Dette er nok et ret basic snedkerspørgsmål, men jeg vil gerne vide, hvordan jeg gør dette bedst:

Jeg har fået en trappe monteret af et firma, og åbenbart var de forborede huller i trappetrinene ikke helt på det rigtige sted, men de har skruet skruerne i alligevel (se billede). Jeg synes, det ser grimt ud og vil have det rettet. Ca. 15 skruer sidder skævt.

Jeg har forsøgt at skrue dem i lige, men de falder bare tilbage i deres "gamle spor". Jeg har brug for at forborre, men hvis jeg gør det, bliver det bare et stort hul. Skal jeg fylde de gamle huller ud på en eller anden måde? Alt er skjult af metallet, så jeg behøver ikke bekymre mig om, at det bliver "kosmetisk".

(Og ja, dette burde firmaet have gjort, men jeg har ikke lyst til at få dem herud igen på timebasis)

Skrå skruv i trætrappe, monteret på hvid metalstøtte. Diskussion om forhåndsborede huller og skruens indplacering. Skruens hoved synligt.

Er det massivt eller laminat?
I hvilket fald, tag trinbrættet ned, bor et hul ud til passende dimension, lim og tryk en pløk i med samme dimension, lad det tørre og sav pløkken af i plan med underkanten, mærk op og bor et nyt hul og skru fast.

• Synes
kest og 4 andre
  • Laddar…
Lexington Lexington sagde:
Er det massivt eller laminat?
I hvilket tilfælde, tag trinbrættet ned, bor boringen op i passende dimension, lim og tryk en plug med samme dimension ind, lad det tørre og sav pluggen i niveau med undersiden, marker og bor et nyt hul og skru fast.
Tak!

Det er massivt træ (bøg) i trinbrættene. Jeg skal gøre som du har beskrevet (y)

• Synes
Lexington
  • Laddar…
God instruktion fra Lexington, men ellers kan jeg mene, at firmaet burde komme og udbedre det der uden yderligere afregning.

• Synes
Galten og 1 anden
  • Laddar…
G Galten sagde:
Tak!

Det er massivt træ (bøg) i trappetrinene. Jeg skal gøre ifølge din instruktion (y)
Måske kan du finde propper i bøg, eller hvis du har et ekstra trappetrin, bor ud egne propper.

• Synes
Galten
  • Laddar…
Jeg kan jo mene, at firmaet, der monterede trappen, burde udføre udbedringen.

Edit: Toer på den...

• Synes
Galten
  • Laddar…
Lexington Lexington sagde:
Måske kan man finde plugger i bøgetræ, eller hvis du har et ekstra trin, bor et plug ud selv.
Det vil ikke kunne ses, når alt er monteret, så jeg kan tage standard træplug.

Sørg bare for, at dem du plugger med, er lige så hårdt som dine trin. Risikoen er ellers, at hvis du skruer igen, og skruen ender ved grænsen mellem hård bøg og blødere plugg, at den trækker skævt igen.

• Synes
Galten
  • Laddar…
Rundstav i bøg findes hos flere af de almindelige byggemarkeder.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
M myrstack sagde:
Sørg bare for, at dem du plugger med er lige så hårdt som dine trin. Risikoen er ellers, at hvis du skruer igen og skruen ender ved grænsen mellem hårdt bog og blødere plug, at den trækker skævt igen.
Tak for tipset, det havde jeg ikke styr på!

Ikke usædvanligt, at "almindelige" plugge er lavet af bøg

• Synes
myrstack
  • Laddar…
Jeg gjorde som I beskrev med trædyvel i bøg og trælim, og så bore nye huller på de rette steder.

Det virkede fantastisk, og nu sidder alle skruer lige!

Trætrappe med metaltrappegelænder monteret med skruer efter justering med bøgepropper og trælim.

• Synes
osiris og 8 andre
  • Laddar…
G Galten sagde:
Jeg gjorde som I beskrev med træpløk i bøg og trælim, og så bore nye huller på de rigtige steder.

Det virkede hur bra som helst og nu sidder alle skruer lige!

(y)
Blev fint det der. (y)

• Synes
Galten
  • Laddar…
Centano Centano sagde:
Blev fint det der. (y)
kan bare holde med, godt arbejde!

• Synes
Galten
  • Laddar…
G Galten sagde:
Jeg gjorde som I beskrev med træpløk i bøg og trælim, og så borrede jeg nye huller de rigtige steder.

Det virkede helt fint, og nu sidder alle skruer lige!

[billede]
Lidt sent, men vil stadig takke TS for tilbagemeldingen. Altid sjovt at læse, hvordan det har løst sig.

• Synes
PålB
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.