Hej!
Har fået op et loft på konsoller. Brugte disse plugs, 10mm-versionen:
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/

Væggene består af porøs letbeton og 2 cm puds.

Det står på hjemmesiden "Ved letbeton og letklinker: ovenstående lastværdier gælder for montage med kantafstand min. 100 mm og indbyrdes afstand min. 100 mm."

Jeg vil nu bore to huller 5 cm fra en af disse plugs. Dette for at få op en rullegardin. Vil bruge 6 mm plug. Bør jeg afholde mig fra det? Hvor vigtigt er det, at der er fri plads fra plugs 100 mm fra plugsene? Vil deres bæreevne blive påvirket? Vægten som konsollerne bærer er 52 kilo fordelt på to konsoller. Hver konsol er fast med to plugs. Totalt 120 kilo trækvægtkapacitet. Dog står det at: "Ved langtidsbelastning/ permanent belastning multipliceres ovenstående lastværdier med reduktionsfaktoren 0,5."
Så 60 kilo altså? Og vægten bliver 52 kilo.

Kan jeg bore hullerne eller bør jeg afstå?
Et indendørs træloft monteret på beslag, med en rulleskodde ved siden af et vindue. Loftet er understøttet af metalbeslag.
Hullerne kommer 5 cm skråt over den øverste skrue.

/Jens

R
De sidder i ydervæggen, så vidt jeg forstår, tag fastgørelse, der er 150 mm lange, så vil det holde.

Hej! Tak for svar. Mener du 150 mm til konsollen eller rullegardinet?

Ved ikke om jeg misforstår dig, men for at præcisere. Jeg undrer om konsollens bæreevne vil blive dårligere? Rullegardinet vil sidde oppe uden problemer.

Dvs vil konsollernes bæreevne forringes, hvis jeg borer rullegardinet op 5 cm fra konsollernes plug?

Hvad skal du gøre med loftet?
Er det kun en del af rummet, usædvanligt at sætte et loft op med hyldebærere.

Yes det er kun en del af rummet. Der skal være lydabsorbenter derinde. Jeg bygger et musikstudie. Kan ikke bore i loftet da der går rør der, så derfor bruger jeg konsoller. I den anden ende hviler den på en regel.

R
J JensHaglof sagde:
Dvs kommer konsolernes lastkapacitet blive forringet, hvis jeg borer rullegardinet op 5 cm fra
Det afhænger af, hvilken fastgørelse du har i væggen for konsollen. Hvis det er 100 mm, så gør rullegardinets plug ingen skade, men et rullegardin vejer ikke meget og behøver ikke grove skruer. Hvis du borer langsomt med et 5,5 mm bor og banker 2 røde plugs ind efter hinanden og bruger skruer, der er lidt længere end 2 plugs, så vil det holde godt.

R rävlyan sagde:
Afhænger af hvad du har for fastgørelse i væggen for konsollen, hvis den er 100 mm, så gør rullegardins pluggen ingen skade, men et rullegardin vejer ikke meget og behøver ingen grove skruer, hvis du borer langsomt med en 5,5 mm bor og banker 2 røde plugs ind efter hinanden og skruer en skrue i som er lidt længere end 2 plugs, så vil det holde godt
Plugsene er 55 mm lange. Brugte 60 mm lange skruer.

Men hvis jeg borer præcis så dybt som pluggen er lang og har en skrue, der er lidt lidt længere end pluggen, så burde jeg ikke påvirke væggen alt for meget, vel? Dvs. at de plugs, der holder konsollen oppe, påvirkes? Eller hvis jeg smører lidt husfix i hullet, inden jeg presser pluggen ind, så burde alle eventuelle ekstra hulrum fyldes ud, eller? Eller tænker jeg rigtigt?

Det der ser meget spinkelt ud! Tvivlsomt om jeg ville stille noget dyrt derunder. Hvorfor bruger du ikke balksko?

JanneJanne123
U UffeH sagde:
Det der ser meget spinkelt ud! Tvivlsomt om jeg ville stille noget dyrt derunder. Hvorfor bruger du ikke bjælkesko?
Eller en stolpe af passende dimension klos op ad væggen?

U UffeH sagde:
Det der ser meget spinkelt ud! Tvivlsomt om jeg skulle stille noget dyrt derunder. Hvorfor bruger du ikke bjælkesko?
Konsoller bliver pænere! Vægten på konsollerne bliver 52 kg. Dvs 26 kg per konsol. Konsollernes bæreevne er 90 kg per konsol. Så der bliver ingen problemer. Pløkkerne holder til 30 kg. Dvs 60 kg per konsol. Så det bør være roligt, tænker jeg!

R
J JensHaglof sagde:
Pluggen er 55 mm lang. Anvendte 60mm lange skruer
Det er til konsollen, det med at sætte en ekstra skrue ved siden af virker, det jeg mener er, at den anden fastgørelse bider lidt længere inde, da bliver der en anden belastning på den øvrige del af væggens ydre del, hvor din anden plugg sidder.
Men bor langsomt og fodr forsigtigt, så boret ikke begynder at vandre i væggen, da kan hullet blive for stort til pluggen.

R rävlyan sagde:
Det er til konsollen, det med at sætte en ekstra skrue ved siden af fungerer, det jeg mener er, at den anden fastgørelse bider lidt længere ind, så bliver det en anden belastning på resten af væggens ydre del, hvor din anden rawlplug sidder.
Men bor langsomt og skub forsigtigt, så boret ikke begynder at vandre i væggen, så kan hullet blive for stort til rawlpluggen
Mener du, at det nye hul ikke vil påvirke konsollen? Forstår jeg dig rigtigt da? Er det, du skriver ovenfor, tips til, hvordan jeg kan få konsollen til at sidde bedre? Eller forstår jeg dig rigtigt? Er lidt uvant med snikker-sprog.

R
Det nye hul kan påvirke men ikke sandsynligt, men altid godt at tænke lidt. En konsol, der sidder i en væg, har et tryk lige ned langs væggen, forudsat at den ikke kan vippe nedad, (så kan pluggen trækkes ud). Fastgøres konsollen i den del, som den skal bære, på 2 steder, kan den ikke vippe, medmindre det er en bred hylde, der belastes på yderkanten. I dit tilfælde er det et loft, der sidder mellem to vægge, det kan ikke bevæge sig sidelæns, og trykket vil gå lige ned.

• Træbjælker i loftet med beslag, understøttelse af sort rullegardin og markeringer af monteringspunkter med trykretning på væggen.
C
J JensHaglof sagde:
Så det bør være roligt, tænker jeg!
Spørg mig ikke, hvordan jeg ved det, men en potentiel risiko i dit tilfælde er, at hullerne sidder ret tæt på vinduesfalse. Der kan være et par cm puds i falsen, så hullet sidder måske kun 1-3 cm fra kanten på letbetonen, og der er den ekstremt svag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.