72,656 læst ·
29 svar
73k læst
29 svar
Bobler i skæringsbånd af pap på gipsplader, hvordan gør man bedst?
Side 1 af 2
Lagt lag spackel, smækket i pappremsen, på med et lag til. Ladet tørre, slebet og ser at der er visse bobler i samlingsremsen. Har brugt noget let spartelmasse og har forstået (bortset fra manglende teknik) at det måske ikke var optimal spartelmasse, så har nu medium vægspartel jadajada. Hvordan løser jeg bedst boblerne der er? Er det bare at rive/slibe/slide op remse og en del spartelmasse og gøre om med ny remse eller er der en anden måde? Bruger folk lim til remsen? hvis ja hvilket?
Med venlige hilsner
Med venlige hilsner
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Vådrumslim er mest failsafe. Måske kan du redde de allerede lavede samlinger, hvis du skærer boblerne op og får lim ind, men det afhænger selvfølgelig af, hvor meget det drejer sig om.
Er det mindre bobler, så er det bare at skære ud og spartle over.
Er ingen problemer at sætte i medium.
Men du kan se, om du kan få fat i Nordsjö Rems og samling. https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/professional-rems-och-skarv
Umuligt at mislykkes med, men man må tænke på, at der er så meget lim i, at det knapt kan slibes.
Remsen skal ikke limes.
Er ingen problemer at sætte i medium.
Men du kan se, om du kan få fat i Nordsjö Rems og samling. https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/professional-rems-och-skarv
Umuligt at mislykkes med, men man må tænke på, at der er så meget lim i, at det knapt kan slibes.
Remsen skal ikke limes.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
De vander en medium ud, synes den ser alt for løs ud. Så bliver man tvunget til at bruge en spartel kasse.K Klicka sagde:
Som amatør bør man holde sig til en finere spartel med mere lim.
Og lad være med at fjolle rundt med en 10cm spartel for guds skyld.
Sidste sommer, da jeg spartlede væggene i køkkenet, spartlede jeg strimlerne ind med spartelmasse præcis som man skal gøre. MEN næsten alle strimler blev lidt bølgede i hjørnerne på grund af fugten, og da jeg sleb, kunne man se, at man delvist sleb på strimlen. Det gik jo fint alligevel, da størstedelen af strimlen var under gipsen, men jeg må sige, at det ikke var helt ligetil at få det til at lykkes.
Nu er det tid til et nyt rum at spartle, og jeg overvejer faktisk at lime dem fast, og det ser ud til, at det er vådrumslim, der gælder. Jeg har ikke set nogen, der har fået problemer med det?
Spørgsmålet er, om man kan springe det første trin med spartel laget over og lime det direkte på pladerne? Jeg har set i en anden tråd, at nogen har gjort det sådan? Eller skal man først lægge et lag, vente et par timer og så lime? Jeg mistænker, at man skal vente ret længe på, at limet tørrer, typisk 1 døgn eller lignende?
Ellers må jeg selvfølgelig spartle strimlerne ind igen og tage det, hvis de bliver lidt bølgede.
Spartelmassen jeg brugte var Byggmax fin spartel, som skulle være ganske okay.
Nu er det tid til et nyt rum at spartle, og jeg overvejer faktisk at lime dem fast, og det ser ud til, at det er vådrumslim, der gælder. Jeg har ikke set nogen, der har fået problemer med det?
Spørgsmålet er, om man kan springe det første trin med spartel laget over og lime det direkte på pladerne? Jeg har set i en anden tråd, at nogen har gjort det sådan? Eller skal man først lægge et lag, vente et par timer og så lime? Jeg mistænker, at man skal vente ret længe på, at limet tørrer, typisk 1 døgn eller lignende?
Ellers må jeg selvfølgelig spartle strimlerne ind igen og tage det, hvis de bliver lidt bølgede.
Spartelmassen jeg brugte var Byggmax fin spartel, som skulle være ganske okay.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Jeg limede direkte på pladerne efter anvisning fra malerbutikken. Brugte vådrumslim. Limede en aften og spartlede næste, men man kan nok arbejde tættere. Det gik glat, og resultatet blev godt, og er det stadig et par år efter. Træhus fra 1929.
Så man skal lade spartelmassen med båndet tørre først, før man lægger det næste lag? Jeg fik indtrykket af, at man skulle følge instruktionerne ovenfor, men at man lagde det andet spartellag på med det samme. Så når det er tørret og sunket sammen, spartler man en omgang til?