Hej!

Har lige fået et stående rest, men bemærkede nu, da jeg skulle begynde at male, at krydsfinerpladen, som snedkeren har sat ind, er boblet.. Det føles som om der er luft bag boblerne. Skal det være sådan?

Det ligner jo et dårligt opsat tapet.

Plywoodvæg med malet overflade og bobler ses i et nybygget stald, hvilket giver indtryk af en dårligt opsat tapet. Billede af væg med hvidmalet og umalet krydsfiner, der viser ujævnheder og buler på overfladen.

Ingen?

Er det normalt, at krydsfiner er boblet? Det er muligt at trykke på boblerne, så der må være luft i dem.

164401217_277366503770860_274571599486028321_n.jpg

Antager at det kun er på pladerne I har malet?

13th Marine 13th Marine sagde:
Antager at det kun er på skiverne I har malet?
Nej, boblerne var der allerede før. Kan dog ikke sige om der er kommet flere efter at jeg har malet.

Men hvad mener du, skal man ikke kunne male dem? :surprised:

catherineb catherineb sagde:
Nej, boblerne var der allerede før. Kan dog ikke sige, om der er dukket flere op efter, at jeg har malet.

Men hvad, skal man ikke kunne male dem? :surprised:
Der findes forskellige kvalitetsklasser på plywood, det der ser ud til at være lidt lavere.

M mlkjhr sagde:
Der findes forskellige kvalitetsklasser på plywood, det der ser ud til at være lidt lavere.
Nå. Tak for svaret! Nu blev jeg jo lidt ked af det, nybygget stald og så ser væggen ud sådan :(

Forstår at du bliver ked af det, det der ser jo ikke sjovt ud, selvom det "bare" er en stald.
Har ingen som helst anelse om hvad du har bestilt, hvad man kan forvente når man bestiller en stald, hvordan plywood fungerer i en stald og så videre, men det er tydeligvis sådan at byggefirmaet har valgt en rigtig billig plywood med dårlig limning. Risikoen er vel at når hestene begynder at sparke på de der vægge, at det flækker op. Det bliver næppe bedre i hvert fald...
Ved ikke om du kan kræve en løsning eller hvor store arealer vi taler om, men det bør være relativt enkelt enten at tage den ned og sætte op ny, bedre plywood eller sætte bedre plywood på den dårlige.
Spørgsmålet er om bedre plywood holder bedre i længden...?

Så dårlig krydsfiner har jeg ikke set før i år, ser og føles billig ud, efter min erfaring er de fra Sydamerika med. Mistænker at de er kommet her på grund af den nuværende træmangel.

T ToRy sagde:
Forstår at du bliver ked af det, det der ser jo ikke sjovt ud, selvom det "bare" er en stald.
Har ingen som helst anelse om, hvad du har bestilt, hvad man kan forvente, når man bestiller en stald, hvordan plywood fungerer i en stald og så videre, men åbenbart har byggefirmaet valgt en virkelig billig plywood med dårlig limning. Risikoen er vel, at når hestene begynder at sparke på de der vægge, at det flækker op. Det bliver næppe bedre i det mindste...
Ved ikke om du kan kræve en udbedring eller hvor store områder vi taler om, men det burde være relativt enkelt enten at tage ned og sætte ny, bedre plywood op eller sætte bedre plywood på den dårlige.
Spørgsmålet er, om bedre plywood holder bedre i længden...?
Der sidder rupløjning 28 mm bagved samt sparkebeskyttelse 45 mm udenpå op til 140 cm, så det burde holde.

Jeg har set plywood som plade på vægge (øverste del af væggene da) i stalde tidligere uden at det har set så dårlig ud :(

Overvejer om sådan noget glat OSB havde været bedre.

13th Marine 13th Marine sagde:
Så dårlig krydsfiner har jeg ikke set før i år, ser og føles billig ud, i min erfaring er de fra Sydamerika også. Mistænker at de er endt her på grund af den nuværende træmangel.
Måske er det sådan :( meget trist... må se hvad tømreren siger. Tænd for lyden og lyt til hvordan man kan høre luften bagved:

man ser også, hvordan de forskellige plader har reageret på maling. Disse er malet samtidig med samme farve, et strøg. Visse plader (de mest boblede) sugede ligesom farven til sig.

Malede træplader med varierende absorption af maling, viser forskelle i tekstur og farve. Høj kontrast mellem lys og mørk plade.

Det bedste er naturligvis stald-/ladeplyfa men den er jo naturligvis svinedyr. Men hvis du sætter sådant kun i boksene og på øvrige overflader maler du direkte på råsponten eller på den plyfa du allerede har sat op og lever med det.

M mlkjhr sagde:
Det bedste er naturligvis stald/ladeplyfa men den er jo naturligvis svinedyr. Men hvis du sætter sådan noget bare i boksene og på øvrige områder maler du direkte på råspånten eller på den plyfa du allerede har sat op og lever med det.
Ja, tømreren tænkte at sætte ladeplyfa først men da den hvide var horribelt dyr og de andre kun gule eller brune så sagde vi, at han skulle sætte en plade som jeg kunne male hvid i stedet. Har købt Teknos Ranch Exklusive for formålet. Har jo set masser af folk som har malet plywood uden at have ujævne eller boblede vægge. Vi kommer nok til at sætte OSB ovenpå selv, så vi får det færdigt..

M mlkjhr sagde:
Det bedste er naturligvis stald/ladeplyfa, men den er jo naturligvis svinedyr. Men hvis du sætter sådan noget kun i bokserne og på øvrige områder maler direkte på råspån eller på den plyfa, du allerede har sat op og lever med det.
Vi sætter 45 x 170 behandlet med roslagsmahogny op til 140 cm som sparkbeskyttelse.

• Synes
mlkjhr
  • Laddar…
Det ser jo unægtelig ud til at være en eller anden form for billig konstruktionskrydsfiner.

Har selv sat krydsfiner op i et par stalde, og "staldplyfa/marinplyfa" er selvfølgelig bedst med hensyn til holdbarhed. Men byggede en udestald, og som beskyttelse på væggene satte vi 8mm birkekrydsfiner og lakerede med bådlak. Den har holdt utrolig godt, efter 12-14 års brug og knap nogen skader overhovedet på den, ikke behøvet at skifte en eneste plade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.