Moderator må gerne flytte tråden, hvis den er havnet i det forkerte forum.
Baggrund:
Jeg har tænkt mig at installere en kamin, har endnu ikke besluttet hvilken, men det ser ud til at blive en Contura 620T. Jeg har 195 gulvbjælker, cc 60 med ca 3,5m spændvidde, og har besluttet mig for at forstærke nedefra i krybekælderen, bare for at være på den sikre side.
Gulvet består i dag af 22 mm spånplade, og ovenpå det et ulækkert, billigt 7 mm klikgulv. Jeg havde tænkt mig at save klikgulvet væk, hvor kaminen skal stå, og lægge 30x30 klinker. Problemet er at komme i niveau med klinkerne, 7 mm-gulvet skal inden for et par år væk og erstattes af et egetræsgulv, sandsynligvis 12-14 mm.
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gribe det an; man kunne jo tage 5 mm ud fra spånpladen og flyde tyndt og klinke på, men holder det? Man kan jo næsten ikke få armering ind...
Ellers kan man save hele spånpladen væk, hvor kaminen skal stå, og udhule i gulvbjælkerne og genmontere med diverse kortlinger og sådan, men det føles som meget arbejde.
Hvordan ville I have gjort det? Kan det holde bare at prime det eksisterende spån, og lægge klinker på det med fliseklæb eller sætlim? Det drejer sig jo kun om 1 m2.
Muligvis sidder det fast med fliseklæb, men det vil sandsynligvis revne i samlingerne mellem pladerne. Jeg ville beregne, hvad højden på det nye egetræsgulv ville blive og sænke, hvor klinkerne skal ligge, ved at tage ud i bjælkerne. Eventuelt skære en bjælke væk, hvor klinkerne skal ligge, og veksle af og lægge nye bjælker på det rigtige niveau.
Måske at det sidder fast med sættelim (missede at du skrevet sættelim) men det vil sandsynligvis revne i samlingerne mellem pladerne. Jeg ville beregne, hvad højden på det nye egetræsgulv ville blive og sænke der, hvor klinkerne skal ligge ved at tage af i bjælkerne. Eventuelt skære en bjælke væk der, hvor klinkerne skal ligge, og afveksle og lægge nye bjælker på det rigtige niveau.
Ja, at skære ud i gulvbjælkerne er jo noget, jeg har regnet med at måske skulle gøre, men hvis nogen har andre tips, modtages disse gerne. Jeg er også interesseret i, hvad nogen kyndig tror om at fræse/skære ca. 5mm ud af spånpladen og flydespartle op cirka lige så meget. Holder det, eller revner spartlen af vægten fra kaminen?
Det virker tricky at fræse ned i spånpladen. Det ville vel betyde, at den svækkes kraftigt?
Jeg har indtryk af, at midten i spånpladen er meget "porøsere" end overfladerne.
Gå ned i gulvbjælkerne, evt. forstærke for vægtens skyld og derefter gulvgips tror jeg er noget at overveje.
Men det jeg tænkte på at skrive er:
Du sørger vel for at lægge et rør til tilførsel af luft til kaminen ned til krybekælderen og ud, når du er i gang og river i bjælkelaget.
Det virker svært at fræse ned i spånpladen. Det ville vel betyde, at den svækkes kraftigt?
Jeg har hørt, at midten i spånpladen er meget "porøsere" end overfladerne.
Gå ned i gulvbjælkerne, evt. forstærke for vægtens skyld og så gulvgips tror jeg er noget at overveje.
Men det jeg tænkte skrive er:
Du sørger vel for at lægge et rør til friskluft til ovnen ned til krybekælderen og ud, når du nu er i gang med at rive i bjælkelaget.
Jeg indser, at det kan være næsten umuligt at lykkes med et godt resultat ved at fræse i spånpladen, men jeg havde håbet på, at nogen havde tips til genveje.
Det der føles lidt kløvet med at gøre indgreb i bjælkelaget er, at jeg så egentlig kunne have fjernet det eksisterende bjælkelag, lavet en afveksling og muret en ca. 1m Leca ramme og monteret en ordentlig Tulikivi ovn...
Tænk hvis man havde været så ubekymret, at man accepterede en 15 mm niveauforskel på gulvet, men hvis jeg havde gjort det, havde jeg sandsynligvis stirret mig gal på det, indtil jeg blev pensionist.
Hvis man saver det klikgulvet væk
Monterer 6mm renoveringsgips og Monterer tynd klinker på dette.
Alternativt fjerner klikgulvet og sætter en større sten- eller metalplade på 13mm eller noget.
Det sidste alternativ er selvfølgelig et alternativ og et enkelt et. Min tanke med klinker er, at det skal passe sammen med min nyrenoverede hall, desuden har jeg jo allerede fliserne derhjemme.
Det senere alternativ er selvfølgelig en mulighed og en enkel en. Min tanke med klinkers er, at det skal passe sammen med min nyrenoverede hall, desuden har jeg jo klinkerne hjemme.
Nu brainstormer jeg bare..
En mulighed er at støbe en tydelig fod til at lægge klinkers på, måske 10 cm høj som kaminet står på.
Skal du have mørke klinkers, kan man blande farve i, som farver betonen i samme nuancer og derefter polere den blank osv.
Det går ikke at save spånpladen væk under kaminen, lægge reglar og i med en tyndere spånplade (18mm)?
Jeg tænkte noget lignende: Hvorfor skære ned i gulvbjælkerne?
Fjern spånpladen, og forstærk/dobl op på gulvbjælkerne.
Så derefter to lag gulvgips og klinker ovenpå det.
Det burde blive nogenlunde jævn højde for det kommende trægulv.
Kan det blive tilstrækkelig stærkt?
Jeg er enig i, at det ser godt ud med klinker under kaminen, og det skal helst være i niveau med det omgivende gulv.
Så på denne måde
I dette link er der forskellige eksempler på, hvordan man kan løse klinker/trægulvsforbindelsen:
Jeg tænkte noget lignende: Hvorfor fræse ned i gulvbjælkerne?
Fjern spånpladen, og fordoble/kortlæg gulvbjælkerne.
Dernæst på med gulvgips to lag og klinker ovenpå det.
Det burde blive omtrent korrekt niveau for det kommende trægulv.
Kan det blive tilstrækkeligt stærkt?
Jeg er enig i, at det er pænt med klinker under kaminen, og det skal helst være i niveau med det omgivende gulv.
Sådan her altså
[billede]
På dette link findes der nogle forskellige eksempler på, hvordan man kan løse klinke-/trægulvssamlingen:
[link] />
Jeg tror du lige har ramt hovedet på sømmet. Så enkelt, hvorfor tænkte jeg ikke på det fra starten?
Men jeg tror gulvgips, armeret flydespartel (ligger hjemme med det) og derefter klinker burde blive endnu stærkere, eller tænker jeg forkert nu?
Ja det er facit, kaminen står tilbage. Nu har præcis hustruen tændt den for en aftenbrand sådan her dagen før juleaften
Men det der med flydespartel og armering forstår jeg mig ikke på.
Andre kan sikkert hjælpe dig med råd og dåd om det.
Min 545 kilos kamin står på betonpladen, som er lokalt forstærket til 200 mm tykkelse.
Der er vel lidt flydespartel for at niveauet skal passe med det omgivende gulv.
Jeg har en Kakelugnspannan (ca 1 ton med vand) på stålplade behandlet med spissvärta, og den er 15 mm præcis som det omkringliggende parketgulv, ganske vist plade på jord med gulvvarme, men hvis man bruger den variant, lægger man den over mindst to bjælker, hvis det er træbjælkelag.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.