Hej!
Jeg skal installere en contura fritstående brændeovn i et hjørne.
Jeg overvejer nu, hvad det bedste er at sætte bag ovnen...
Kan man bare flise det hjørne, eller skal man sætte fibercementplade op og derefter flise det?
Fra skorstensfejerens synspunkt, vil det blive godkendt, hvis man bare fliser hjørnet?
Gulvet skal også flises, hvor ovnen skal stå...
Taknemmelig for svar.
Jeg skal installere en contura fritstående brændeovn i et hjørne.
Jeg overvejer nu, hvad det bedste er at sætte bag ovnen...
Kan man bare flise det hjørne, eller skal man sætte fibercementplade op og derefter flise det?
Fra skorstensfejerens synspunkt, vil det blive godkendt, hvis man bare fliser hjørnet?
Gulvet skal også flises, hvor ovnen skal stå...
Taknemmelig for svar.
Bedste svar
Med forbehold for fejltolkning ville jeg sige, at det er ok. Måske har en anden, mere indsigtsfuld, i forumet en afvigende mening? Et tip kan være at kontakte den lokale fejermester for rådgivning. Det ser ud til at være et meget hyggeligt hjørne for en pejs, vend gerne tilbage med et billede af slutresultatetS Denis Mahovic sagde:
tak, ja det vil jeg gøre for en sikkerhedsskyld!, taknemmelig for svar,, billede kommer når det er færdigt,hordak sagde:
Med forbehold for fejltolkning så ville jeg sige, at det er ok. En anden, mere kyndig, på forummet har måske en afvigende mening? Et tip kan jo være at kontakte den lokale skorstensfejermester for en samtale. Det ser ud til at være et meget hyggeligt hjørne til en pejs, vend gerne tilbage med et billede af slutresultatet![]()
hvad siger I/du om gulvet da, skal man bruge flydespartel eller gulvgips for at lægge klinker på?
Det kan jo være en fordel med en form for plade at lægge klinker på, så behøver du jo ikke skade gulvet i tilfælde af, at du vil fjerne/ændre underlaget. Bunden på kaminen bliver jo ikke varm, så det primære beskyttelse er mod sprudlende gløder. Der findes glasplader og plader til formålet, for klinker ville jeg tage noget relativt tyndt plademateriale for ikke at bygge for meget højde. Jeg kan ikke forestille mig, at pladen skal være brandklassificeret på nogen måde, da den beklædes med keramisk materiale.S Denis Mahovic sagde:
Edit: kiggede på billedet og ville nok fylde op den bagerste del af gulvet (som er lidt sænket), så der bliver en stum og plan overflade at lægge pladen på (hvis den skal gå helt ind i hjørnet).
S Denis Mahovic sagde:
Leverandøren bestemmer selvfølgelig ikke, hvad der er godkendt eller ej.
Det kan jo være så enkelt, at det er en udenlandsk producent, der bare direkte oversætter sine monteringsanvisninger.
Den sikreste måde er at få en skorstensfejer til at komme og godkende det på forhånd. Det er alligevel skorstensfejeren, der bestemmer bagefter, og han kan meget vel underkende installationen, selvom det er i henhold til leverandørens monteringsanvisninger.
ja du mener så, må ringe dem i morgen de skal alligevel komme og inspicere så det er nok det rette at gøreA Aunty sagde:Leverandøren bestemmer selvfølgelig ikke, hvad der er godkendt eller ej.
Det kan jo være så enkelt, at det er en udenlandsk producent, der bare direkte oversætter sine monteringsvejledninger.
Den sikreste måde er at få fat i en skorstensfejer og få det godkendt på forhånd. Det er alligevel skorstensfejeren, der bestemmer bagefter, og han kan meget vel underkende installationen, selvom det er ifølge leverandørens monteringsanvisninger
sotare er ofte nemme at have med at gøre og utroligt vidende.S Denis Mahovic sagde:
De vil give dig præcis hvad du skal gøre, og det er meget rart at vide det på forhånd, så behøver man ikke være bekymret for, at noget går galt eller at man har overset noget.
de kigger også på andre ting som tagsikkerhed osv., hvis man ønsker det.
hvad jeg ved så brænder mursten ikke. Men gulvet ville jeg fikseS Denis Mahovic sagde:Hej!
Skal sætte en contura fritstående brændeovn i et hjørne.
jeg overvejer nu, hvad det bedste er at sætte bag ved ovnen…
Kan man bare klinke i dette hjørne eller skal man sætte fibercementplade og derefter klinke over det?
fra skorstensfejerens synspunkt, vil det blive godkendt, hvis man bare klinker hjørnet?
Gulvet skal også klinkes, hvor ovnen skal stå…
taknemmelig for svar.


