Skal flytte mit afløb på overetagen i mit älvsbyhus
ifølge ä-hus må man bore maks 75mm og forstærke med plyfa
når jeg spurgte om man kan gå igennem med et 110 rør over hjertevæggen troede han, at det måske ville gå, men havde ingen beregninger på det. jeg skal gøre det på egen risiko.
bjælken er en kertobjælke, der er 260mm høj.
hvad tror I? måske behøves der forstærkes med en limtræsbjælke eller flere lag plyfa.

de beregninger som fandtes hjalp mig ikke så meget men hvad jeg forstod så må man bore huller som er maksimalt halvdelen af den totale højde på bjælken.
nogen andre som har en mening eller svar?

er der ingen, der har haft brug for at lave hul i en kertobalk ?

thomasd79 sagde:
är det ingen som har behövt ta hål i en kertobalk ?
Det store spørgsmål er ikke, om det er muligt at bore hul i den, det står der jo tydeligt, at man må. Spørgsmålet er, om man efterfølgende har styrke og stabilitet nok tilbage i bjælken. Hvad deres formel siger, er, at med et hul på 110 millimeter i en 260 bjælke mister du 16% af styrken og øger nedbøjningen med omtrent samme procent. Går hullets kant nærmere end 260 millimeter fra bærende underbjælke, garanterer de ingenting, ligeledes hvis lasten varierer (udmattelsesrisiko gætter jeg på).

Så spørgsmålet er, hvor tæt du er på dimensionsgrænsen fra starten. For at du skal lave hullet, skal bjælken fra starten være overdimensioneret med mindst 16% mere end sikkerhedsfaktoren, samt nærliggende konstruktioner skal kunne klare en nedbøjning med efterfølgende øget skråbelastning med samme marginal.

--- Mats ---

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.