Hej,

Jeg bor i et gammelt tømmerhus fra begyndelsen af 1900-tallet, opvarmet med elradiatorer.

På et tidspunkt inden for den nærmeste fremtid overvejer jeg at reparere et par ødelagte bjælker under dagligstuen. Under samme rum findes en lille kælder med ca. 1,5 m i loftshøjde.

Mit spørgsmål er ganske enkelt, om det er passende at installere en brænde/pillefyr dernede med tilhørende akkumulatortanke og bore hul i skorstenen til en røggaskanal? Er det overhovedet praktisk gennemførligt? Jeg ville gerne skifte til vandbåren varme og spare penge og tid.

Tak på forhånd.

/Michael

D09
Tænk på brændelogistikken...

Bliver jo en del brænde, som skal flyde igennem.

Ack tanke går jo sikkert at specialbygge og en brændeovn får sikkert plads, burde jo findes lave modeller.

At bygge et udendørsfyringscentral er ikke en mulighed ?

Udendørs kedelcentral er ikke en mulighed. Det bliver et for stort indgreb og koster for meget.

Jeg har et vindue, som jeg nemt kan åbne og smide træet/pelletsen igennem. Min største bekymring er skorstenen, om det bliver et for stort indgreb.

Forudsat at skorstenens rør går helt ned i kælderen, er det vel ikke noget større problem at lave et hul i den. Det plejer man jo at gøre, når en brændeovn skal installeres for eksempel. Har selv gjort det derhjemme. Også i det tidligere hus flyttede jeg røgtifslutningen til skorstenen ved kedeludskiftning. Bare at bryde et nyt hul op. Derimod er det jo meget sandsynligt, at man skal trække en slange i røret, hvis huset er så gammelt. Eventuelt kan det klare sig ved at pudse det om indvendigt.

Jeg ville som D09 nævner være mere bekymret for det praktiske. Det er jo ikke meget til loftshøjde med 150 cm. Medmindre du selv er 140 cm høj, vil al vedligeholdelse af anlægget blive sindssygt besværlig.

D09
Godt der med vinduet. Det letter jo

Men så burde pellets vel være et alternativ

Altså du fylder op udefra og går kun ned og bander, når det driller.

Røgkanalen burde HVIS tag-/tilslutningshøjden bliver skør kunne løses med at montere en ny udendørs skorsten alternativt gå gennem bjælkelag med isolerede rør lidt højere op..

Pænt? Ikke den fjerneste anelse ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.