Jeg købte en ny lampe fra IKEA, den kræver en fast installation, den skal bores fast i loftet i stuen.

Hvor dybt må man bore? Er der ingen tommelfingerregel for det, så man ikke skader eller rammer nogle ledninger eller kabeltrækninger i væggen? Findes der nogle specielle skruer/expander eller er det nok med Ikeas "FIXA" pakke med skruer/pløkker?
 
Hvor meget vejer lampen? Hvordan ser fastgørelsen mod loftet ud?
 
useless useless sagde:
Hvor meget vejer lampen? Hvordan ser fastgørelsen til loftet ud?
Den vejer maks 2 - 3 kg.

På loftet skal jeg skrue krogen ud og den der lille hvide platan med udtag til lamper uden fast installation
 
Hvad er det for en lampe? Kan den ikke fastgøres i den eksisterende krog?
 
Du behøver jo bore så dybt, så du får pluggen i med lidt margin. Når du har fjernet låget til den elektriske dåse i loftet, kan du sandsynligvis se, hvilken retning ledningerne går, og dermed undgå at bore lige der.
 
mexitegel mexitegel sagde:
Du behöver ju bore så dybt så du får i pluggen med lidt marginal. Når du har fjernet låget på elboksen i loftet, kan du sandsynligvis se, hvilken retning ledningerne går, og dermed undgå at bore lige dér.
Okay. Og det rækkede med ikea skruerne, går jeg ud fra.
 
useless useless sagde:
Hvad er det for en lampe? Kan den ikke sættes fast i den eksisterende krog?
Nej, den kræver en fast installation. Det er ikke muligt at hænge den op på krogen
 
A Accenter sagde:
Okej. Och det räckte med ikea skruvarna antar jag.
Ikke mit personlige førstevalg men det skal fungere :)
 
A Accenter sagde:
Nej, den kræver en fast installation. Kan ikke hænges op på krogen
Er krogen skruet ind i dåsen? I så fald kunne man måske bytte den mod en skrue? Eller sidder der andre skruer i dåsen, man kan bruge?
Billeder? Navn på lampen?
 
Det stemmer, jeg kan se hvilken retning kablerne kommer fra, når jeg har fjernet den der hvide boks, så det burde være let at undgå.

Et andet spørgsmål, lampen har kun indgang til den brune og blå ledning, ikke for den gulgrønne (jord). I loftet er der både blå/brune og en jordledning.

Lampen har en sådan kvadrat i kvadrat symbol, betyder det, at den ikke behøver jordes? Hvis det er tilfældet, er det nok at jeg bare taper jordledningen fra loftet sammen og lægger den lidt pænt der inde i hullet?

Tak for de hurtige svar.
 
useless useless sagde:
Er krogen skruet i dåsen? I så fald måske man kan bytte den mod en skrue? Eller sidder der andre skruer i dåsen man kan bruge? Billeder? Navn på lampen?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/

Jeg forsøgte at bruge krogen til at hænge lampen, men det gik ikke.. Tror ikke man kan hænge den op uden at bore..
 
A Accenter sagde:
Et andet spørgsmål, lampen har kun indgang for den brune og blå kabel, ikke for den gulgrønne (jord). I loftet er der både blå/brune og jordkabel.

Lampen har sådan et kvadrat i kvadrat symbol, betyder det, at den ikke behøver at jordes? I så fald er det nok, at jeg bare taper jordkabelen fra loftet og lægger den lidt pænt derinde i hullet?


Tak for de hurtige svar
Dobbeltkvadratsymbolet betyder, at den er såkaldt dobbeltisoleret og derfor ikke skal tilsluttes til beskyttelsesjord (gulgrøn).

Sæt helst en klemme, fx en ”ubåd” på den gulgrønne, så har du lavet installationen korrekt og ordentligt. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklæmma/p/32-7795
 
  • Synes
Accenter
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.