Hej!
Jeg har fjernet hele det fugtskadede gulv og skal lægge nyt i et rum i stueetagen. Resten af huset skal også ordnes senere. Selv gulvbjælkerne bliver nye. De gamle gulvbjælker varierede i højden op til ca. 185, med en bredde på ca. 65. CC varierede omkring 650...
I det nye gulv vil jeg gerne have lidt mere isolering, samt gulvvarme, uden at højden på gulvet bliver påvirket. Tanken er at lægge nye bjælker 45x195 med cc 300 (spændvidde 4,20 rummets bredde 4,60). Det bliver almindeligt fer og not trægulv.
Problemet er, at bunden af bjælkerne vil komme til at ligge nedenfor den øverste kant af den støbte fundament. Kun nogle få centimeter, men alligevel. Det ville desuden være rart at kunne lægge strø ovenpå bjælkerne til gulvvarmen og dens plader, men så behøver jeg at sænke bjælkerne yderligere 22 mm.
Er dette en "big no no", eller kan man gøre det sådan? Pladsen mod jorden er god, og jeg graver samtidig en del ud og lægger plast. Fundamentet er isoleret udvendigt med celleplastplader med puds udenpå. Det var også isoleret med glasuld (!?) på indersiden af fundamentet, som var nedgravet cirka 30 cm i jorden... Mærkelig løsning. Dette har jeg fjernet, det var selvfølgelig fugtigt.
Hvis jeg kan bygge på denne måde med sænkede bjælker, hvordan gør jeg i samlingen mellem bund og bjælker og muren for at fugtsikre?
Jeg har fjernet hele det fugtskadede gulv og skal lægge nyt i et rum i stueetagen. Resten af huset skal også ordnes senere. Selv gulvbjælkerne bliver nye. De gamle gulvbjælker varierede i højden op til ca. 185, med en bredde på ca. 65. CC varierede omkring 650...
I det nye gulv vil jeg gerne have lidt mere isolering, samt gulvvarme, uden at højden på gulvet bliver påvirket. Tanken er at lægge nye bjælker 45x195 med cc 300 (spændvidde 4,20 rummets bredde 4,60). Det bliver almindeligt fer og not trægulv.
Problemet er, at bunden af bjælkerne vil komme til at ligge nedenfor den øverste kant af den støbte fundament. Kun nogle få centimeter, men alligevel. Det ville desuden være rart at kunne lægge strø ovenpå bjælkerne til gulvvarmen og dens plader, men så behøver jeg at sænke bjælkerne yderligere 22 mm.
Er dette en "big no no", eller kan man gøre det sådan? Pladsen mod jorden er god, og jeg graver samtidig en del ud og lægger plast. Fundamentet er isoleret udvendigt med celleplastplader med puds udenpå. Det var også isoleret med glasuld (!?) på indersiden af fundamentet, som var nedgravet cirka 30 cm i jorden... Mærkelig løsning. Dette har jeg fjernet, det var selvfølgelig fugtigt.
Hvis jeg kan bygge på denne måde med sænkede bjælker, hvordan gør jeg i samlingen mellem bund og bjælker og muren for at fugtsikre?
Det fungerer godt, så længe rummet nedenunder er tilstrækkeligt, og ventilationen ikke dækkes til.
Det bedste er nok at bygge blindbunden op til sidst, så der er lidt luft mellem fundamentet og træet. Enten som en lille kasse eller en skrånende flade i 45 grader typ.
Det bedste er nok at bygge blindbunden op til sidst, så der er lidt luft mellem fundamentet og træet. Enten som en lille kasse eller en skrånende flade i 45 grader typ.
Klik her for at svare