I dag havde jeg skorstensfejeren på besøg for at inspicere en installation af en brændeovn. Det meste var i orden, men han ville have, at jeg skulle dække en lille eksisterende vægstump med noget, han kaldte "brandvæg". "En 5 cm tyk silikatbaseret plade, der limes fast" var hans beskrivelse af noget, der ifølge ham var en enkel løsning. Så jeg har nu googlet lidt om emnet og konstateret, at der ikke var særlig mange leverandører, der havde disse tykkere plader. Brandbeskyttelsesplader findes lidt overalt, men ser ud til at holde sig omkring 10 mm, hvis jeg vil handle hos lokale leverandører.

Jeg har fundet denne: http://www.nordicheating.se/produkt...andskyddsskiva-silikat-5-cm,-1000x625-mm.aspx men hvis der findes alternativer, der måske kan findes i en normal byggemarked, ville det være lidt mere praktisk (om ikke andet billigere fragtmæssigt). Det findes måske under andre betegnelser?

Ville det f.eks. være i orden med f.eks. 4 lag (eller lignende) med tyndere plader såsom minerit/cembrit/brandbeskyttelsesplader? Må man skrue pladerne op, eller udgør skruerne en trussel mod brandsikkerheden som varmeledere?

Naturligvis forstår jeg, at man kan mure hele væggen op med mursten, men da overfladen er 2400x110x45, føles det som noget, jeg ikke kan få til at se specielt pænt ud.
 
Har du en "eldabutik" i nærheden så kan de tage hjem en 50 mm tyk kalciumsilikat-plade til dig, så slipper du i hvert fald for fragten ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Har du en "eldabutik" i nærheden så kan de tage hjem en 50 mm tyk kalciumsilikat-skive til dig, så slipper du i hvert fald fragten ...
Det burde gå men tyndere typ 13mm skive men så må der være en luftspalt mellem skiven og det brændbare.
 
  • Synes
Lassebo
  • Laddar…
Næ, det tror jeg ikke du behøver?
 
Godt at vide, da disse plader ikke er med i deres sortiment på hjemmesiden! Der er en Eldabutik i Skellefteå, så det kan være en alternativ løsning, hvis der ikke er noget i Umeå.
 
S
Se her:

Skorstensfolket Taflins Murservice AB
Ruthbådan 52
907 88 Täfteå
Mobil: 0703-79 91 87
 
  • Synes
Yocko
  • Laddar…
Jeg tog en lille tur i dag og kiggede hos byggemarkederne for at se, om noget kunne bestilles hjem, eller om der var flere navne på produktet, som ikke var åbenlyse, når man googlede. En lokal firma havde "brandvægge" på lager for 1200 per stk. XL Bygg kunne skaffe "silikatskiva" for cirka 1500. Det lader til, at det beløb er det, man skal acceptere.
 
Kan vel komme med et svar nu efter lidt telefonsamtale, googling og bilture:

Pladen blev købt mest fordelagtigt hos et skorstenfirma, der havde lidt omsætning på materialet. Jeg fandt et firma, der havde to stykker, der var præcis de rigtige mål, og jeg fik også lidt råd om, hvordan materialet skulle bearbejdes samt monteres.
Dog, når det kom til netop monteringen, endte jeg i en sådan situation, der gør, at jeg føler en vis irritation over monopoler på kontroller. Skorstenfirmaet sagde, at det var udmærket at skrue pladerne, men skorstensfejeren sagde, at det ikke var okay. Så for ikke at skabe unødvendige problemer måtte jeg simpelthen følge det, skorstensfejeren havde sagt, så de fandt en speciallim frem til mig, som skulle påføres på samme måde som flisefiksering.
 
Hvor meget måtte du betale for pladen, du købte?
 
Magnussons2019 Magnussons2019 sagde:
Hvor meget måtte du betale for pladen, du købte?
Jeg betalte ca 1000 kr stk for 110x100x5.
 
Tak! Så ved jeg nogenlunde, hvad det vil koste for os.
 
Spildstykkerne (2 stk) var 122x20x5 cm og for disse betalte jeg 400 kroner i alt. Limet kostede en hundredemand for en liter.
 
Magnussons2019 Magnussons2019 sagde:
Tak! Så ved jeg omtrent, hvad det vil koste for os.
Ved ikke hvor du bor, men tror jeg har en spillbit på 100x30, som du kan få. Men orker ikke at sende den. Findes i borås.
 
S Stins sagde:
Vet ikke hvor du bor men tror jeg har en spillbit på 100x30 over som du kan få. Men orker ikke sende den. Fås i Borås
Så snilt av dig. Dog bor jeg i Motala så det er jo et godt stykke her, plus at vi ikke engang har bygget vores hus endnu. :crysmile::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.