fra 67 mm slangen. Den glatte inderside har meget lavere strømmodstand end en foldet slange, og det er desuden let at hænge et rør op. Overgangen fikser du med afløbsovergang 70 til 110, tætn med tape til ventilationsrør.
tak for svar!

og at det er plast gør ikke noget?, nu tror jeg ikke jeg får nogen glød der, men spørger alligevel

S Denis Mahovic sagde:
tak for svar!

og at det er plast gør ikke noget?, nu tror jeg ikke jeg får ind nogen glød der, men spørger alligevel
Ingen risiko for at glød falder ned, sikker konstruktion. Luften føres op bag askeskuffen gennem et helt rent område.(Brændbart gulv er endda ok under ovnen, Conturas ildstedets plan af plade går ikke ind under hele ovnen netop for at enkelt kunne trække slange gennem gulvet, hvis man vil tage luft udefra. Helt ok med plastrør altså.

• Synes
Slashcont
  • Laddar…
F Frasse07 sagde:
Ingen risiko for at gløder falder ned, sikker konstruktion. Luften føres op bag askeskuffen gennem et helt rent område.(Brændbart gulv er endda ok under brændeovnen, Conturas ildstedsplade af plade går ikke ind under hele brændeovnen netop for nemt at kunne trække slange gennem gulvet, hvis man vil tage luft udefra. Helt ok med plastikrør altså.
Godkendt installation med maks varmeudbytte. Pejs installeret i moderne køkken-alrum med lyse trægulve og skråt loft, designet til optimal varmeudveksling.

• Synes
Dortmunder DAB og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.