72,658 læst ·
29 svar
73k læst
29 svar
Bobler i skæringsbånd af pap på gipsplader, hvordan gør man bedst?
Fordi skulle der være et problem med, at papirstrimlen ville suge for meget fugt.Micke64 sagde:
Ville jeg/de ansatte have strimler, der slipper konstant.
Igen, det går ikke at tage en mand, der åbenlyst har nul erfaring med at bruge en spartel kniv alvorligt. Tænker på manden i filmen.
Simpelt,.S snowjim sagde:
Spartel - remse - spartel
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Selvfølgelig, det har du ret i.Bernieberg sagde:
Hvis strippen slipper, er det for tyndt eller måske har spartelmassen nået at tørre.
Hvis man ikke er så hurtig til at påføre spartelmasse, anbefaler jeg at tage måske 1m ad gangen.
Hvis det var så enkelt, ville ikke så mange have fået bobler. Du må gerne forklare i detaljer, hvad der giver en boblefri strimmel, og hvad der ikke gør det.R Ragganof sagde:
Alle ved, at papir bobler, hvis det bliver vådt. At det bobler, hvis strimlen suger fugt fra spartelmassen, er vel ikke så mærkeligt? Hvorfor er den der "mand" helt forkert på den? Nu hævder han at være en instruktør fra Ivy Tech Community College, så han har nok en form for erfaring.
Se ovenforMicke64 sagde:Hvis det var så enkelt, ville ikke så mange få bobler. Du må gerne forklare i detalje, hvad der giver en boblefri strimmel, og hvad der ikke gør.
Alle ved, at papir bobler, hvis det bliver vådt. At det bobler, hvis strimlen suger fugt fra spartelmassen, er vel ikke helt mærkeligt? Hvorfor er den der "mand" helt forkert på den? Nu hævder han at være en instruktør fra Ivy Tech Community College, så han har nok en form for erfaring.
Problemet jeg havde sidste sommer var jo, at strimlen blev bølget i kanterne, ja, lidt som vådt papir simpelthen.
I dag brugte jeg en anden strimmel, og den lagde jeg desuden i blød, og den blev slet ikke bølget.
Når strimlen er våd, har jeg meget lettere ved at fæstne strimlen i spartelmassen. Det er meget muligt, at jeg har for lidt spartelmasse i grunden, men trækker jeg strimlen af, kan jeg se, at den faktisk er fæstnet i spartelmassen.
Hvad der er rigtigt og forkert afhænger sandsynligvis meget af erfaring og fremgangsmåde.
I mit tilfælde er det meget vigtigt, at det holder sammen, da jeg har sat gips mellem kælder og entréeplan, altså fra beton til træ i mit tilfælde. Så man kan forvente en del bevægelser. Ifølge farvebutikken skulle dog papirstrimler være tilstrækkelige, man behøvede ikke væv eller lignende.
I dag brugte jeg en anden strimmel, og den lagde jeg desuden i blød, og den blev slet ikke bølget.
Når strimlen er våd, har jeg meget lettere ved at fæstne strimlen i spartelmassen. Det er meget muligt, at jeg har for lidt spartelmasse i grunden, men trækker jeg strimlen af, kan jeg se, at den faktisk er fæstnet i spartelmassen.
Hvad der er rigtigt og forkert afhænger sandsynligvis meget af erfaring og fremgangsmåde.
I mit tilfælde er det meget vigtigt, at det holder sammen, da jeg har sat gips mellem kælder og entréeplan, altså fra beton til træ i mit tilfælde. Så man kan forvente en del bevægelser. Ifølge farvebutikken skulle dog papirstrimler være tilstrækkelige, man behøvede ikke væv eller lignende.
Da har din malerbutik løjet for dig, evt. mangler erfaring.S snowjim sagde:Problemet jeg havde sidste sommer var jo, at strimlen blev bølget i kanterne, ja, lidt som vådt papir simpelthen.
Når strimlen er våd, har jeg meget lettere ved at fæstne strimlen i spartelmassen. Det er meget muligt, at jeg har for lidt spartelmasse i bunden, men trækker jeg strimlen af, kan jeg se, at den faktisk er fæstnet i spartelmassen.
Hvad der er rigtigt og forkert, afhænger sandsynligvis meget af erfaring og fremgangsmåde.
I mit tilfælde er det meget vigtigt, at det holder sammen, da jeg har sat gips mellem kælder og entreplan, dvs. fra beton til træ i mit tilfælde. Så man kan forvente sig en del bevægelser. Ifølge malerbutikken skulle papstrimler dog være tilstrækkeligt, man behøvede ikke væv eller lignende.
At strimle sammen dødt og levende materiale, er at bede om problemer.
Væv er for øvrigt ekstremt følsomt for bevægelser.
okay, lyder ikke så godt.R Ragganof sagde:
Det jeg har gjort nu er at sætte renoveringsgips (glasfiberarmeret) plader, der sidder 60% limet på beton (kælder) og 40% skruet (MANGE SKRUER) i træ (entréplan). Derefter har jeg nu spartlet alle samlinger med samleremser. Det er altså ikke samleremserne, der alene vil holde det sammen, men primært er det lim, renoveringsgips og skruer.
Er det nok, eller skal jeg lave noget mere?
Inden renoveringen havde man spartlet en eller anden type væv ind og så sat tapet direkte på dette. Der var ikke kommet nogen revner der siden 70'erne, men så var tapeterne også rigtig tykke. Derimod kom der revner i samlinger mellem spånplader, og der har jeg nu sat gips og remser, så jeg håber, det modvirker problemet.
Her kan man se lidt billeder inden spartling blev gjort: http://imgur.com/a/KVAXy
Ser at jeg misforstod, troede du mente at du havde spartlet træ og gips sammen.S snowjim sagde:okay, lyder jo ikke så godt.
Det jeg har gjort nu er at sætte renoveringsgips(glassfiberarmeret) plader som sidder 60% limet på beton(kælder) og 40% skruet(MANGE SKRUER) i træ(stueetage). Derefter har jeg nu spartlet alle fuger med samlebånd. Det er altså ikke samlebåndene der alene vil holde det sammen, men først og fremmest er det lim, renoveringsgips og skruer.
Rækker det eller skal jeg ordne noget mere?
Inden renoveringen havde man spartlet en slags væv ind og derefter sat tapet direkte på dette. Der var ikke kommet nogle revner der siden 70'erne, men så var tapeterne også virkelig tykke. Derimod blev der revner i samlingerne mellem spånpladerne og der har jeg nu sat gips og strimler, så jeg håber, det modvirker problemet.
Her kan man se nogle billeder inden spartling blev lavet: [link]
Det du har gjort er helt korrekt, behøver ikke være bekymret.
Hvordan limer man strimmel på en våd våd spartel? Eller venter I først, til første spartel bliver tørt, og så limer I papirstrimmel på det? Tak på forhånd for tips...Er ny..Bernieberg sagde:
Klik her for at svare