Nu er jeg ude og teoretisere igen, men findes der nogen isolering, der er både brand- og fugtsikker?

Mineraluld og stenuld betragtes som brandsikker, men de er følsomme over for fugt. Kommer der fugt ind, tørrer det ikke ud, og så mugner det.

Cellplast og PU-skum er helt ufølsomt over for fugt, men ikke så godt hvis det brænder.

Spån kan ånde fugt ud, men er jo ret dårligt som isolering, og hvad sker der hvis det brænder?

Ekofiber ånder, og brænder omtrent som træ. Det står dog at man skal bygge konstruktionen lufttæt, selvom det kan være diffusionsåbent. Ved ikke hvor godt ekofiber er som isolering dog. Eller hvad det koster.

Ville påstå, at du har fejl angående stenuld. Den er absolut god som f.eks. brandsikring. Men du skriver følsom over for fugt?
Denne type isolering lægges ofte mellem kapillærbrydende lag og væg, gulv & jord.

Sådan skriver Rockwool i sin brochure,
Fugtbestandig: ROCKWOOL stenuld er fugt og vandafvisende.
Selvom ROCKWOOL stenuld ser våd ud, når den
udsættes for regn, er det kun de yderste få millimeter
som er fugtige. Fugten tørrer hurtigt ud. Desuden er
ROCKWOOL stenuld diffusionsåben og tillader vand-
dampe at passere gennem ulden -uden at kondensere
.

Var det så enkelt?

Må jeg kigge mere på stenuld så. Jeg overvejer at bygge en legehytte med diffusionsåben konstruktion, så man skal kunne gøre den kold.

Tror vi på hvad en producent skriver i sin reklame?

Tjek Casco Firefoam.

haavard sagde:
Tror vi på hvad en producent skriver i sin reklame?
Selvfølgelig skal man være skeptisk til reklame. Men jeg tror i dette tilfælde på et varemærke, der har eksisteret siden 1936 og et produkt, der har eksisteret siden 1950'erne.

Ville absolut tro, at TS kan bygge sin legeplads uden at få problemer med fugt afhængig af isoleringen.

Et tip til TS er at vælge en konstruktion fra producenten fx http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.construction/1542/

Edit: En undren til TS er jo, hvorfor du ikke læser op på hos de forskellige producenter?

Senest redigeret:
Jeg havde fået indtrykket af, at glasuld og stenuld var nogenlunde tilsvarende med hensyn til fugt. Forkert udgangspunkt altså.

Foamglas er det eneste, der er både fugtsikkert og brandsikkert.

Anvendes bl.a. som brandisolering, isolerer lige så godt under som over vand. Omvendte tage, kældre mm.

H Henning_e sagde:
Foamglas er det eneste, der både er fugtsikkert og brandsikkert.

Anvendes bl.a. som brandisolering, isolerer lige så godt under som over vand. Omvendte tage, kældre mm.
Dette. Et kanonprodukt, der opfylder det meste bortset fra lav pris ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.