17,152 læst ·
22 svar
17k læst
22 svar
Bore i beton med almindelig boremaskine
Side 1 af 2
Jeg overvejer, om det virker at bore i beton med betonbor og almindelig boremaskine (ikke slagboremaskine eller borehammer) så længe man ikke støder på nogen sten. Er der nogen, der ved det?
Mine erfaringer er, at det ikke virker.
Prøvede for mange år siden at lave nogle huller i en betonvæg i lejligheden.
Først brugte jeg en helt almindelig boremaskine (grøn bosch, arvegods). Kom ca. 1 cm, så stoppede det. Så blev det en ryobi borehammer, og så var det som at bore i smør..
Prøvede for mange år siden at lave nogle huller i en betonvæg i lejligheden.
Først brugte jeg en helt almindelig boremaskine (grøn bosch, arvegods). Kom ca. 1 cm, så stoppede det. Så blev det en ryobi borehammer, og så var det som at bore i smør..
Nej. Borrelåget i en skruetrækker er oftest beregnet til letbeton eller mursten. Du kommer sandsynligvis ikke så langt ind i betonen, før betonboret er blevet rundt.A Anna Bo sagde:
Bedste svar
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,419 indlæg
Der er større chance for, at det virker, ja.U Utdelning sagde:
Betonbor er stumpe og kræver slag, mens denne type er slebet skarp og skal ikke slås på. De er ikke rigtig lavet til hård konstruktionsbeton, men kan med de rette forudsætninger fungere.
Kommer an på. Er det 1 stk. 4cm dybt borehul med 5mm kunne man måske stå og slide på det i lang tid, men er det et større/dybere/flere huller ville jeg aldrig overveje ikke at bruge en rigtig boreboremaskine med hammerfunktion.
Rickard.ag sagde:
Det lyder helt utroligt, at I har formået at bore i beton med universalbor med en borskruetrækker. Borer I med høje omdrejninger eller lave?C cpalm sagde:
Kommer vel lidt an på betonen.
Jeg borede sidste weekend 5 st 10mm huller gennem en 8 cm tyk betonkrukke, jeg havde støbt med en almindelig bore-skruetrækker og betonbor. Det tog 2-3 min per hul, da jeg borede langsomt for at borret ikke skulle blive for varmt, men ellers ingen større problemer.
Jeg borede sidste weekend 5 st 10mm huller gennem en 8 cm tyk betonkrukke, jeg havde støbt med en almindelig bore-skruetrækker og betonbor. Det tog 2-3 min per hul, da jeg borede langsomt for at borret ikke skulle blive for varmt, men ellers ingen større problemer.
Mit gæt er, at en nabo vil banke på og tilbyde jer at låne en rigtig boremaskine, inden du når at blive færdig (hvis du nu bor i et flerfamiliehus dvs).A Anna Bo sagde:
Relativt lavt omdrejningstal og højt tryk. Lidt som når man borer i stål.U Utdelning sagde:
Bruger dem hvor det er for trangt til at komme til med borehammeren, samt også for at komme igennem tykkere armeringsjern.
Køb ikke noget billigt skrammel dog. Testede et antal billige universalbor, før jeg fandt Bosch, der faktisk virkede.
Senest redigeret: