Vi skal bygge en slags entrétagskonstruktion lignende et altantag i størrelsen ca. 6m x 1,5m, som vi skal fastgøre i væggen på den ene side og som hviler på fire stolper på den anden side. Jeg har købt ekspansionsbolt og undrer mig nu om man skal bore i murstenene eller i fugen på vores murstenshus for at kunne fastgøre reglen i væggen. Hvad holder bedst?

Generelt set borer man selvfølgelig i teglet, hvis man plugger i det mindste. Fugen kan give betydeligt dårligere styrke, da den kan være porøs. Dog er der måske risiko for revnedannelse i tegl med ekspansionsbolt? Da du kan vælge og altså ikke ser ud til at have puds på teglet, undrer jeg mig om det er facadetegl du har. Hvor dybt er det i så fald, måske påvirker fastgørelsen?

/A

Jeg tror ikke expander er det bedste valg til fastgørelse i mursten. Jeg plejer at bruge spikplugg i størrelsen 10 x 100 hvis jeg skal fastgøre en 45 mm regel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Grøn plastikpløk (til 12mm)

Derefter franskskrue.

Ekspander bolt vil ikke fungere, ;(

Præcis, vi har murstenshus (pudset murstensstamme altså) og vi har altid brugt plugs/skruer eller stiftplugs (tømrerne kan godt lide dem til gulvskørter etc., jeg bruger dem selv ikke). Aldrig ekspansionsbolt til andet end betonsoklen.

Hvis du ønsker en M-gevind/bolt for at få en fleksibel fastgørelse (hvor ofte vil du i øvrigt ville demontere skærmen :rolleyes:) kan du bore, sprøjte ankerlim ind, og så trykke M-gevindstang ind, det holder godt i mursten. Eller plugge og bruge skruetap med skive/møtrik til, se vedhæftet billede. Biltema har dem i M10x100.

/A

• Skruvstift med gevind, muligvis en M10x100, velegnet til infæstning i murværk med møtrik; velegnet til fleksibel montering.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.