Hej, jeg planlægger at bygge hus, og bruge Västkustskiva og en stående falset spårpanel. Træguiden viser dette for montering.
Bygningskonstruktion med lag: lockbrædder, ventilationsspalter, isolering og lægter, ifølge Träguiden. Viser montering uden lodret luftspalte.
Med beskrivende tekst om man skal bruge falset panel
Alternativ 3 monteringsinstruktioner for falsad panel med detaljer om tykkelse, bredde, og fastgørelse, samt vejledning om brug af lodret ventilationslækt.

Betyder det så, at jeg kun har brug for en horisontal sømning, hvis man har "normalt" vejr og ikke en vertikal luftlægte under sømningen?

Kigger man på Parocs monteringsanvisning viser de en vertikal luftlægte (men de tager ikke hensyn til hvilken panel man bruger.
Kigger man på Isover monteringsanvisning, viser de kun horisontal sømning
Kigger man på Rockwool, viser de vertikal luftlægte.

Så hvad gælder egentlig? Er det forskelligt afhængigt af leverandør, eller viser de bare "best practice" i betragtning af at Träguiden ikke viser en vertikal luftlægte og den alligevel er opdateret i 2021?

Forsøger at få greb om monteringen her, hvordan jeg skal gøre, da jeg som mange andre ikke vil have det skal bygge ud for meget. Har også tænkt om man skal gå en mellemvej og sætte en 12mm vertikal, så får man en smule luftspalte.

J
Det er tilstrækkeligt med en horisontal spikregel, vestkustpladen er ikke så fugtfølsom, så derfor er det tilstrækkeligt..
Kun sider udsat for slagregn anbefales med en vertikal luftspalte..
Men vi har bygget i mange årtier uden vertikal luftlægte, så det fungerer uden under normale omstændigheder..

Okay, men
J Jansson69 sagde:
Det er nok med en horisontal sømregel, vestkystpladen er ikke så fugtfølsom, så derfor er det nok..
Kun slagregnutsatte sider anbefales med vertikal luftspalte..
Men vi har bygget i mange årtier uden vertikal luftpind, så det fungerer under normale omstændigheder..
Okay, men bliver der nogen som helst type af ventilation bagved, hvis det kun bliver vertikal sømpind? Altså kommer der alligevel luft ind et sted.

Hvordan afslutter I nederst ved fundamentet med vestkystpladen/sømpinden, sætter I en sømpind nederst, eller sætter I en regel som vestkystpladen står på og fæster panelet i reglen??

J
N Nygge72 sagde:
Okay, men

Okay, men bliver der nogen som helst form for ventilation bagved, hvis det kun bliver en vertikal spidstækning? Altså, kommer der luft ind et eller andet sted alligevel.
En panel er aldrig vindtæt, så der blæser luft ind, og ofte har panelet også spor på bagsiden for at forhindre, at det sprækker og krummer sig..
N Nygge72 sagde:
Hvordan afslutter I nederst ved pladen med vestkystpladen/spidstækken, sætter I en spidstækning nederst, eller sætter I en regel, som vestkystpladen står på, og fastgør panelet i reglen??
Det afhænger af, om vestkystpladen dækkes af fundamentet nederst eller ej?
Hvis den dækkes af fundamentet, behøver du ikke gøre noget, men hvis den bliver udenfor konstruktionen, ville jeg stille den på en regel eller have en slags startliste i metal eller plast.

J Jansson69 sagde:
En panel er aldrig vindtæt, så den blæser ind luft, og derudover har panelet ofte riller på bagsiden for at forhindre, at det sprækker og kupler sig.

Det afhænger af, om vestkystpladen dækkes af fundamentet eller ej nederst?
Hvis den dækkes af fundamentet, behøver du ikke gøre noget, men hvis den går uden for konstruktionen, ville jeg stille den på en regel eller have en slags startliste i metal eller plastik.
Okay, så hvis man sætter en slags drypnæse nederst, kunne den hvile på det, alternativt på en regel. Tænker, at en regel bliver jo en god mussikring også :)

Hvis den "hviler" på pladen, skal så sokkelisoleringen dække denne med, eller er det kun soklen man dækker?

J
N Nygge72 sagde:
Okay, så hvis man sætter en slags drypliste nederst, kunne den måske hvile på den, alternativt på en regel. Tænker at en regel jo bliver en god musbeskyttelse :)

Hvis den "hviler" på pladen, skal så bundisoleringen dække denne med, eller er det kun bunden man dækker?
Bundisoleringen strækker sig sjældent ud over regelbredden udvendigt..
Hvordan ser din konstruktion ud? Hvad har du indenfor vestkystpladen?

Jeg anvendte vestkystplade på min garage og satte da en regel, som pladen står på. Derefter blev det mus-band alligevel for at dække luftspalten. Reglen i mit tilfælde var jo ikke større end vestkystpladen, så det ville ikke have været nok som eneste musbeskyttelse.

Jeg har liggende panel, så jeg har kun lodret lægte. Men havde jeg haft stående panel, så havde jeg kun haft horisontale lægter går jeg ud fra.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Syllisoleringen går sjældent ud over regelbredden udvendigt..
Hvordan ser din konstruktion ud? Hvad har du indenfor vestkystskiven?
Som jeg har tænkt, bliver det Panel-Sømlek-Vestkystskive-Regel/isolering (170)-Dampspærre-installationslag (45-Osb-Gips

J
N Nygge72 sagde:
Som jeg har tænkt bliver det Panel-Sømlekt-Vestkystplade-Regel/isolering (170)-Dampspærre-installationslag (45)-Osb-Gips
Du bør have en vindbeskyttelse indenfor vestkystpladen, enten en vinddug eller en form for plade..
Har du vinddug, kan man lade den foldes ud på grunden, så vestkystpladen kan stå på dugen og dermed beskyttes mod fugtoptagelse..

J Jansson69 sagde:
Du bør have et vindbeskyttelse indenfor vestkystpladen enten vinddug eller en form for plade..
Har du vinddug, kan man lade den foldes ud på grunden, så vestkystpladen kan stå på dugen og dermed beskyttes mod fugtopsugning..
Okay, jeg så, at de sagde, vinddug kun behøvedes, hvis bygningen havde 3 etager eller mere, men havde tænkt mig at tjekke det med.

"På steder udsatte for vind og fra og med tredje etage og op i høje bygninger skal et fulddækkende vindtæt lag, samt yderhjørner altid beskyttes med f.eks. Vindbeskyttelse WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindbeskyttelse, som monteres indenfor Klimapladen."

Men det er jo så lille en udgift, så det skader vel ikke at sætte op, selvom det er lavere.

Jeg har også lavet tolkningen, at vindværn ikke skal være nødvendigt og har ikke det på min garage. Men en garage er jo også lidt mindre vigtig end et hus, så måske værd at have både seler og livrem der.

Mit garage er ellers af fuld villastandard med liggende panel, lægter, vestkystskive, 195 mm reglar og isolering, derefter 45 mm inderisolering, 12 mm krydsfiner og til sidst gips.

Min anbefaling er at montere en stående 12 mm afstandsliste for at få luften til at cirkulere bagved panelet, specielt hvis du maler panelet med moderne maling

• Synes
ptlf
  • Laddar…
J
N Nygge72 sagde:
Okay, jeg så, at de sagde, at vinddug kun behøvedes, hvis bygningen havde 3 etager eller mere, men havde tænkt mig at tjekke det også.

"På steder udsat for vind og fra og med tredje etage og opad i høje bygninger skal et dækkende vindtæt lag samt ydre hjørner altid beskyttes med f.eks. Vindbeskyttelse WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindbeskyttelse, som monteres indvendigt for Klimablaffen."

Men det er jo så lille en omkostning, så det skader vel ikke at sætte det, selvom det er lavere.
Ja, jeg synes vinddug er et krav, for du får mange samlinger horisontalt med vestkustskivan, og disse vil ikke blive vindtætte, det ved jeg af erfaring.
Derudover er det ikke dårligt at beskytte konstruktionen mod fugt, som vestkustskivan kan klare, men hvis den ligger mod konstruktionen uden noget imellem, risikerer man jo, at fugten vandrer ind i konstruktionen, hvis man ikke har noget imellem.

Jeg ville have bygget så, at ydersiden af vestkustskivan flugter med fundamentet, så du ikke behøver en stiver i bunden.
Alternativt en vandafleder som på dette billede.

• Diagram over vandafleder på en bygning, der viser 10-15 mm afstand mellem væg og afleder, lavet af beton og malet træ for at beskytte mod fugt.
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Hemingway Hemingway sagde:
Jeg har også gjort den tolkning, at vindværn ikke skal være nødvendigt og har ikke det på min garage. Men en garage er jo også lidt mindre omhyggeligt end et hus, så måske værd at bruge både seler og livrem der.
Ja, sådan er det jo. For en lille omkostning kan man undgå at være dumsnål. Det kan man være på ting, man kan ændre senere. Men ting, der er der permanent, bør man ikke være dumsnål på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.