Hej!
Jeg vil bare dele en oplevelse, jeg netop har haft. Jeg skal bore en række huller i væggen i vores lejlighed fra tidligt 1900-tal. Efter at have pløjet igennem en række tråde her og andre steder på internettet, begyndte jeg at bore med en almindelig boremaskine til mursten og beton, da jeg læste på nettet, at mursten skulle være blødere end beton og tænkte derfor, at det burde være nok med en "almindelig" boremaskine til mursten og beton. Jeg kom ingen vegne (3-4 cm) på 30 min borende og tog derfor af sted og købte en ny "almindelig" bor i håb om, at den ville være bedre. Samme resultat med den bor.
Meget irriteret tog jeg tilbage til byggemarkedet og købte denne gang en bor til hård beton. Denne gang blev der resultat. På mindre end 5 min havde jeg boret et helt hul, noget som havde taget næsten en time tidligere.
Summa summarum: Der er forskel på bor og bor, og der er forskel på mursten og mursten. Den bor jeg købte, havde spids, og vores mursten er fra tidligt 1900-tal. Jeg gætter på, at de bor, der ikke har spids, fungerer på mursten, der er fremstillet senere. De fungerer i hvert fald ikke på vores mursten.
Tak for ordet.