Hej!
Vi har købt et hus på 2,5 plan + kælder med åbne trapper. Der er ingen lister under trappetrin (er der et navn for disse lister?). Da vi har småbørn, som vi ikke vil have skal falde mellem trappetrinene, tænkte vi at montere sådanne. I dag er afstanden lidt over 14 cm. Hvad jeg har forstået, bør det ikke overstige 10 cm. Min plan er at købe planhøvlet træ i dimension 15*43, save til i passende længder, bore tre huller gennem hver længde og derefter skrue disse under hvert trappetrin (jeg havde tænkt at skrue sammen en fikstur, som man trækker på trappen, så alle lister kommer på samme sted).
Er der nogen, der har gjort noget lignende, eller nogen andre, der har refleksioner og tips omkring det hele?
Er dimensionen tilstrækkelig?
Tror I, at man bør forbore i trappetrinet, eller er det bare at skrue ind skruen? Hvilken skruedimension ville I bruge?
Modtager gerne tips.
Johan
Vi har købt et hus på 2,5 plan + kælder med åbne trapper. Der er ingen lister under trappetrin (er der et navn for disse lister?). Da vi har småbørn, som vi ikke vil have skal falde mellem trappetrinene, tænkte vi at montere sådanne. I dag er afstanden lidt over 14 cm. Hvad jeg har forstået, bør det ikke overstige 10 cm. Min plan er at købe planhøvlet træ i dimension 15*43, save til i passende længder, bore tre huller gennem hver længde og derefter skrue disse under hvert trappetrin (jeg havde tænkt at skrue sammen en fikstur, som man trækker på trappen, så alle lister kommer på samme sted).
Er der nogen, der har gjort noget lignende, eller nogen andre, der har refleksioner og tips omkring det hele?
Er dimensionen tilstrækkelig?
Tror I, at man bør forbore i trappetrinet, eller er det bare at skrue ind skruen? Hvilken skruedimension ville I bruge?
Modtager gerne tips.
Johan
Ved ikke om jeg forstod problemet. Er det åbne trappetrin og I er bekymrede for, at børnene skal falde mellem trinene? Så små børn, der kan komme mellem trinene (dvs < 1 år, ville jeg gætte) har intet at gøre i en trappe, dvs. det gælder om at have porte oppe og nede ved trapperne og ellers gå med børnene op og ned ad trapperne, indtil de har lært at gå på trappen helt selv. At større børn skulle falde mellem trinene synes jeg virker ekstremt usandsynligt.
Jeg har måske misforstået dit problem?
Jeg har måske misforstået dit problem?
Problemet er nok, at barnet kryber ind i trappen mellem trinene.
15 mm bliver sikkert helt perfekt. Tag skruer, der går så langt ind i trinene som muligt, dog med en margen, så de ikke går igennem!
15 mm bliver sikkert helt perfekt. Tag skruer, der går så langt ind i trinene som muligt, dog med en margen, så de ikke går igennem!
Vi havde en åben trappe i vores første hus, som blev købt fra en trappebyggervirksomhed, den havde præcis sådan nogle beskyttelser, som du beskriver, så det burde vel fungere udmærket.
Der findes forskellige slags børn, så jeg kan absolut forestille mig, at nogen slags falder mellem trinene, at tro at man altid har 100% styr på børnene er at overvurdere livet
Vi havde gitre i begge ender og til visse rum, hvilket var nødvendigt for første søn men unødvendigt for den anden 
Der findes forskellige slags børn, så jeg kan absolut forestille mig, at nogen slags falder mellem trinene, at tro at man altid har 100% styr på børnene er at overvurdere livet
Man skruer ikke disse direkte mod trinnene p.g.a. støjen. Det ville kunne høres for meget. Men limer man disse, behøves ingen skiver.Mikael_L sagde:
Jeg har også set dette på nyere trapper. Bliver nok til at smide en tynd plastskive ind for at forhindre knirken.Mikael_L sagde:
Klik her for at svare