Hej jeg undrer, hvad man skal bruge for mål på rammen, hvor man skal ind med en dørkarm for en 8-21 dør, har desværre ikke nået at få fat i selve døren + dørkarmen, men behøver at starte med at bygge op åbningen for karmen, taknemmelig for svar...
Et lille sidespor:
Gad vide hvornår branchen gik over til nuværende "standard".
I vores hus fra 1937 er vinduerne 1400 x 1700 mm, hvilket betød at snedkeren dengang måtte lave hullet 1420 x 1720.
Gad vide hvornår branchen gik over til nuværende "standard".
I vores hus fra 1937 er vinduerne 1400 x 1700 mm, hvilket betød at snedkeren dengang måtte lave hullet 1420 x 1720.
Tak for svarene...
Et opfølgende spørgsmål dog,
Behøver man at sænke dørkarmen ned i gulvet, mine nuværende (fra -54 er nedsænket i gulvet for at passe ind uden tærskel, hvordan er det med dagens karme, mangler de underside eller hvordan er de konstrueret?
Et opfølgende spørgsmål dog,
Behøver man at sænke dørkarmen ned i gulvet, mine nuværende (fra -54 er nedsænket i gulvet for at passe ind uden tærskel, hvordan er det med dagens karme, mangler de underside eller hvordan er de konstrueret?
En anden ting at tænke på er, om du har til hensigt at have klinker eller anden "tyk" gulvbelægning.
Da vil jeg anbefale at hæve hullet et par centimeter, så du kan sætte tærsklen på gulvet...det bliver pænest, og du undgår at fifle med en pæn forbindelse mod tærsklen.
Da vil jeg anbefale at hæve hullet et par centimeter, så du kan sætte tærsklen på gulvet...det bliver pænest, og du undgår at fifle med en pæn forbindelse mod tærsklen.
Du kan vælge tærskeludførelse i dag. Enten en flad 8 mm eller en rigtig tærskel. Det afhænger lidt af hvilken type ventilation man har, som styrer hvilken tærskel man skal bruge.dwedin sagde:
En 8*21 karm er 78.5 et eller andet høj, 208.5 formodentlig hvis jeg husker rigtigt det var et stykke tid siden man monterede karme. Men netop 8*21 laver du et hul på rundt 80-81 cm cirka.. Øverst sætter du reglen på 211 Drev månen er A og O, glem ikke drevene...i alle døre...
Jeg har lært mig, at karmen er 15 mm mindre end modulmålet, og at hullet skal være 15 mm større.
Dette giver en drevplads på 15 mm på hver side, hvis man lykkes med at lave hullet helt lige. I praksis anvendes nok nogle mm for at kompensere for, at hullet ikke bliver helt perfekt.
-- ArneL
Dette giver en drevplads på 15 mm på hver side, hvis man lykkes med at lave hullet helt lige. I praksis anvendes nok nogle mm for at kompensere for, at hullet ikke bliver helt perfekt.
-- ArneL
Klik her for at svare