Hej.

Jeg skal bygge en udestue, der grænser op til skellet, hvor naboens garage også ligger.
Da vores udestue kommer til at ligge væg mod væg med deres garage, vil vægprofilerne gå direkte mod deres garage, og vi vil sætte panel på den del af væggen, der stikker ud over deres garage.
Så jeg undrer mig over, hvad der er den nemmeste måde at opnå brandsikring EI 60?

Kan man fx sætte dobbelte lag brandgips mod vores side?

Jeg har kigget på forskellige EI60-løsninger, men der er det plader på begge sider af reglen.
Problemet, som jeg ser det, er at det vil ligge væg mod væg og så få sat plader på siden, der vender mod naboen.

Taknemmelig for svar.

mvh micke

M mcax sagde:
Tjena.

Ska bygga uterum som ligger mot tomtgräns där även grannens garage ligger.
Då vårat uterum kommer ligga vägg i vägg med deras garage. Där väggreglar kommer gå direkt emot deras garage och vi sätter panel på den delen av väggen som sticker ut ovanför deras garage.
Så jag undrar vad enklaste sättet blir att uppnå brandskydd EI 60?

Går det t.ex att sätta dubbla lager brandskyddsgips åt vårat håll?

Har kollat runt på olika ei60 lösningar men då är det skivor på båda sidor utav regeln.
Problemet som jag ser det är att det kommer ligga vägg i vägg och sen få dit skivor på sidan som går mot grannen.

Tacksam för svar.

mvh micke
Förklara lite bättre hur du menar

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 sagde:
Forklar lidt bedre, hvad du mener
Hej.
Det løste sig alligevel. Fik fat i en fra gyproc, der kunne hjælpe mig.

Gælder brandbeskyttelsesafstand også mod en udestue?

M mcax sagde:
Hej.
Det løste sig alligevel. Fik fat på en fra gyproc som kunne hjælpe mig.
Kan du dele, hvordan byggede du væggen?

EBF22 EBF22 sagde:
Kan du dele hvordan byggede du væggen?
Kørte dobbelte lag gips indvendigt og udvendigt. Synes det var nemmest billigst, da jeg havde det liggende.

• Synes
EBF22
  • Laddar…
M mcax sagde:
Kørte dobbelt lag gips indvendigt og udvendigt. Synes det var nemmest billigst, da jeg havde det liggende.
Mener du, at du efterlod plads mellem deres væg og din regel, så det var nok at klemme 2x gips?

Var det noget problem at have 4x gipsplade kun på "din side"?

EBF22 EBF22 sagde:
Mener du, at du efterlod plads mellem deres væg og din regel, så det var nok til at klemme 2x gips?

Var det noget problem at have 4x gipsskiva kun på "din side"?
Vores væg er større end deres garagevæg stikker ud. 1,2m på længden. Og på højden. Deres garage er cirka 2x2 meter af vores vægareal. Vores udestue er fritstående fra deres garage, men det ser ud som om det sidder sammen. Så ja, jeg efterlod plads :)

Det jeg gjorde indvendigt i vores udestue var at bygge 2 sektioner på 2x1 meter med gips på bagsiden (mod deres garage). Beklædte dem mod fugt, så løftede jeg dem ind og skruede dem fast. Så satte jeg gips omlappet på vores inderside.

Valgte at lave sektioner bare for at, hvis der skulle være noget knas i fremtiden, kan jeg bare tage en sektion ned uden at rive hele væggen. Selvfølgelig var det mere arbejde i starten. Men sparer tid senere, hvis der skulle opstå problemer.

Der findes garanteret bedre/nemmere måder at brandbeskytte. Men jeg havde brug for at få en brandbeskyttelsesbeskrivelse ind så hurtigt som muligt, så vi kunne komme i gang. Var heller ikke villig til at betale flere tusinde.

• Synes
EBF22
  • Laddar…
M mcax sagde:
Vores væg er større end deres garagevæg, der stikker ud. 1,2m i længden. Og i højden. Deres garage er cirka 2x2 meter af vores vægflade. Vores udestue er fritstående fra deres garage, men det ser ud som om det sidder sammen. Så ja, jeg har efterladt plads :)

Det jeg gjorde indvendigt i vores udestue var at bygge 2 sektioner på 2x1 meter med gips på bagsiden (mod deres garage). Beklædte dem mod fugt og løftede dem derefter op og skruede dem fast. Derefter satte jeg gips overlap på vores inderside.

Jeg valgte at lave sektioner bare for hvis der skulle være noget knas i fremtiden, kan jeg bare tage en sektion ned uden at rive hele væggen ned. Jo, det var mere arbejde i starten. Men sparer tid senere, hvis der skulle opstå problemer.

Der er garanteret bedre/nemmere måder at brandsikre. Men havde brug for at få en brandsikringsbeskrivelse så hurtigt som muligt, så vi kunne komme i gang. Var ikke villig til at betale flere tusind heller.
Mange tak!
Jeg leder også efter en hurtig løsning for at komplettere byggetilladelsen. Planlægger at have limtræspanel på ydersiden. Synes du, det er okay at dække gips med træpanel? Vil det beskytte gips mod fugt?
ps. hvilken isolering valgte du?

EBF22 EBF22 sagde:
Tak så meget!
Jeg leder også efter en hurtig løsning for at fuldføre byggemeldingen. Planlægger at have limtræspanel på ydersiden. Synes du, det er ok at dække gips med træpanel? Vil det beskytte gips mod fugt?
ps. hvilken isolering valgte du?
Kørte bare vindbeskyttelsespapir bag panelet mod gipsen, i håb om at det skal være nok. Har haft svigerfar som lidt sparringspartner da man har læst sig til det meste man ved. :)

Har ingen isolering, er ikke færdig indvendigt. Da vi fik børn mellem byggesæsonerne. Vi har ikke besluttet os for, hvordan vi skal gøre endnu isoleringsmæssigt. Om vi overhovedet skal have det tilmed :)

• Synes
EBF22
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.