Har en del spilltræ som jeg tænkte på at skære op og fyre i brændeovnen. Har ingen steder at opbevare det, så jeg tænkte på at bygge et brændeskur på gavlen af garagen. Har set en del billeder af andre, og de fleste har det helt åbent. Bliver det ikke udsat for vejret da? Tænker på, at det bliver vådt. Synes heller ikke, det er specielt pænt at se brændet. Kan man bygge det ind med "rigtige" vægge? Har tænkt at have det åbent forneden, så der kommer luft ind der, samt selvfølgelig ovenpå. Har tænkt at have tag med tagsten.
Man vil tørre brændet, før man fyrer det, derfor lader man vinden blæse igennem. Det bliver selvfølgelig nogle gange udsat for lidt regn, men det er overfladisk væde, der tørrer hurtigt, når vejret bliver bedre. Hvis man vil, kan man sætte spredte vægge, men så vil det tage længere tid for brændet at tørre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Mit byggeaffald har ligget ude i en bunke hele sommeren, så det ser ret knastørt ud i hvert fald. Jeg fyrer kun i pejsen for lidt hyggestemning. Muligvis lidt støttevarme, når det er rigtig koldt udenfor.Korvgubbe sagde:Man vil tørre brændet, før man brænder det, derfor lader man vinden blæse igennem. Det bliver godt nok nogle gange udsat for lidt regn, men det er overfladisk fugt, som tørrer hurtigt, når vejret bliver bedre. Hvis man vil, kan man sætte sparsomme vægge, men så vil det tage længere tid for brændet at tørre.
Så burde det fungere at sætte det lidt åbent, så man alligevel gemmer det, men lidt luft kommer ind?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg synes, det lyder aldeles udmærket.emde sagde:Har en del spillvirke som jeg tænkte kappe op og fyre i kaminen. Har ingen steder at opbevare det, så tænkte bygge et brændeskur på gavlen af garagen. Har kigget på en del billeder af andre, og de fleste har det helt åbent. Bliver det ikke udsat for vejret da? Tænker på at det bliver vådt.
Synes heller ikke det er specielt kønt at se brændet.
Kan man bygge det ind med "rigtige" vægge?
Har tænkt at have åbent under, så der kommer luft ind der samt selvfølgelig ovenpå. Har tænkt at have tag med tagsten.
Bare det er tæt mod regnvand ovenfra.
Og væggene og fronten er bygget sparsomme, så luften får adgang.
Tømmer er som regel tørt til at starte med sammenlignet med brænde, så det bliver nok godt. Da du har en kamin, antager jeg, at du senere vil fylde brændelageret med "rigtigt" brænde. Husk da at lade brændet ligge i to år for at tørre ordentligt.
Klik her for at svare