Har en gammel terrazzo stentrappe og skal skrue et gelænder fast. Hvilken boremaskine bruger man? Dels hårdt som bare pokker, men vil jo ikke have nogen revner heller.
En sådan måske? https://www.hornbach.se/shop/ALPEN-Granit-och-stenborr-PROFI-4x75-mm/8659821/artikel-detaljer.html
Eller skal man bruge diamantbor?
Vil man have brug for vandkøling uanset hvilken bor?
Et helt andet spørgsmål forresten, skal spartle igen hullerne efter det gamle gelænder, hvilket spartel bliver mest usynligt på sort/grå terrazzo?
En sådan måske? https://www.hornbach.se/shop/ALPEN-Granit-och-stenborr-PROFI-4x75-mm/8659821/artikel-detaljer.html
Eller skal man bruge diamantbor?
Vil man have brug for vandkøling uanset hvilken bor?
Et helt andet spørgsmål forresten, skal spartle igen hullerne efter det gamle gelænder, hvilket spartel bliver mest usynligt på sort/grå terrazzo?
Terrazzotrapperne fra Norberg er beton, og ballasten poleres, ofte sten fra hårde bjergarter.
Du behøver ikke en koromantborekronen, men det letter arbejdet.
Har du et stativ til boremaskinen, anbefaler jeg, at du bruger det, det bliver lettere/ikke lige så svært at få hullet nogenlunde godt.
For at vide, hvilken nuance du skal have til det gamle hul, behøves information om hvilken ballast du har i din trappe.
Mvh P-A
Du behøver ikke en koromantborekronen, men det letter arbejdet.
Har du et stativ til boremaskinen, anbefaler jeg, at du bruger det, det bliver lettere/ikke lige så svært at få hullet nogenlunde godt.
For at vide, hvilken nuance du skal have til det gamle hul, behøves information om hvilken ballast du har i din trappe.
Mvh P-A
Koromantborekrona er det, der kaldes diamantbor, antar jeg? Ved desværre ingenting om trappen andet end det jeg ser på overfladen. Så må vel teste forsigtigt med en lille stenbor og se hvordan det går. Ingen vandkøling nødvendig?
Stativ har jeg desværre ikke. Kan det købes som tilbehør til skruemaskine for rimelig pris?
Stativ har jeg desværre ikke. Kan det købes som tilbehør til skruemaskine for rimelig pris?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Jeg gætter på, at koromant kommer fra netop Sandvik Coromant, som tidligere omfattede borekroner/helstangbor med hårdmetal. Man kan vel sige, at coromant var pioner inden for hårdmetal. Men i dag beskæftiger Coromant sig ikke med bjergboring, men det sælges under Sandvik Mining siden mange år. Men et godt varemærke kan blive synonymt med et produkt, man lancerede det første hårdmetalbesatte helstangsbor i 1942 siges det, der er en vis usikkerhed der. Til det meste er en borekrone med hårdmetalstifter tilstrækkelig, at købe diamantbelagte borekroner er dyrt, meget dyrt og 28 mm er de mindste, som Sandvik sælger (der findes mindre kilhulsbor), dog tror jeg aldrig, man har solgt disse størrelser med diamant. Ofte vælger man diamant på grund af kravene til holdbarhed.
Så køb et betonbor af god kvalitet, så har det en nogenlunde god hårdmetal, måske ikke på niveau med Sandviks, men anvendelig
Jeg kan godt lide dewalts 4-skarpe.
Så køb et betonbor af god kvalitet, så har det en nogenlunde god hårdmetal, måske ikke på niveau med Sandviks, men anvendelig
Klik her for at svare