Hej!
Jeg skal installere en contura fritstående brændeovn i et hjørne.

Jeg overvejer nu, hvad det bedste er at sætte bag ovnen...
Kan man bare flise det hjørne, eller skal man sætte fibercementplade op og derefter flise det?

Fra skorstensfejerens synspunkt, vil det blive godkendt, hvis man bare fliser hjørnet?

Gulvet skal også flises, hvor ovnen skal stå...

Taknemmelig for svar.
 
  • Murstensvæg i et hjørne med delvist fjernet tapet, afsløret murværk og afskallet maling, klar til installation af en brændeovn.
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
hordak
Ikke direkte svar på materialvalg, men det skal stå i brugervejledningen til din brændeovn mindste afstand til brandbart materiale, dvs stort set vilkårligt materiale, hvis afstanden overskrides.
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
hordak hordak sagde:
Ikke et direkte svar på materialvalg, men det skal stå i brugsanvisningen til kaminen mindste afstand til brændbart materiale, dvs stort set vilkårligt materiale hvis afstanden overskrides.
Så længe jeg følger dette, skulle der ikke være nogen fare for, hvad der er bagved?
 
  • Diagram af installation mod brændbar væg med afstandsmål, viser en cylinderformet enhed med specifikke mål fra væggene.
A
S Denis Mahovic sagde:
Så længe jeg følger dette, skal der ikke være nogen fare, hvad der er bagved?
næ, ikke leverandøren, der bestemmer det.
 
  • Synes
tomasmodin
  • Laddar…
A Aunty sagde:
nä, inte leverantören som bestämmer det.
Kan du forklare?
Hvor finder jeg de rigtige mål så?
 
Selvfølgelig, hvis du følger installationsanvisning, er der ingen bekymringer. Da jeg installerede min Contura, flyttede jeg den lidt frem for at kunne gøre rent let bagved.
 
  • Synes
Slashcont
  • Laddar…
E Erik321 sagde:
Selvfølgelig, opfylder du installationsanvisning er det ingen bekymringer. Da jeg installerede min Contura, flyttede jeg den lidt frem for at kunne gøre rent let bagved.
Også i et hjørne som dette?
Må jeg spørge hvor langt fra væggen?
 

Bedste svar

hordak
S Denis Mahovic sagde:
Så længe jeg følger dette, skal der ikke være nogen fare ved, hvad der er bagved?
Med forbehold for fejltolkning ville jeg sige, at det er ok. Måske har en anden, mere indsigtsfuld, i forumet en afvigende mening? Et tip kan være at kontakte den lokale fejermester for rådgivning. Det ser ud til at være et meget hyggeligt hjørne for en pejs, vend gerne tilbage med et billede af slutresultatet :D
 
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Japp hjørneplacering, 100mm har jeg
 
  • Synes
Slashcont
  • Laddar…
hordak hordak sagde:
Med forbehold for fejltolkning så ville jeg sige, at det er ok. En anden, mere kyndig, på forummet har måske en afvigende mening? Et tip kan jo være at kontakte den lokale skorstensfejermester for en samtale. Det ser ud til at være et meget hyggeligt hjørne til en pejs, vend gerne tilbage med et billede af slutresultatet :D
tak, ja det vil jeg gøre for en sikkerhedsskyld!, taknemmelig for svar,, billede kommer når det er færdigt,

hvad siger I/du om gulvet da, skal man bruge flydespartel eller gulvgips for at lægge klinker på?
 
hordak
S Denis Mahovic sagde:
takker, ja det vil jeg gøre for sikkerhedens skyld!, taknemmelig for svar,, billede kommer når det er færdigt,

hvad siger I/du om gulvet så, skal man bruge flydespartel eller gulvgips til at lægge klinker på?
Det kan jo være en fordel med en form for plade at lægge klinker på, så behøver du jo ikke skade gulvet i tilfælde af, at du vil fjerne/ændre underlaget. Bunden på kaminen bliver jo ikke varm, så det primære beskyttelse er mod sprudlende gløder. Der findes glasplader og plader til formålet, for klinker ville jeg tage noget relativt tyndt plademateriale for ikke at bygge for meget højde. Jeg kan ikke forestille mig, at pladen skal være brandklassificeret på nogen måde, da den beklædes med keramisk materiale.

Edit: kiggede på billedet og ville nok fylde op den bagerste del af gulvet (som er lidt sænket), så der bliver en stum og plan overflade at lægge pladen på (hvis den skal gå helt ind i hjørnet).
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
A
S Denis Mahovic sagde:
Kan du forklare?
Hvor finder jeg de rigtige mål så?

Leverandøren bestemmer selvfølgelig ikke, hvad der er godkendt eller ej.
Det kan jo være så enkelt, at det er en udenlandsk producent, der bare direkte oversætter sine monteringsanvisninger.

Den sikreste måde er at få en skorstensfejer til at komme og godkende det på forhånd. Det er alligevel skorstensfejeren, der bestemmer bagefter, og han kan meget vel underkende installationen, selvom det er i henhold til leverandørens monteringsanvisninger.
 
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
A Aunty sagde:
Leverandøren bestemmer selvfølgelig ikke, hvad der er godkendt eller ej.
Det kan jo være så enkelt, at det er en udenlandsk producent, der bare direkte oversætter sine monteringsvejledninger.

Den sikreste måde er at få fat i en skorstensfejer og få det godkendt på forhånd. Det er alligevel skorstensfejeren, der bestemmer bagefter, og han kan meget vel underkende installationen, selvom det er ifølge leverandørens monteringsanvisninger
ja du mener så, må ringe dem i morgen de skal alligevel komme og inspicere så det er nok det rette at gøre
 
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
A
S Denis Mahovic sagde:
ja du mener så, får ringe dertil imon de skal alligevel komme og inspicere så det er nok det rigtige at gøre
sotare er ofte nemme at have med at gøre og utroligt vidende.
De vil give dig præcis hvad du skal gøre, og det er meget rart at vide det på forhånd, så behøver man ikke være bekymret for, at noget går galt eller at man har overset noget.

de kigger også på andre ting som tagsikkerhed osv., hvis man ønsker det.
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
S Denis Mahovic sagde:
Hej!
Skal sætte en contura fritstående brændeovn i et hjørne.

jeg overvejer nu, hvad det bedste er at sætte bag ved ovnen…
Kan man bare klinke i dette hjørne eller skal man sætte fibercementplade og derefter klinke over det?

fra skorstensfejerens synspunkt, vil det blive godkendt, hvis man bare klinker hjørnet?

Gulvet skal også klinkes, hvor ovnen skal stå…

taknemmelig for svar.
hvad jeg ved så brænder mursten ikke. Men gulvet ville jeg fikse Jeg kan ikke genkende nogen på billedet.
 
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.