Skal sætte en plafond op i mit køkkentag, og tænkte bore tre små huller. Det stopper efter en god centimeter. Har testet både med slag og metalbor. Hvad kan det være for materiale?

Huset er en flerboligbygning bygget 1943. Tror at væggene kaldes "franska vægge". Er det granit i taget, eller?

Lyder som puds på beton.
Hvilken slagboremaskine har du?
Har du prøvet flere steder?
Du kan jo være uheldig og ramme en sten i betonen, og så bliver det hårdt.

• Synes
Fredrik111
  • Laddar…
maah maah sagde:
Lyder som puds på beton.
Hvilken slagboremaskine har du?
Har du prøvet flere steder?
Du kan jo være uheldig at ramme en sten i betonen, og så bliver det hårdt.
Ja, lignende i alle huller. Stopper det, hvis man rammer sten i beton, eller skal min maskine klare det?
Boremaskine fra AEG placeret på træbord ved siden af vask. En pliers og skruer er også synlige. Dokumenter ligger under boremaskinen.

Har boremaskinen slagfunktion? Det fremgår ikke af billedet.
Hvad bruger du for bor? Bor til metal er ej egnet at bruge.

E etompau sagde:
Har boremaskinen slagfunktion? Det fremgår ikke af billedet.
Hvad bruger du for bor? Bor for metal er ej passende at anvende.
Absolut, den har slag. Og på billedet har jeg metalbor i, men det var bare for at teste, så jeg ikke var kommet frem til træ. Når jeg kører slag, så har jeg cormantbor (eller hvad det hedder).

Boremaskinen skal have slagfunktion. I hvert fald stod der det, når jeg googlede modelnummeret.
Uklart om du bruger en betonboremaskine?

Fredrik111 Fredrik111 sagde:
Absolut, den har slag. Och på bilden har jag metallborr i, men det var bara för att teste så at jeg ikke er kommet frem til træ. Når jeg kører slag så har jeg cormantborr (eller hvad det hedder).
Det kan jo være, at du rammer en armeringsjern også. Så går det langsomt. Alternativt er at flytte hullet lidt.

Få en rigtig maskine, den der er jo ikke lavet til at bore i beton med.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
G Gukken sagde:
Det kan jo være, at du rammer en armeringsjern også. Så går det trægt. Alternativet er at flytte hullet lidt.
Ikke efter 1 cm boredybde, armeringen skal ligge længere inde i betonen, ellers er det ikke meget til armering...

R roli sagde:
Inte efter 1 cm boredybde, armeringen skal ligge længere inde i betonen ellers er det ikke meget til armering...
Visst, på 10 mm bør det ikke være så meget armering. Men armering bruges til en del andre ting også. Som montagejern, skabe afstand osv.

G Gukken sagde:
Vis, på 10mm bør det ikke være så meget armering. Men armering bruges til en del andre ting også. Som montagejern, skabe afstand osv.
Vis, men de skal alligevel ligge med "dækkende betonglag" uanset brug og dækkende betonglag er ikke 10mm. Og da de første 10mm var let at bore, så er det nok næppe beton. Det mindste mål fra betonkant til der kan komme armering er mindst 20-30mm sandsynligvis mere.

Det var nok mig som var lidt forsigtig med boring, og desuden var nok det første bor en smule slidt. Da jeg skiftede til et større bor og trykkede ordentligt, kunne jeg bore.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.