Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Jeg er nødt til bare at lufte dette her efter en vild diskussion på arbejdet 
Jeg har revet pladematerialet i indervæggene væk og blottet reglar/gammel isolering og skal nu udvide med 45mm og ekstra isolere samt trække ny el.
Min tanke var at sætte reglar cc60 og begynde med cc30 for at få en forskydning og dermed isolere over de gamle samlinger for at undgå kuldebroer. Der er dog ikke specielt mange kortlingar i den gamle væg, mest stående reglar.
Fra to uafhængige personer har jeg fået rådet at sætte reglar vandret i stedet. Da fastgøres hver liggende regel i de gamle stående reglar og giver en mere stabil konstruktion. Hvordan ser I på dette? Jeg har aldrig set eller hørt om en vandret indervæg.
Jeg har revet pladematerialet i indervæggene væk og blottet reglar/gammel isolering og skal nu udvide med 45mm og ekstra isolere samt trække ny el.
Min tanke var at sætte reglar cc60 og begynde med cc30 for at få en forskydning og dermed isolere over de gamle samlinger for at undgå kuldebroer. Der er dog ikke specielt mange kortlingar i den gamle væg, mest stående reglar.
Fra to uafhængige personer har jeg fået rådet at sætte reglar vandret i stedet. Da fastgøres hver liggende regel i de gamle stående reglar og giver en mere stabil konstruktion. Hvordan ser I på dette? Jeg har aldrig set eller hørt om en vandret indervæg.
Undskyld, men tilläggs isolere indervæg? Du mener ydervæg?
Så ja, hele mit hus er tilläggs isoleret som du beskriver, vandret. ingen dum idé for at undgå kuldebroer i reglar, enkelt at sætte panel og isolering på liggende regelværk.
Stabil konstruktion er vel en unødvendig diskussion - Det håber jeg du havde fra starten! :wow:
Så ja, hele mit hus er tilläggs isoleret som du beskriver, vandret. ingen dum idé for at undgå kuldebroer i reglar, enkelt at sætte panel og isolering på liggende regelværk.
Stabil konstruktion er vel en unødvendig diskussion - Det håber jeg du havde fra starten! :wow:
At krydsafstive med liggende 45x45mm på indersiden eller ydersiden eller pbs, hvis regelstammen er vel i dag det mest almindelige. Netop at bryde kuldebroerne, som reglerne udgør, er en af grundene. At man får et rum, hvor det er muligt at trække elrør og sådant er en anden grund.
I huset jeg opfører nu, bliver det liggende 45x45 pbs, på ydersiden bliver det fint, at så sømlisterne til facaden får noget ordentligt at sidde i.
På indersiden er det endnu bedre. Der sætter jeg den diffusionstætte plast før disse sidste 45x45 regler. Elen trækkes hurtigt og let der, ingen boring i reglerne. Vandrette VP-rør er bare at trække og klamre, lodrette rør trækkes bag de vandrette 45x45 ved at trykke plasten ind og presse isoleringen lidt bagved. Dvs ingen hulboring hverken i plast eller regler.
OBS, Skal man have diffusionsæt plast mellem stående regler og 45x45 liggende, så skal der være mindst 90mm isolering (af samme isoleringsværdi eller bedre) udenfor. Dette for at dugpunktet i væggen ikke skal ende et usikkert sted.
I huset jeg opfører nu, bliver det liggende 45x45 pbs, på ydersiden bliver det fint, at så sømlisterne til facaden får noget ordentligt at sidde i.
På indersiden er det endnu bedre. Der sætter jeg den diffusionstætte plast før disse sidste 45x45 regler. Elen trækkes hurtigt og let der, ingen boring i reglerne. Vandrette VP-rør er bare at trække og klamre, lodrette rør trækkes bag de vandrette 45x45 ved at trykke plasten ind og presse isoleringen lidt bagved. Dvs ingen hulboring hverken i plast eller regler.
OBS, Skal man have diffusionsæt plast mellem stående regler og 45x45 liggende, så skal der være mindst 90mm isolering (af samme isoleringsværdi eller bedre) udenfor. Dette for at dugpunktet i væggen ikke skal ende et usikkert sted.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Nej, det er innervägg jeg menerslacker sagde:Undskyld, men tilläggs isolera innervägg? Du mener ydervæg?
Så ja, hele mit hus er tilläggs isoleret som du beskriver, vandret. Ingen dum ide for at undgå kuldebryder i reglar, enkelt at sætte panel og isolering på liggende regelværk.
Stabil konstruktion er vel et unødvendigt resonemang - Det håber jeg, du havde fra begyndelsen! :wow:
Har revet ud alt ned til gulvet pga. skimmelsvamp, så jeg passer på at tilläggsisolere indefra. Koster ingenting med 45or, og jeg vil også trække ny el, hvilket bliver utroligt let, hvis man har reglat ud.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Så det er måske ingen dum idé at regelere vandret på indersiden alligevel? Jeg har aldrig set en sådan konstruktion hidtil, men altid sjovt at lære noget nyt. Gipser man pladerne stadig stående på vandrette regler, eller lader man også gipsen gå vandret? For mit vedkommende har jeg allerede revet plasten bort, dog og planlægger at sætte ny plast inderst.Mikael_L sagde:At krydsregelere med liggende 45x45mm på indersiden eller ydersiden, eller pbs om regelstammen er vel i dag det mest almindelige. Netop at bryde kuldebroerne, som reglerne udgør, er en af årsagerne. At man får et rum, hvor det er muligt at trække elrør og sådan noget, er en anden årsag.
I huset, som jeg opfører nu, vil der være liggende 45x45 pbs, på ydersiden vil det være fint, at sømmereglerne til facadepanelet får ordentligt noget at sidde i.
På indersiden er det endnu bedre. Så sætter jeg den diffusionsstæt plast inden disse sidste 45x45-regler.
El trækkes hurtigt og nemt der, ingen boring i reglerne. Vandrette VP-rør er bare at trække og klamre, lodrette rør trækkes bag de vandrette 45x45 ved at trykke plasten ind og presse isoleringen bag lidt. Dvs. ingen hulning hverken i plasten eller reglerne.
OBS, Skal man have difftæt plast mellem stående regler og 45x45 liggende, så skal der være minimum 90mm isolering (af samme isolerværdi eller bedre) udenfor. Dette for at dugpunktet i væggen ikke skal havne et forkert sted.
Tak for god input!
Jeg er fra Norrlands skove, så ifølge min kone er jeg mærkelig, når jeg siger ting som "skåparna" om "skabene" i køkkenet.shadowfire sagde:
Altså, indre væg er for mig væggen mellem fx køkken og stue. ydervæg er væggen mellem køkkenet og konens bed.
For at min rensdyrhyrde-hjerne virkelig skal forstå, hvad du mener, så tager jeg det som, at det er INDERSIDE på YDERVÆG, som du skal isolere! :wow:
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Haha, jeg er også oprindeligt fra norrland, men i min verden er mellemvägg det, du har mellem køkken og stue haha.. men JA, indersiden på ydervæggen!! d^_^bslacker sagde:Jeg er fra Norrlands skove, så ifølge min kone er jeg mærkelig, når jeg siger ting som "skåparna" om "skabene" i køkkenet.
Mao er indvendig væg for mig væggen mellem fx køkken og stue. ydervæg er væggen mellem køkkenet og konens blomsterbed.
For at min ren-skötar hjerne virkelig skal forstå, hvad du mener, tager jeg det som at det er INDSIDEN på YDERVÆGGEN, som du skal isolere! :wow:
Udda løsning, og jeg ville ikke have gjort det sådan, ville have sat det stående op, liggende gips lyder ikke sjovt overhovedet.
Facaden er en anden sag, eftersom man der tilpasser sig til yderpanelet.
45x45 er dog meget vaklende, så hvis du kan, kør 45x70 i stedet eller alternativt søm 45x45 direkte på det eksisterende skeletværk og undlad at forsøge at bryde kuldebroerne, det bliver alligevel marginalt.
/Kent
Facaden er en anden sag, eftersom man der tilpasser sig til yderpanelet.
45x45 er dog meget vaklende, så hvis du kan, kør 45x70 i stedet eller alternativt søm 45x45 direkte på det eksisterende skeletværk og undlad at forsøge at bryde kuldebroerne, det bliver alligevel marginalt.
/Kent
Senest redigeret:
Med liggende reglar er nok liggende gips bedre. Så må man alligevel finde en løsning, hvor gipsskiverne møder hinanden uden regel bagved. Kortler man der, har man jo ikke vundet noget, hvad angår el-arbejde eller brudte kuldebroer. Måske sømme på plade til gipsforbindelse på 45x45'erne, hvor pladerne skal mødes.
Jeg har jo ikke dette problem, da jeg skal sætte OSB først og så gips. Jeg lægger OSB'en ned og så sætter jeg gips stående som sædvanligt. Det er kun i ydervæggens hjørner, jeg bliver tvunget til at sætte en gipspladevinkel (jeg ved ikke, hvad det egentlig hedder).
Jeg har jo ikke dette problem, da jeg skal sætte OSB først og så gips. Jeg lægger OSB'en ned og så sætter jeg gips stående som sædvanligt. Det er kun i ydervæggens hjørner, jeg bliver tvunget til at sætte en gipspladevinkel (jeg ved ikke, hvad det egentlig hedder).
Jeg tror faktisk ligesom dig, at nytten ved krydsregl hvad angår kuldebroer er overdrevet.snickarboden sagde:
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Ja, jeg tænker også over det der med kuldebroer og hvor sandsynligt det er osv. Desværre er de gamle rammekonstruktioner ikke lavet efter nutidens cc-mål så jeg nu, så hvis jeg sætter 45'er stående på de gamle rammekonstruktioner bliver det DM i at skære isolering i stedet.
Nu er jeg lidt nydøsig og kan have misset noget her, men som snickarboden foreslog, regla med 45x70 i stedet, hvis du skal have stående regling uden kontakt med den gamle væg, 45x45 risikerer at blive ustabilt og skævt..
Ja, det bliver en merudgift at købe flere reglar, hvis du allerede har købt 45x45, men den synes jeg nok, at man kan tage..
Ja, det bliver en merudgift at købe flere reglar, hvis du allerede har købt 45x45, men den synes jeg nok, at man kan tage..
Læg 45x45 reglarne cc600mm. Derefter stående gips. Skal du have dobbelt gips, forskyder du samlingerne, så behøver du ikke forstærke samlingerne. Skal du derimod have enkeltgips, forstærker du med T- profiler. Sæt ny plast bag 45 reglarne, så får du et tæt og godt hus.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Det var egentlig derfor jeg tænkte på, om det var sædvanligt at regla vandret i stedet. Så får jeg jo stivhed også med bare 45ere.Mäster sagde:Nu er jeg lidt nyvågen og kan have misset noget her, men som snickarboden foreslog, regla med 45x70 i stedet hvis du skal have stående regling uden kontakt med den gamle væg, 45x45 risikerer at blive skrøbeligt og skævt.. Ja, det bliver en meromkostning at købe flere reglar hvis du allerede har anskaffet 45x45, men den synes jeg nok, man kan tage..
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Ah, det lyder som en idé! d^_^bMatti_75 sagde:
Klik her for at svare