Medlem
· Västerbotten
· 872 indlæg
I dag havde jeg skorstensfejeren på besøg for at inspicere en installation af en brændeovn. Det meste var i orden, men han ville have, at jeg skulle dække en lille eksisterende vægstump med noget, han kaldte "brandvæg". "En 5 cm tyk silikatbaseret plade, der limes fast" var hans beskrivelse af noget, der ifølge ham var en enkel løsning. Så jeg har nu googlet lidt om emnet og konstateret, at der ikke var særlig mange leverandører, der havde disse tykkere plader. Brandbeskyttelsesplader findes lidt overalt, men ser ud til at holde sig omkring 10 mm, hvis jeg vil handle hos lokale leverandører.
Jeg har fundet denne: http://www.nordicheating.se/produkt...andskyddsskiva-silikat-5-cm,-1000x625-mm.aspx men hvis der findes alternativer, der måske kan findes i en normal byggemarked, ville det være lidt mere praktisk (om ikke andet billigere fragtmæssigt). Det findes måske under andre betegnelser?
Ville det f.eks. være i orden med f.eks. 4 lag (eller lignende) med tyndere plader såsom minerit/cembrit/brandbeskyttelsesplader? Må man skrue pladerne op, eller udgør skruerne en trussel mod brandsikkerheden som varmeledere?
Naturligvis forstår jeg, at man kan mure hele væggen op med mursten, men da overfladen er 2400x110x45, føles det som noget, jeg ikke kan få til at se specielt pænt ud.
Jeg har fundet denne: http://www.nordicheating.se/produkt...andskyddsskiva-silikat-5-cm,-1000x625-mm.aspx men hvis der findes alternativer, der måske kan findes i en normal byggemarked, ville det være lidt mere praktisk (om ikke andet billigere fragtmæssigt). Det findes måske under andre betegnelser?
Ville det f.eks. være i orden med f.eks. 4 lag (eller lignende) med tyndere plader såsom minerit/cembrit/brandbeskyttelsesplader? Må man skrue pladerne op, eller udgør skruerne en trussel mod brandsikkerheden som varmeledere?
Naturligvis forstår jeg, at man kan mure hele væggen op med mursten, men da overfladen er 2400x110x45, føles det som noget, jeg ikke kan få til at se specielt pænt ud.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 920 indlæg
Har du en "eldabutik" i nærheden så kan de tage hjem en 50 mm tyk kalciumsilikat-plade til dig, så slipper du i hvert fald for fragten ...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 920 indlæg
Næ, det tror jeg ikke du behøver?
Medlem
· Västerbotten
· 872 indlæg
Godt at vide, da disse plader ikke er med i deres sortiment på hjemmesiden! Der er en Eldabutik i Skellefteå, så det kan være en alternativ løsning, hvis der ikke er noget i Umeå.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,013 indlæg
https://www.bauhaus.se/brandmursplatta-100x122x5.html
Den er 5 cm, den skal man dog bestille hjem, men det tog kun et par dage
Den er 5 cm, den skal man dog bestille hjem, men det tog kun et par dage
Medlem
· Västerbotten
· 872 indlæg
Jeg tog en lille tur i dag og kiggede hos byggemarkederne for at se, om noget kunne bestilles hjem, eller om der var flere navne på produktet, som ikke var åbenlyse, når man googlede. En lokal firma havde "brandvægge" på lager for 1200 per stk. XL Bygg kunne skaffe "silikatskiva" for cirka 1500. Det lader til, at det beløb er det, man skal acceptere.
Medlem
· Västerbotten
· 872 indlæg
Kan vel komme med et svar nu efter lidt telefonsamtale, googling og bilture:
Pladen blev købt mest fordelagtigt hos et skorstenfirma, der havde lidt omsætning på materialet. Jeg fandt et firma, der havde to stykker, der var præcis de rigtige mål, og jeg fik også lidt råd om, hvordan materialet skulle bearbejdes samt monteres.
Dog, når det kom til netop monteringen, endte jeg i en sådan situation, der gør, at jeg føler en vis irritation over monopoler på kontroller. Skorstenfirmaet sagde, at det var udmærket at skrue pladerne, men skorstensfejeren sagde, at det ikke var okay. Så for ikke at skabe unødvendige problemer måtte jeg simpelthen følge det, skorstensfejeren havde sagt, så de fandt en speciallim frem til mig, som skulle påføres på samme måde som flisefiksering.
Pladen blev købt mest fordelagtigt hos et skorstenfirma, der havde lidt omsætning på materialet. Jeg fandt et firma, der havde to stykker, der var præcis de rigtige mål, og jeg fik også lidt råd om, hvordan materialet skulle bearbejdes samt monteres.
Dog, når det kom til netop monteringen, endte jeg i en sådan situation, der gør, at jeg føler en vis irritation over monopoler på kontroller. Skorstenfirmaet sagde, at det var udmærket at skrue pladerne, men skorstensfejeren sagde, at det ikke var okay. Så for ikke at skabe unødvendige problemer måtte jeg simpelthen følge det, skorstensfejeren havde sagt, så de fandt en speciallim frem til mig, som skulle påføres på samme måde som flisefiksering.
Nybygger
· Östergötland
· 388 indlæg
Hvor meget måtte du betale for pladen, du købte?
Nybygger
· Östergötland
· 388 indlæg
Tak! Så ved jeg nogenlunde, hvad det vil koste for os.
Medlem
· Västerbotten
· 872 indlæg
Spildstykkerne (2 stk) var 122x20x5 cm og for disse betalte jeg 400 kroner i alt. Limet kostede en hundredemand for en liter.
Nybygger
· Östergötland
· 388 indlæg