Hej!
Vil gerne have tips / ting at tænke på for at bore ret stort (30-50 mm diameter) hul gennem bærende indervæg til rør. Væggen er af "sten", usikker på materialet egentlig. Kan være mursten med puds, ved ikke.

Tænkte på at føre et rør ind (type vp-rør eller sådan) og trække en antenne/hdmi kabel igennem.

Kan ikke uploade billeder her, ved ikke hvorfor ("upload" knappen gør ingenting).
Derfor, her findes billeder:

https://plus.google.com/100683352950957281726/posts/Efk8gbBB6So

Hvad bør jeg tænke på?
Er der nogen risiko for at væggen revner? Andre risici?

Taknemmelig for svar!

MVH! /marcus

• Skitse viser plan over indre vægge med markeringer; "Entré" og "V-RUM" vises med pile og tekst i hånden. Markeret område antages relevant for hulsboring.
Bør ikke være nogen problemer. Ikke så stort hul.

Elektriker og rørmokere borer huller hele tiden gennem tykke bærende vægge.

Enig i foregående talers argument. Burde ikke være noget problem overhovedet. Borede selv et stort hul på ca. 120mm gennem en stenmur, og tjaa den holder stadig ;)
Men kan du ikke trække kablet langs med væggen, så du slipper for at bore osv., og derefter gemme kablet bag lister?

Der findes gode og billige hulsav på Jula til dette.

Borede først med et lille universalbor. Det var porøst. Borede derefter med et billigt langt bor til mur. Kunne så måle, hvor dyb muren var. Viste sig at være meget tyndere, end jeg troede.

Tog ledninger med til Hornbach (hvor de har VP rør op til 32 mm). Viste sig at 25 mm var tilstrækkeligt til de ledninger, jeg skulle føre igennem.

Købte der en hulsave til muret væg og letbeton (wolfcraft) 25 mm, som kunne bore cirka 63 mm dybt.

Da jeg havde et lille hul lige igennem muren, kunne jeg bore lidt fra begge sider, blev pænt. Savede VP røret til og lagde ind.

Blev rigtig godt.

• Synes
lundbergj og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.