Har aldrig boret før, men nu er det tid.
Skal bore i beton og jeg har 8mm plug samt 6/70 skruer. Men nu når jeg fik låne slagboret ser jeg at netop 8mm boret er kortere end skruen. Det er fint nok til pluggen, men skruen vil ende på den anden side af pluggen hvor jeg ikke vil kunne bore... Hvordan løser jeg det?? Kan jeg bore først med 6mm bor som er længere for skruens skyld?

Ja, du kan bore med 6 borret til skruedybde, og derefter med kortere 8 borret.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typisk set er borehammer en bedre idé end slagbor i beton. Men du har måske en borehammer?

Normalt er løsningen at have en tilstrækkelig lang bor. Lidt underligt også at skruen er længere end pluggen. Kortere skruer?!

At bore med en større bor i et noget mindre hul i hårde og sprækbenægne materialer som beton kan være tricky. Boret kan køre fast i hullet og nogle gange kan større betonstykker sprække løs omkring hullet. Men måske er det mest et problem med større diameter på hullerne? Det er nok der, at jeg har oplevet dette.

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
Skaffe en længere 8mm væk bare så det helt sikkert er frit for skruen bag pluggen.

• Synes
Fairlane
  • Laddar…
Hmm skal se, om jeg har mulighed for at finde en længere boremaskine... men lidt tvivlsomt lige nu. Ellers må jeg nok prøve med 6mm først og så 8mm.
@Claes, jeg har jo læst, at skruen bør være længere end pluggen? For at pluggen skal ekspandere eller noget i den stil... Det var Hornbach, der gav mig disse, og de sagde netop det, men hvad ved jeg.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Typisk set er borehammer en bedre idé end slagboremaskine i beton. Men du har måske en borehammer?
Så nu at det skal være borehammer Hitachi DH24PC3

• Synes
T110
  • Laddar…
Sådan ser det ud. Den korte boremaskine er 8mm. Den lange er 6mm.

• Kort boremaskine på 8mm ved siden af en lang 6mm boremaskine, en hvid plug og en skrue på træbord.
Hvad er tykkelsen på det, du skal skrue fast?

• Synes
Daggew
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sagde:
Hvad er tykkelsen på det, du skal skrue fast?
Det er metalkonsoller, der skal bære en bordplade. Ca. 4-5mm.

Fairlane
Biltema har 8 mm bor med SDS+ fatning, 160 mm lang for 40 kr. Du finder tilsvarende hos Jula, Bauhaus, Hornbach etc.

Så ville jeg nok have valgt en skrue med et andet hoved (kuglet) hvis jeg skulle sætte en konsol, selvom det fungerer. Eksempel: länk

• Synes
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
Bor med 8mm så dybt det går og så tager du 6mm og borer et par cm mere.

• Synes
Tågvirke og 10 andre
  • Laddar…
Keep it simple, ta avbiteren og knips nogle mm af skruen, enklest hurtigst billigst

• Synes
Flamman og 4 andre
  • Laddar…
Enig med @para Bor det sidste med den tyndere bor.

• Synes
Tågvirke og 1 anden
  • Laddar…
Eftersom du har forkert skrue for at skrue konsoller fast, er det mest hensigtsmæssigt at købe nye skruer til formålet.

Desuden fuldt gevindet.

• Skruv med kærv, delvist gjenget, ikke egnet til at fastgøre konsoller.
  • Synes
tomas.egnerfors og 2 andre
  • Laddar…
Så hvis jeg vælger løsningen at bruge 6'eren til det sidste stykke, er det bedst at jeg starter med at bore med 6'eren eller 8'eren først?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.