Hejsa alle kyndige. Jeg sidder og går i stå med mine overvejelser endnu en gang.

Jeg har en bue ind til stuen. Stuen skal nu renoveres, og jeg vil have nye flotte specialhøvlede gerigter rundt om døre og vinduer (originalerne er blevet renoveret væk igennem årene).

Buen har dog ingen gerigter. Bare nøgent så at sige.

Stue med buet åbning ind til en gang, hvor skygger fra vinduer kastes på væggen ved siden af en gulvlampe og pejs.

Enten skærer jeg det firkantet, så bliver det nemt at beklæde det med en flot gerigt :-) Men det er mere arbejde med den murede væg, jeg skal nok også tjekke med en bygningsingeniør for holdbarheden.

Lige pænere end bue, usikker selv.

Eller så forsøger jeg at bøje gerigter rundt om kurvningen, sandsynligvis to dele med en klods i toppen.

Men hvordan gør man? Dampen/dampe? Skære mange små snit og så bøje det og gøre det pænt (tror jeg skal teste det på et stykke med kap-/gærsav)? Fræse en kurve i en skabelon?

Gerigtet er ikke så let. Taknemmelig for alle tips

IMG_2607.jpg

Med venlig hilsen,

Hvis du skal have træfoder, ville jeg nok prøve varianten med at skære til flere små stykker og sætte dem sammen til en "kurve", og fylde i sprækkerne med noget passende.

Du kommer ikke til at kunne bøje fødret rundt. en møjsommelig måde at få det gjort på er at fræse ud af en stor MDF-plade med håndoverfræser.
Overvej at fjerne hvælvet. I træhuse er hvælvinger slet ikke byggeteknisk motiverede, men kun en mærkelig opfindelse. Hvis det er en muret væg (også i hvælvingens hjørner så at sige), kan det have en bærende funktion. Og så er spørgsmålet, om det skal have en foderliste af æstetiske grunde. Det er jo ingen dør, hvor listen skal dække noget, spalten mellem karm og væg.

• Synes
Burngrove
  • Laddar…
Et sådan hvælv er næppe "original".
De kom nok til, da vi begyndte at rejse til Mallåkra og Sydspanien på ferie, og fik smag for maurisk arkitektur.

Så hvis du vil tilbage til "original", skal det nok være en rektangulær åbning, du skal have.
Det ordnes let med lidt spån- eller gipsplade og lidt sandspartel.
Du skal altså ikke save op, men fylde den øvre rundede del igen.
Påvirker ikke holdbarheden overhovedet.

KOW det ser jo ud til at blive meget lavt, hvis man gør som du siger. Se på den åbne pejs for højde sammenligning. Det ser jo ikke ud til at blive mere end 1.6 m, hvis man gør sådan.

Hvis valvet er monteret bagefter i en allerede eksisterende døråbning, er det ikke engang sikkert, at du skal hugge i murstenen. Uanset hvad er mit råd at fjerne det, ikke særlig pænt med valv i mine øjne.

falkn sagde:
KOW det ser jo ud til at blive meget lavt, hvis man gør som du siger. Se på pejsen for en højdesammenligning. Det ser jo ikke ud til at blive mere end 1.6 m, hvis man gør sådan.
Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig.
Men det er jo svært at se på et billede.

Powermange må vel måle og rapportere :)

Vil du virkelig beholde hvælvet og vil beklæde det med indfatning, så tror jeg, det enkleste (læs: mindst besværlige) er at købe finér i tilstrækkelig tykkelse (mindst 35 mm), sandsynligvis må du lime to stk. 18 mm sammen. Så må du stiksav/fræse den rundede form ud af en hel plade. Derefter bliver der en del fræsning for at få den rette profil, men det kan lade sig gøre!

Slib og mal, så bliver det flot, men det bliver meget arbejde sammenlignet med en rektangulær åbning. Jeg ville enten have lavet det om til en rektangulær åbning eller undladt indfatning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.