Jeg har seks halogenspotlys, der er indbygget i en baldakin under køkkenskabene. Nu er en af armaturerne gået i stykker, og jeg planlægger at udskifte dem med LED-spotlys.
Mine nuværende spotlys sidder i et 55mm stort hul. De nye LED-spotlys kræver et hul på 58mm.
Kablet fra spotlysene går i en fræset kanal i baldakinen og derefter bag køkkenskabene op til en transformer, der sidder ovenpå køkkenskabene.
Min plan er at bruge kablet fra de gamle spotlys til at trække kablet op fra de nye spotlys.
Jeg ser to udfordringer:
1. Bore de eksisterende huller op fra 55 mm til 58 mm. Jeg vil helst ikke bruge en hulsav med centreringsbor, da jeg så vil bore hul i underskabet. Findes der hulsave på 58mm? Ifølge denne tråd ser det ud til at være svært at få fat på. Hvis jeg vælger en på 57 mm, er det kun 1mm per side, der skal bores op. Jeg ser en stor risiko for, at det ikke vil gå godt. Har I nogle tips?
2. Den anden udfordring er, at jeg ikke vil save det eksisterende kabel over, da jeg vil bruge det til at trække kablet fra det nye spotlys. Har I nogle tips her?
Få/lån en lille håndoverfræser (typ kantfræser) + et kopistål; og tag en restbit krydsfiner og bor et 58 mm hul og brug som skabelon. Fræs hvert hul i to omgange og tape kablet til den "modsatte" side, så klarer det sig nok.
Roterende fil i boremaskinen er nok nemmest. Skal du save op med hulsave, så skal du først save hul i en stiv plade og sætte den fast centreret over det gamle hul for at styre huldsaven rigtigt. Meget arbejde for at fjerne nogle mm... Det behøver jo ikke at være præcist rundt og vinkelrette kanter, da armaturet burde dække nogle mm?
om der er tilstrækkelig forskel på størrelse mellem kopborene, kan man sætte en mindre diameter på den større i adapteren, så den mindre styrer i det gamle hul. Eftersom den mindre sættes på efter den større, stikker den længere frem, det kræver dog, at man har begge størrelser, og at den mindre passer i den større (mao der er tilstrækkelig forskel i størrelse mellem dem)
Sav igennem en plade med det nye hulsav, det hul bruger du så som styring for hulsaven, når du saver op det gamle. Så behøves der ikke centreringsbor eller andre fiksturer.
Pladen fikserer du med en eller to tvinger.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.