Hej,

Jeg har til hensigt at bore et hul igennem en væg (af puds/beton) for at trække et kabel fra et rum til et andet. Kablet skal gå lige over gulvlisten er det tænkt, og derefter i vægvinklen fortsætte lige frem gennem hullet i væggen ind til det næste rum. Se illustration nedenfor:

=================
-----------|-----|-----------------
RUM 1 |:::::| RUM 2

- er kabel
= er væg
| er væg, der skal bores hul i

Problemet er, at boremaskinen og dens borepatron jo vil støde ind i væggen (illustreret med '=') så borehullet kommer til at ligge nogle centimeter ud fra væggen, og jeg vil have hullet til at være lige i vægvinklen (mellem '|' og '='), så at sige!

Spørgsmålet er, hvordan man går til værks for at bore et sådant hul? Er der nogen, der har et smart forslag?

ved ikke om jeg forstår hvad du mener men er det ikke nok at anskaffe et længere bor så rammer chucken jo ikke i ?

Nja, det er ikke der problemet ligger.

Problemet er, at jeg vil have, at hullet&kablet (markeret med '-') skal ligge helt op ad væggen (markeret med '='), så der ikke er noget mellemrum mellem dem. Men boremaskinen vil støde mod væggen markeret med '=', så borehullet ender et par centimeter inde på væggen (markeret '|'). Derfor opstår afstanden/mellemrummet markeret med '|:::::|', som jeg altså vil af med. Jeg forsøger at tydeliggøre med en ny illustration:

========================================
RUM 1 |:::::| RUM 2
-----------|-----|----------------- Boremaskine (støder mod væggen '=' ovenfor)

OBS! Bemærk, at illustrationen er tegnet, så rummene ses fra oven, dvs. på samme måde som plantegninger for lejligheder.

Senest redigeret:
Med et langt bor bliver vinklen fladere. Borer du fra begge sider (så hullet vil blive som et meget fladt "V" set ovenfra) så bør du kunne få kablet ind på det rigtige sted.

Ok, tak! Hvis man nu vælger at bore fra begge sider i flad vinkel som du foreslog, er der så nogen enkel måde at sikre sig, at borehullerne mødes så at sige. Man vil jo ikke have to borehuller, der ikke rammer hinanden!?

Det bliver nok at bore på fornemmelsen, så at sige.. Kan ikke komme på nogen god fidus i hvert fald.

Mikael_L
Hvis hullet ikke skal være for stort, så får du pludselig en god grund til at købe en festool skruetrækker med excenterchuck.
cat_cddtdd_akku_ddes_z3f_1%20-%20resized.jpg
Men så passer kun bor med bitsfatning, deraf kravet om ikke alt for stor diameter på hullet.

edit: Missede åbenbart ordet beton i første post. Så bør du nok spare pengene til noget andet (som virker). Sorry ... ;)

Senest redigeret:
Da jeg var barn (dvs. de glade 60'ere) arbejdede min far som tekniker og montør af radioudstyr; det var sendere/slavesendere, relæstationer og alt muligt, der skulle skrues fast på skinner, som igen var fastskruet på diverse vægge. Ofte af beton. Selvfølgelig havde han adgang til boremaskine, men nogle gange var der ikke adgang til – el!
Så tog han frem en "handborr" (ved ikke, hvad det egentligt hedder), der bestod af et sekskantet skaft, ca. 200 mm langt og ca. 15-20 mm ø med et smallere bor i den ene ende, trekantet spids. Helt i stål. Derefter fandt han frem en håndhammer, satte spidsen der, hvor han ville have hullet, og begyndte at slå på håndborrets skaft. Slå, dreje lidt, slå, dreje lidt, slå... Ja, du forstår nok. Efterhånden havde han et hul, hvor han kunne sætte en plug i og skrue noget fast.

Min morfar – død for længe siden – var stenhugger i Bohuslän. De borede i klippen med samme teknik. Bare større og længere bor.

Hvis du kan få fat i et gammelt handborr, hvor selve borret er langt nok, kan du lægge det på gulvet (med en passende beskyttelse under for bor og hammer) lige ved siden af en væg og begynde at banke. På et tidspunkt er du igennem, garanteret. Besværligt? Yes! Tidskrævende? Absolut; men måske ikke helt så meget som man tror.

Hullet vil ende ca. 6 mm op fra gulvet og tilsvarende fra "sidevæggen", hvis vi antager, at du finder et bor, der er 8 mm. Tror ikke, der findes en maskine i verden, der slår det. Sværheden er nok at finde et bor.

Held og lykke med dit hul, uanset hvordan du vælger at løse det.
MVH
Ronnie

Senest redigeret:
Tag en borehammer med god brydfunktion, bor dig et ret stort hul omtrent der, hvor du vil have dit ønskede hul. Måske fra 2 sider. Skift fra bor til mejsel og bryd rent langs væg og gulv. Nu har du i praksis revet en meget lille del af væggen. Tid til reparation! Prop det store hul med husfix el. lign. EFTER at du har lagt et rør eller lignende der, hvor du vil have dit lille hul. Spartl, mal/tapetser og – voila!!! – når du er færdig, har du et passende hul præcis langs væg og gulv. (Og ingen kan forstå, hvordan du har gjort det.)

En anden måde er jo selvfølgelig at bore et hul med maskine så præcist som muligt og acceptere, at man ikke kan få alt her i verden. Men det her er jo et ekstremt I-landsproblem, som man nok kan leve med egentlig.

MVH
Ronnie

Tak for alle tips! Jeg tror, jeg starter med at prøve løsningen med "handborr," hvis jeg kan få fat i sådan en, ellers må jeg overveje at bryde et hul i væggen, som også blev foreslået.

Senest redigeret:
En næsten lignende løsning som Pysslarn:

Bore et hul, hvor der er plads, sig 5 cm fra væggen. Fræs derefter en LILLE rille, hvor kablet kan føres ud mod væggen. Spartl over rillen. Måske bliver du nødt til at lime eller sømme kablet fast inde i rillen, så kablet ikke presser spartelmassen ud.

Væggen
|
|-------O Hullet
|

Milkshaken
En ting bare,,, Hvis det er et strømkabel, så skal der placeres et elrør eller en slange der, hvor kablet går.
normalt 16 mm PVC.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.