Hej!
Jeg er ved at renovere et tømmerhus fra tidligt 1900-tal.
Jeg er ved at trække nye radiator- og vandrør og skal nu gennem nogle bærende tømmerbjælker, ret grove i dimension. Jeg vil sandsynligvis trække en 20mm pex rir til fordeleren, hvilket betyder, at jeg skal bore to 35mm huller i bjælkerne. Jeg er nu meget usikker på, om dette vil påvirke bæreevnen på nogen måde. Er der nogen, der har styr på, hvor meget man kan bore, før man behøver at blive bekymret?

Ha' det

Afhænger af tykkelsen på bjælken, hvor langt fra enderne du borer, og om der er en yderligere punktbelastning ovenfra.

Hej,

Generelt set skal du bore en hel del huller, før det var nogen betydning... Så længe du kan placere hullerne i midten af bjælken (i højderetning), så svækker det i princippet ikke overhovedet, da nogle huller i midterkernen på en gulvbjælke ikke bidrager til bøjningsmodstanden på nogen væsentlig måde. Tjek gerne, hvordan man laver en spær i stål som sammenligning, så finder du en masse lette huller i midten, men placerer hullerne i midten, da de næsten ikke svækker bøjningsmodstanden, men derimod gør konstruktionen meget lettere og dermed i stand til at bære mere last.

Hej!
Tak for svaret.
Jeg glemte at sige, at det er på overetagen, jeg skal trække rørene. Bjælkerne er ca. 7.5"-8", og nogle af dem kan jeg måske bore midt i bjælken. Nogle skal jeg dog skære ud fra oversiden. Omtrent hvor meget tør man skære ud af en sådan bjælke, før man kan sige, at den er blevet betydeligt svagere.
Det er svært at se, hvilke belastninger der påvirker dem. De går nu fra ydervæg til skillevæg, samt at en bjælke hviler som på en stor kortling (Avväxling), hvis man kan sige det sådan.

Jabba77, er det muligt at tage et billede og uploade, så vi måske får lidt bedre styr på, hvad du forsøger at gøre?

Hvis du nu vil vide præcist, så vil en bjælke, der er 200x200mm, have et træghedsmoment på 13333cm^4. Hvis du tager ca. 35mm ud fra toppen, vil det samme moment være 7486cm^4. Du har altså svækket bjælken ca. 44%, hvis man regner på, hvilken svigt bjælken vil give. Dette har dog kun betydning, hvis du laver udtaget af bjælken, hvor momentet på bjælken er stort, dvs. midt mellem understøtningerne. Hvis du laver samme udtag midt på bjælken, svækker du den ca. 0.5% i stedet.

Så, hvis du skal lave udtag øverst på bjælken, så gør det tæt på en understøtning, hvor belastningen (momentet) er så lille som muligt.

d_nilsson sagde:
Dette spiller dog kun en rolle, hvis du laver udtaget af bjælken, hvor momentet på bjælken er stort, dvs midt mellem oplægene.
Hvis nu bjælker tilfældigvis er kontinuerlige over oplæg, så er momentet faktisk størst netop der. Endda betydeligt større end i feltet!

anaitis,

God pointe, det tænkte jeg ikke på... Jeg forestillede mig, at bjælkelaget kun havde to opbygninger, men det er jo naturligvis ikke sikkert, at det er sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.