Hej,

Jeg vil bore i vægge, hvor min regel/AC/metaldetektor giver udslag for, at der skal være træreglar. Kan man bore i en træregel med henblik på at hænge en væghylde eller en TV-vægholder op?
Som mit brugernavn antyder, er jeg ny til alt, der vedrører byggeri, og ved knap nok, hvad en træregel er for noget.
 
Hej og velkommen. Er det en gipsplade yderst? I så fald behøver du ikke bore, men bare skrue direkte med en træskrue, når der er en regel bagved. Er det kun gipsplade og intet bagved, anbefaler jeg en Molly, en speciel skrue med en pløk, som man sætter i det borede hul.
 
  • Synes
Byggnoob
  • Laddar…
Tak! Og tak for hurtigt svar.
Når jeg banker på væggen lød det dæmpet, så jeg antager stærkt at det er beton eller lignende. Hvordan afgør man om det er noget andet på overfladen? Skal jeg bore og bruge en Molly uanset, givet mistanken om at det er beton?
 
Byggnoob sagde:
Tak! Og tak for hurtigt svar.
Når jeg banker på væggen, lød det dæmpet, så jeg antager stærkt, at det er beton eller lignende. Hvordan afgør man, om der er noget andet på overfladen? Skal jeg bore og bruge en Molly uanset, med mistanken om, at det er beton?
Lyder det dæmpet og lidt hult, er det nok en slags plade på væggen. Så virker mollyplug godt (metallexpander også kaldet). Finder du en bagvedliggende træregel, bruger du almindelig træskrue, som sagt.

Hvis det lyder solidt, omtrent som at banke på en stor sten, så er det beton :)
Så skal du bruge en borehammer for at få et hul, i hullet sætter du en plastplug, som du derefter skruer i med "almindelig" træskrue.
 
  • Synes
Byggnoob
  • Laddar…
Nu har jeg banket nogle gange på stue- henholdsvis entrevæggene igen og sammenlignet lydene nøje, og brugt en video som base for hvad der bør være gips og hvad der er sten. Jeg burde anskaffe en Mollyplugg da for væggen i entreen (den som lyder dæmpet).

Hvad angår type af boremaskine; jeg har kun en slagboremaskine i øjeblikket. Virker det at bruge sådan en til begge vægge eller bør jeg købe f.eks. spiralbor til gipsvæggen?
 
J
Du behøver ikke at købe flere værktøjer. Din slagboremaskine er tilstrækkelig til begge typer materiale i væggen. Er det en gipsvæg, og du skal bruge molly, er der nogle ting, man skal finde ud af. Det kan være forskellig tykkelse på pladerne, og også dobbelte plader. Eftersom mollyskruerne har forskellig længde "krave" afhængig af hvilken tykkelse, de er beregnet til, synes jeg i hvert fald, at molly kan være lidt besværlige. Man må forsøge at måle, hvilken tykkelse væggen har, og købe den rigtige molly. Skal man ikke hænge ekstremt tunge ting op, synes jeg, at gipsplugg fungerer klart meget bedre. De er som en kegle med skarpe gevind, som man skruer ind efter at have forborret, eller hvis man er lidt sjusket lavet et lille hul med en syl eller lignende. Nogle, som den på billedet, kan man ofte banke direkte en smule ind og begynde at skrue, når gevindene får fat. Derefter skruer man en almindelig skrue direkte ind i pluggen. Jeg har selv sat tv-stativ op med disse, og det sidder solidt. Sørg bare for, at du har nok af dem.

http://www.bauhaus.se/gipsplugg-metall-gkm12k.html

Findes lidt forskellige materialer, plastik, metal, runde, flade. Jeg kan godt lide de runde i metal...
 
  • Synes
Abbakahsgsb og 1 anden
  • Laddar…
Herligt, tusind tak for hjælpen! Jeg vender tilbage med billeder og opdatering, når alt er klart.
 
Hej igen,

Havde en ven forbi i aften, som bemærkede min slagbor (et no name-mærke) og sagde med det samme: "Nå, det der ser ud som en billig bor, den kommer ikke til at klare beton. Du må købe en ny". Så nu er projektet sat på pause. Skal man have "pro-mærker" for at bore i beton/sten ...? Hans grund til at min bor ikke holder, er at det vil tage rigtig lang tid, før hullet bliver færdigboret sammenlignet med en "solid bor", og at hullet kan blive for stort. Hvad mener I?
 
Ved ikke om det er dig eller din ven der er mærkelig, men man skal skelne mellem bor og boremaskine. Prøv, så vil du se det, helt enkelt.
 
tommib
Ja, prøv. Så bemærker du straks, om det tager evigheder at lave hul i betonen. Jeg har oplevet både normal beton, som går fint med en almindelig billig slagboremaskine, og en slags armeret armageddonsikker beton, som krævede en ordentlig borehammer. At hullet bliver for stort skyldes, at en svag slagboremaskine eller borehammer skal slide længe, og så vipper man ubevidst med boret og gør hullet større.

..og som sagt, skel mellem bor (tingesten der laver hullet) og boremaskine (tingesten som får bordet til at snurre). At købe gode bor er pengene værd, og sørg for at udskifte dem, når de bliver sløve. Der er stor forskel i kvalitet.

For at bore i gips bruger du en billig (men ny/skarp) træbor. Brug uden slag, ellers bliver det noget rod.
 
  • Synes
Byggnoob
  • Laddar…
J
Enig med alle tidligere talere. Det føles lidt overkill at købe en Hilti borehammer til 3000 kr for 4 huller. Din ven har for mange penge!
 
Din boremaskine duer sikkert fint, det det ofte falder på er boret eller "boren", som man siger. Det fungerer med en billig maskine til et par hundrede, men ikke med billige bor, et sæt til 39kr med 8 bor til hvert materiale plejer aldrig at fungere rigtig godt. Men gode bor til hjemmebrug behøver ikke at koste meget, et sæt med de 5 mest nødvendige til en hundredelap plejer at fungere godt, så køber man en til beton/tegl og en til metal.

Bank med knoen, lyder det som du banker på asfalt, lyder det mere som at banke på køkkenbordet eller på en flyttekasse, så er det nok gips bagved.

Tag i så fald en lille metalbor eller træbor f.eks. 2-3 mm. Jeg plejer at bruge et skarpt metalbor, da det er smidigt, hvis man vil gå igennem en metalregel bag gipsen. Går det lige igennem, så har du gået igennem gipsen, kommer der træ ud efter noget tid, så har du fundet en regel. Vil du bruge hullet, så tag et større bor og bor det op til passende størrelse, alternativt lad det være eller spartle det igen. Og prøv et nyt sted.
 
  • Synes
Byggnoob
  • Laddar…
Jeg som er mærkelig huggan, er noob så så er man det per automatik. Vennen også sikkert, givet at han mest irriterede sig på mærket end behov/funktionalitet.

Tak for alle rigtig gode tips, det er nok borerne som evt. skal udskiftes - købte et billigt sæt som Andy nævnte, og har sandsynligvis kun brug for to bor. Så er det lige så godt at købe to af god kvalitet end et "drullepake"t med flere dårlige.
 
Inden du skaffer flere værktøjer og boremaskiner. Find ud af, hvad det egentlig drejer sig om for materiale. Ved at banke og sammenligne lyd, får du ikke en hundred procent sikkerhed på det. Bank i stedet en lille søm, der hvor hullerne skal være. Så mærker du, hvad det er for et overflademateriale samt hvad der findes bagved.
 
  • Synes
tommib
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.