Vi er i gang med at "pimpe" vores køkken og har købt bordplader i bambus. Producenten kalder det massivt og sammenligner det i sin vejledning med en massiv træplade. I virkeligheden, hvis man skal være nøje, er pladen hverken massiv eller af træ. Hele pladen er et laminat bestående af syv lag bambus. Hvert lag består af tynde bambusstænger og er drejet 90 grader mod det foregående. Se billedet .
De mål, vi angav ved bestillingen, var præcis de, der kunne måles op med en millimeters mariginal, f.eks. mellem væg og komfur. Pladerne kom i præcise mål, men da jeg begyndte at læse installationsvejledningen, så jeg, at der SKAL være 5 mm spalte mellem plade og væg, så pladen kan bevæge sig afhængigt af luftfugtigheden. Jeg kan love, at det hverken bliver specielt flot eller praktisk at lade den ene ende af pladen ligge ovenpå komfuret og den anden ende fastgøres i skabet med en højdeforskel på 30 mm. ;-)
Pladen er købt hos Kvik, som ikke havde nogen anelse om, at der skulle være en spalte mellem plade og væg, og derfor heller ikke meddelte, at vi skulle tage hensyn til dette, da bestillingen blev foretaget. Jeg sendte en mail til Dfi-Geisler i Danmark, som er dem, der har fremstillet pladen. De kunne ikke svare på, om pladen bevæger sig noget, men henviste til forhandleren. Det føles trygt.
Nu har Kvik godt nok tilbudt sig at tage af pladerne, så de stemmer med den margen, der er angivet i installationsvejledningen, men at montere pladen et par millimeter ud fra væggen vil medføre spalter ved siderne, som ikke bliver specielt pæne, og desuden svære at gøre noget ved, så det ser godt ud. Et alternativ kunne være at ordne et spor i gipsen, så der er lidt plads til bevægelse.
Mit spørgsmål er, om nogen ved, hvor meget sådan en plade bevæger sig? Jeg har ledt ret grundigt efter information, men ikke fundet meget mere end, at bambus bevæger sig mere end træ, og primært langs fibrene, til forskel fra de fleste træsorter, der bevæger sig på bredden. Dette gælder dog bambus, der ikke er limet.
Så hvis du har erfaring eller viden om netop denne type bordplade, er jeg meget taknemmelig for svar og synspunkter.
Nu har jeg ingen erfaring med bambu men hvis du fastgør pladen med en skrue, der sidder med vinkel eller gennem et større hul i rammen, så burde det vel ikke være nogen problemer.
Nu har jeg ingen erfaring med bambus men hvis du fastgør pladen med en skrue som sidder i vinkel eller gennem et større hul i stommen så burde det vel ikke være noget problem
Tak for engagementet!
Der følger med vinkelbeslag med solidt tiltagne huller og store planbrikker til skruerne, så lige den del er ikke selve problemet. Bekymringen er, at når pladen ligger tæt op ad væggen, så er afstanden mellem komfur og plade godt en millimeter. Hvis det er sådan, at pladen faktisk kan vokse mere end fem millimeter, så bliver det ikke sjovt for komfuret, da den ikke har noget sted at tage hen, eftersom der sidder en solid vaskebænk på den anden side.
Og jo, vi syntes også, at den var pæn. Jeg har skærebrætter i bambus som holder formen meget godt og håber derfor, at bordpladerne vil holde godt. Derimod har de ikke fået så gode karakterer for holdbarhed mod pletter og så, men vi tænkte ignorere det og prøve alligevel.
Vi har massivt bambugulv i vores fritidshus, og det har ikke bevæget sig det mindste nogen steder, selvom vi holder vedligeholdelsesvarme på 10-12 grader en stor del af året...
Vi har massivt bambugulv i vores fritidshus og det har ikke rørt sig det mindste nogen steder til trods for at vi holder vedligeholdelsesvarme på 10-12 grader en stor del af året...
Tak! Det lyder jo rigtig godt. Jeg antager, at bambussen i gulvet er lamineret som bordpladen, altså flere lag, hvor fibrene er tvistet mellem lagene?
Jeg har haft meget med bambus køkken/køkkenborde at gøre og ikke oplevet, at de bevæger sig. En af fordelene ved bambuskøkkenborde er selve konstruktionen, som gør dem mere formstabile end almindelige køkkenborde, da fibrene krydser hinanden. Som overfladebehandling anbefaler jeg hårdvoksolie, da almindelig olie har svært ved at trænge ned, eftersom densiteten er meget højere i en bambuskøkkenbord, ligger mellem 4.2 og 9.5 i Brinell alt efter hvilken bambuskøkkenbord man vælger ( Eg har ca 3.8 i Brinell ).
Vi holder på at "pimpe" vores køkken, og har købt bordplader i bambus. Producenten kalder det for massivt og ligestiller det i sin anvisning med en massiv træplade. I virkeligheden, hvis man skal være pernitten, så er pladen hverken massiv eller af træ. Hele pladen er et laminat bestående af syv lag bambus. Hvert lag består af tynde bambustave og er drejet 90 grader mod det forrige. Se billedet [billede].
/Micke
Forstår ikke hvad du mener med din pernittengrynethed? Bambu er vel træ og massivt er det jo? Laminat ville jeg ikke kalde det.
Havde det ikke været krydslamineret men virkelig ét stykke massivtræ, så havde du fået voldsomme problemer med formforandringer og revner, uanset træsort!
Jeg har et skærebræt i bambus, pointen der er, at man limer bambussen stående, dette gør at fibrene trækker sig sammen igen efter at (Selvfølgelig sygt skarpe japanske) kniven har skåret i den. Måske er det det man ønsker her også? Men funktionen mistes jo hvis det ikke limes på den rigtige måde.
Der er en hel del forskel på fabrikkerne, der laver bambuskøkkenborde, og fabrikker, der laver skærebrætter i bambus, når det kommer til kvaliteten og præcisionen. Der fremstilles bambuskøkkenborde som dit skærebræt, men der er kun det øverste lag (slidlaget) stående, ellers opnår man ikke den formstabilitet i bordpladen. De mest populære bambusbordplader i dag hedder vertikal caramel og er 40 mm tykke og findes i længder på 4000 mm.
Forstår ikke hvad du mener med din nidkærhed? Bambus er vel træ, og massivt er det jo? Laminat ville jeg ikke kalde det.
Bambus er græs, og ikke træ. Det har lidt anderledes egenskaber ved fugtpåvirkning end hvad træ har. Og selvfølgelig er det et laminat. Laminat er per definition et materiale, der består af flere sammenføjede lag. Så i den henseende er en sådan her bambusplade ikke mere massiv end en krydsfinerplade. Og personligt ville jeg ikke kalde en krydsfinerplade for massiv træ, men måske gør man det i faghandlen, og så tager jeg selvfølgelig fejl.
vectrex sagde:
Havde det ikke været krydslimet, men virkelig et stort stykke massivt træ, så ville du få voldsomme problemer med formforandringer og revner, uanset træsort!
De massive bordplader, vi kiggede på, har så vidt jeg har kunnet bedømme ikke været krydslimede, men alene limede på længden, og det er vel derfor monteringsanvisningen siger, at man skal have lidt mellemrum mellem plade og væg, netop fordi det vil bevæge sig en (hel) del, især i bredden. Nu er denne plade krydslimet, og efter svaret fra anders07 satte jeg pladerne op med udgangspunkt i, at de i princippet ikke vil bevæge sig noget.
Hvordan er det gået med pladen? Har den bevæget sig noget, og hvordan har den håndteret pletter? Har også overvejet bambus, så er interesseret i at høre, hvad du synes efter nogle år.
Hvordan har det gået med pladen? Har den flyttet sig noget og hvordan har den håndteret pletter? Har også overvejet bambus, så er interesseret i at høre, hvad du synes efter nogle år.
Hej!
Desværre kan jeg ikke svare dig på det. Jeg bor ikke længere i det hus. Dog kan jeg sige, at de skærebrætter jeg har i bambus holder formen meget godt.