Jeg købte en ny lampe fra IKEA, den kræver en fast installation, den skal bores fast i loftet i stuen.
Hvor dybt må man bore? Er der ingen tommelfingerregel for det, så man ikke skader eller rammer nogle ledninger eller kabeltrækninger i væggen? Findes der nogle specielle skruer/expander eller er det nok med Ikeas "FIXA" pakke med skruer/pløkker?
Hvor dybt må man bore? Er der ingen tommelfingerregel for det, så man ikke skader eller rammer nogle ledninger eller kabeltrækninger i væggen? Findes der nogle specielle skruer/expander eller er det nok med Ikeas "FIXA" pakke med skruer/pløkker?
Du behøver jo bore så dybt, så du får pluggen i med lidt margin. Når du har fjernet låget til den elektriske dåse i loftet, kan du sandsynligvis se, hvilken retning ledningerne går, og dermed undgå at bore lige der.
Det stemmer, jeg kan se hvilken retning kablerne kommer fra, når jeg har fjernet den der hvide boks, så det burde være let at undgå.
Et andet spørgsmål, lampen har kun indgang til den brune og blå ledning, ikke for den gulgrønne (jord). I loftet er der både blå/brune og en jordledning.
Lampen har en sådan kvadrat i kvadrat symbol, betyder det, at den ikke behøver jordes? Hvis det er tilfældet, er det nok at jeg bare taper jordledningen fra loftet sammen og lægger den lidt pænt der inde i hullet?
Tak for de hurtige svar.
Et andet spørgsmål, lampen har kun indgang til den brune og blå ledning, ikke for den gulgrønne (jord). I loftet er der både blå/brune og en jordledning.
Lampen har en sådan kvadrat i kvadrat symbol, betyder det, at den ikke behøver jordes? Hvis det er tilfældet, er det nok at jeg bare taper jordledningen fra loftet sammen og lægger den lidt pænt der inde i hullet?
Tak for de hurtige svar.
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/useless sagde:
Jeg forsøgte at bruge krogen til at hænge lampen, men det gik ikke.. Tror ikke man kan hænge den op uden at bore..
Dobbeltkvadratsymbolet betyder, at den er såkaldt dobbeltisoleret og derfor ikke skal tilsluttes til beskyttelsesjord (gulgrøn).A Accenter sagde:Et andet spørgsmål, lampen har kun indgang for den brune og blå kabel, ikke for den gulgrønne (jord). I loftet er der både blå/brune og jordkabel.
Lampen har sådan et kvadrat i kvadrat symbol, betyder det, at den ikke behøver at jordes? I så fald er det nok, at jeg bare taper jordkabelen fra loftet og lægger den lidt pænt derinde i hullet?
Tak for de hurtige svar
Sæt helst en klemme, fx en ”ubåd” på den gulgrønne, så har du lavet installationen korrekt og ordentligt. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklæmma/p/32-7795
Klik her for at svare