Har et pengeskab, som er en form for hjemmebyggeri baseret på en "pengabox" fra en pengeautomat. Det er i princippet et tykt metalhylster med en solid dør. Ca. 500 mm bredt, 350 mm højt og 600 mm dybt. Står direkte på betonggulv i et opbevaringsrum, som jeg vil lave om til hobbyrum inden for de næste par år. Rummet er forbundet med garage og bolighuset.

Spørgsmålet er, hvordan man bedst beskytter skabet mod brand, hvilket jeg tror er en større risiko end at nogen bryder ind og stjæler nogle papirer og en harddisk med blandede billeder.

Jeg er kommet til at tænke på stålregler og gips, men skal man bygge "to kasser" og have isolering imellem? Tykere lag gips? Hvor længe kan man rimeligvis forsinke branden i at opvarme indholdet til "ødelæggende" niveauer?

Alle overvejelser omkring emnet modtages med tak! :)

Stenuld måske? Det er jo en god isolator, og det kan ikke brænde eller smelte, men jeg ved ikke, hvordan det bliver, hvis det brænder rundt om.

Asbesträdd Asbesträdd sagde:
Stenull måske?
Lyder fornuftigt! Ellers ville nok asbest fungere godt, men formoder at det ikke føles passende. :thinking: Fra wikipedialinket "Asbest har været anvendt som brandskydd i blandt andet stålkonstruktioner".

Stenuld måske? Det er jo en god isolator og det kan ikke brænde eller smelte men jeg ved ikke hvordan det bliver hvis det brænder rundt om.
Jeg ved cirka hvad der sker, selve "ulden" påvirkes ikke, men derimod bindemidlet.. Den mister sine egenskaber allerede ved 200 grader.. så længe man ikke rører isoleringen ser den ens ud, men piller man ved den falder den bare fra hinanden ... det ville nok fungere som isolering mellem to lag af "nått andet" ....

Alfredo Alfredo sagde:
Lyder fornuftigt! Ellers ville nok asbest fungere godt, men antager at det ikke føles passende. :thinking: Fra wikipedialinket "Asbest er blevet brugt som brandskydd i blandt andet stålkonstruktioner".
Jeg tror, jeg holder mig til ting, som både er ufarlige og let tilgængelige i byggemarkedet ... :)

Er det bedre at bygge en "varmestrøgen" konstruktion måske? Støbe den ind i en halv meter uarmeret beton?

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Jeg ved omtrent hvad der sker, selve "ullen" påvirkes ikke, men derimod bindemidlet... Det mister sine egenskaber allerede ved 200 grader... så længe man ikke rører isoleringen ser den ens ud, men piller man ved den, falder den bare fra hinanden... det kunne nok fungere som isolering mellem to lag af "noget andet"....
Jaha... Nu ved jeg noget nyt! Der findes noget, der hedder ceramic wool (keramisk ull), som er både brandsikker og som holder sig selv sammen. Efter et lag keramisk ull kan du have gipsplade.

Jaha... Nu vet jag noget nyt! Det findes noget som hedder ceramic wool (keramisk uld) som er både brandsikker og som holder sig selv sammen. Efter et lag keramisk uld kan du have gipsplade.
Det er en ganske god ide ... (at jeg ikke tænkte på det selv, har keramisk filt i min brændeovn ..)

Problemet er bare prisen på ca 1000 kr/kvm for 50 mm tyk filt ... :sweat:

Stenuld stålregler og gips burde fungere godt. På Parocs hjemmeside er der en del at læse om, hvordan man bygger brandklassificerede vægge afhængigt af, hvilke krav man vil opnå.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Popnita sammen måske?

useless useless sagde:
Der findes også stenuld som er brandtålelig, men det er måske overkill hvis den sidder inde i en væg?
[link]
Jeg tænker også, at hvis det først brænder, så fungerer isoleringen godt, så længe den sidder mellem to gipsplader .. efter det har brændt, spiller det jo ingen rolle om isoleringen synker sammen, når man rører let på "kassen" ....

Tænker at det er nok så vigtigt at beskytte det mod vand. Både ved en eventuel slukning eller oversvømmelse.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det kan jo være Metal Gips Stenuld (Gips igen?).

Og så en sprinkler over hele molevitten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.