Hej! Vi har klinkers på større delen af stueetagen, gulvvarmeslanger under. På visse steder er fugerne mellem fliserne gået løs, og vi overvejer nu, hvad vi skal reparere det med..? De tidligere ejere har repareret med en form for blød fuge, og det er nok klogt, da det ser ud til at bevæge sig lidt. Men jeg har googlet og bliver ikke klog på, hvilken slags blød fuge vi skal bruge, er der nogen, der kan hjælpe os? Den skal være brun. Vedhæfter billede af gulvet, hvor det er gået løs.

Tweety1985 Tweety1985 sagde:
Hej! Vi har klinker på størstedelen af nederste etage, gulvvarmeslanger under. På visse steder har fugen mellem fliserne sluppet, og vi overvejer nu hvad vi skal reparere dette med..? De tidligere ejere har repareret med en form for blød fugemasse, og det er nok klogt, da det ser ud til at bevæge sig lidt. Men har googlet og bliver ikke klog på, hvilken slags blød fugemasse vi skal bruge, er der nogen der kan hjælpe os? Den skal være brun. Vedhæfter billede af gulvet, hvor det er løsnet.
Hej.

https://rorfokus.se/klinker/tillbeh...MIt_DryZyl5AIVlY4YCh3wbQJnEAQYBSABEgLuzPD_BwE

Kan dette være noget? Nu ved jeg jo ikke, om det er badeværelse, du skal fuge? Ellers kan man jo tage almindelig flisefuge og blande til, men så bliver den jo hård. Jeg forstod det som, at du spurgte efter blød? (Ser i øvrigt ingen billede)

/A

Scsi Scsi sagde:
Hej.

[link]

Kan dette være noget? Nu ved jeg jo ikke, om det er badeværelse du skal fuge? Ellers kan man jo tage almindelig klinkerfuge og blande til, men da bliver den jo hård. Jeg forstod det, som at du efterspurgte blød? (Ser for øvrigt ingen billede)

/A
Åh, tak! Ser absolut ud som at den kan virke! Det er ikke badeværelse, men har klinker på næsten hele nederplan altså stue, spisestue, køkken. Men den bør jo virke uanset. Den hårde klinkerfuge som ligger nogle steder sprækker, mens de steder hvor de tidligere ejere har lappet med blød fuge holder, så jeg tænker, at det er blød fuge vi skal have på grund af bevægelige gulve og gulvvarme. Klarer den fuge varmen for resten? Har nul erfaring med sådan noget...

Åh, tak! Ser absolut ud som at den kan fungere! Det er ikke badeværelse men har klinker på næsten hele underetagen så stue, spisestue, køkken. Men den burde jo fungere uanset. Den hårde klinkefuge, der ligger nogle steder, revner, mens de steder, hvor de tidligere ejere har lapset med blød fuge, holder, så jeg tænker, at det er blød fuge, vi skal have på grund af bevægelige gulve og gulvvarme. Kan den fuge klare varmen forresten? Har nul erfaring med sådan noget...
Hej.

Lige netop denne specifikke silicone som jeg linkede til er der ingen problemer med.

◗ Høj elasticitet.
◗ Høj aldringsmodstand.
◗ Støvtør efter ca. 1 time.
◗ Bakterie- og svampeafvisende.
◗ Temperaturbestandig fra - 30° - + 180° C.

Sådan står det i specifikationerne.

Der findes sikkert billigere alternativer, hvis man kigger lidt rundt. Ved ikke lige hvor meget der skal bruges, men 100 kr for en tube er jo ikke så galt.

• Synes
knoen og 1 anden
  • Laddar…
Scsi Scsi sagde:
Hej.

Lige denne specifikke silicone som jeg linkede til er ingen problem overhovedet.

◗ Høj elasticitet.
◗ Høj aldringsbestandighed.
◗ Støvtør efter ca. 1 time.
◗ Bakterie- og svampafvisende.
◗ Temperaturbestandig fra - 30° - + 180° C.

Sådan står det i specifikationerne.

Så er der sikkert billigere alternativer, hvis man kigger lidt rundt. Ved ikke lige, hvor meget der skal bruges, men 100 kr. for en tube er jo ikke så slemt.
Nej det er helt i orden! Det er ikke så store flader, kun mellem visse fliser det giver sig. Tusind tak for hjælpen!

• Brune og grå fliser med ujævne fuger og en del af en blå tæppe til højre.
Nej, det er helt i orden! Det er ikke så store områder, kun mellem visse fliser hvor det bliver synligt. Tusind tak for hjælpen!
Hej.

Ingen problemer, bare sørg for at farven matcher den, du har. Alternativt kan du måske kontakte den tidligere ejer og høre, hvor de købte deres fugemasse.

• Synes
Tweety1985
  • Laddar…
Kapar tråden: Skulle det gå att använda mjukfog typ silicon både under och mellan klinker överallt för att ge större tolerans för ett lite rörligt underlag?

Jonas Westbom Jonas Westbom sagde:
Kapar tråden: Skulle det gå att använda mjukfog typ silicon både under och mellan klinker överallt för att ge större tolerans för ett lite rörligt underlag?
Jag har precis byggt en diskbänk med plywood som bas och limmat kakel ovanpå med silikon, och fogat med samma silikon.
Om det kommer att hålla, ingen vet, men det verkar funka.
image-7098187431054416807.jpg

Nu är ju detta inte byggnorm utan mera Afrika++ standard men jag är nöjd, det fungerar och är sketa billigt.😎

• Synes
Jonas Westbom
  • Laddar…
BirgitS
Jonas Westbom Jonas Westbom sagde:
Gällande mellan plattor: Silikon tar ju gärna åt sig smuts men går inte att få ren. Om den är mycket mörk gör det ju inte så mycket men ljusare silikon blir ju inte snygg i längden.

Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att silikon under plattorna ska fungera vid rörelse i underlaget. Kan ju finnas en risk för att det slutar med att vissa plattor rör sig åt ett håll och andra åt ett annat, dvs. ojämna fogar och ojämn höjd.

BirgitS BirgitS sagde:
Gällande mellan plattor: Silikon tar ju gärna åt sig smuts men går inte att få ren. Om den är mycket mörk gör det ju inte så mycket men ljusare silikon blir ju inte snygg i längden.

Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att silikon under plattorna ska fungera vid rörelse i underlaget. Kan ju finnas en risk för att det slutar med att vissa plattor rör sig åt ett håll och andra åt ett annat, dvs. ojämna fogar och ojämn höjd.
Det är minimala rörelser så jag är inte så orolig. Tänker dessutom att jag har kakelkryss som ligger kvar. Plattorna är mörkgrå så det låter ju ber isf!

BirgitS
Med minimala rörelser förstår jag inte varför det inte går att använda fix.
Nu ser jag att du har en egen tråd om det också och att du ska ha golvgips. Golvgips är ju helt oflexibelt, rör sig inte ens minimalt.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Med minimala rörelser förstår jag inte varför det inte går att använda fix.
Nu ser jag att du har en egen tråd om det också och att du ska ha golvgips. Golvgips är ju helt oflexibelt, rör sig inte ens minimalt.
Golvgips epanderar inte av fukt. Däremot kan den svikta en hel del

BirgitS
Då bör det väl snarare förstärkas under golvgipsen för annars är det väl risk för att gipsen spricker med tiden.

BirgitS BirgitS sagde:
Då bör det väl snarare förstärkas under golvgipsen för annars är det väl risk för att gipsen spricker med tide
BirgitS BirgitS sagde:
Då bör det väl snarare förstärkas under golvgipsen för annars är det väl risk för att gipsen spricker med tiden.

Jag vet hur man bygger efter alla konstens regler. Det var inte frågan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.