Tænkte på at lægge fyrretræsgulv i mit nykøbte hus. I dag er der laminat på betonen, kan jeg lægge det på laminaten? Tror det er laminat i hvert fald, ellers er det et tyndt parket(?). Det er 100 i lod og knirker ikke. Forstår ikke helt, hvordan man fastgør et sådant bræddegulv? Kan jo ikke sømme direkte ned i betonen? Hvor i planken sømmer man? i fjederen eller? Hvordan får man så den næste til at passe?
Ved, at det blev mange spørgsmål, men taknemmelig for hjælp på nogen af dem i hvert fald.
Ved, at det blev mange spørgsmål, men taknemmelig for hjælp på nogen af dem i hvert fald.
Nej, du kan ikke fastgøre et massivt fyrretræsgulv på et laminatgulv, der ligger flydende på beton. Tjek f.eks. http://www.woodia.se/rekommenderade.php?pvar=0.24178222194314 hvor der er beskrivelser af forskellige lægningsmetoder, der passer til forskellige underlag.
Du sømmer/skruer i 45 graders vinkel i noten. Tjek linket ovenfor for billeder.
Du sømmer/skruer i 45 graders vinkel i noten. Tjek linket ovenfor for billeder.
Tak for dit svar, desværre fandt jeg ikke helt, hvad jeg søgte på dit link. Jeg er enig med dig i, at man ikke skal lægge det på laminatet, under er der sandsynligvis beton - for at gøre det endnu mere kompliceret, glemte jeg at nævne, at der også er gulvvarme der
. Er det bedst at lægge tynde ribber (typ bjælkelag) og sømme i dem? Limning er vel ikke at foretrække? Taknemmelig for svar.
Klik her for at svare