Hej
Hvordan er det, hvis indervæggen mod komfuret indeholder isolering? Den står 10 cm fra, men bliver alligevel varm. Så vidt jeg ved, har vi isolering i væggen, og isolering er vel farligt ved varme? Jeg tænker, at mange vægge mod komfurer er isolerede?

Det har formentlig ikke været almindeligt i den overskuelige fortid i historien at isolere med brandfarligt materiale 10 cm fra en ildsted. Jeg tror ikke, du behøver at være bekymret. Men læg gerne et billede ud, så vi kan se, hvordan det ser ud, og kan svare bedre!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Det har formentlig ikke været almindeligt i overskuelig tid bagud i historien, at man isolerer med brandfarligt materiale 10 cm fra en ildsted. Jeg tror ikke, du behøver være bekymret. Men læg gerne et billede op, så vi kan se, hvordan det ser ud og svare bedre!
Det er kæresten, der har gjort det. Det er en gipsvæg, og mellem væggen er der isolering. Han gjorde det for 5 år siden, men der er jo en gipsplade imellem. Synes alligevel, det burde blive varmt?

Kaminen har en specifikation om hvor tæt den kan stå på en brandbar væg. Visse kaminer må stå så tæt (hvad jeg husker), og da er de ingen fare. En sådan type kamin er isoleret på bagsiden, så den aldrig kan blive så varm, at fx trælægter i væggen antænder (flere hundrede grader). Glasuld og stenuld brænder ikke.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
E Ellinor Hellquist80 sagde:
Det er kæresten som har lavet det. Det er en gipsvæg, og mellem væggen er der isolering. Han lavede det for 5 år siden, men der er jo en gipsplade imellem. Synes alligevel, det burde blive varmt?
Man må håbe, at kæresten vidste, hvad han gjorde, da han smækkede en væg 1 decimeter fra ildstedet?
Gips brænder ikke, heller ikke glas/stenuld. Hvis der er træregler i væggen, kan de teoretisk set antænde, men så skal det være virkelig varmt.

Conturas kaminer har alle (muligvis nogle undtagelser) 10 cm til brændbart, så det er jo meget almindeligt, at det ser ud som hos dig, jeg ville ikke have været bekymret, men skorstensfejeren har vel godkendt installationen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.