Vi har for nylig installeret en indsats i vores åben pejs. Den indsats er lavet af cortenstål og har to glas lavet af robax og 2 blæsere. Jeg har valgt dette uden at gøre meget forskning (lavet af Svenskt spisteknik i Emmaboda) De overbeviste mig om god varmeeffekt. Jeg er skuffet, da den hurtigt mister sin varmeeffekt, så snart ilden går ud .. Mit spørgsmål er: Er det en idé at installere tälgesten inde i indsatsen Eller sgould jeg bruge vermeculit? Hvor skal jeg købe disse ting?
Täljsten i store mængder holder varmen godt. Du skal nok ikke forvente dig nogen stor forskel, hvis du beklæder en pladeindsats med täljsten. For at få en mærkbar effekt skal du varme flere hundrede kg täljsten. Helst mere end 1000 kg.
En indsats i cortenstål er fremragende til hurtigt at opvarme med, men den er ikke god til at holde varmen.
Erik
En indsats i cortenstål er fremragende til hurtigt at opvarme med, men den er ikke god til at holde varmen.
Erik
Min erfaring med indsats i pejs er, at alle hundrede kilo tegl/mørtel omkring indsatsen og i murstokken lagrer varme meget godt, meget bedre end nogle få tælsten. I mit tidligere hus holdt murstokken varmen i omkring et døgn efter fyring.
Klik her for at svare