VVS-installatør her

Nogle gange trækker man jo afløb gennem bjælkelag, når der ikke er andre alternativer. Kommunikerer selvfølgelig også med tømreren om, hvordan de vil have det, hvor det er bedst (mindre dårligt) at lave hullerne osv.

Nu er jeg hjemme hos mig selv og renoverer badeværelse, og så er det naturligvis mig, der skal forstærke efter hullerne også.

Bjælkelaget er 220 og spændvidde på 3 meter

Tror I, dette fungerer, eller skal jeg gøre noget anderledes?
Bliver 22 spån, flyde og klinker på gulvet.
Gråt afløbsrør installeret gennem gulvbjælker med værktøj, savsmuld og afstivninger rundt om. Rørføring i badeværelsesrenovering. En træbjælke med et udskåret hul, omgivet af værktøj som en bore og mejsel, samt rør og savsmuld. Rørinstallation gennem bjælkelag med en støttende metalplade og synlige træspåner. Gulv med åbnet bjælkelag, hvor VVS-rør er placeret gennem bjælker. Værktøj og materialer ligger spredt på byggepladsen under renovering. Billede af træbjælke skåret igennem, omgivet af træflis og savsmuld med en hammer til højre på gulvet. Gråt afløbsrør passerer gennem et træbjælke, omgivet af savsmuld. Bjælken viser skæremærker og skruer til fastgørelse. Gråt afløbsrør gennem træbjælker med savsmuld omkring, synligt i et badeværelsesrenoveringsprojekt.
 
  • Synes
Elsparv
  • Laddar…
Ser lidt rodet ud. Altid problemer med bjælkelag som du har, dårligt med plads. Men det du har gjort med forstærkning er måske på visse steder overkurs. Bedre det end ingenting. Hvordan går det med jernet på top billede 1, kommer gulvspånpladen til at ligge på det.
 
Det holder nok men fra et holdbarhedssynspunkt er det bedre med lange forstærkninger som fordeler belastningen over større område (tænk løftestang). Dine relativt korte forstærkningsplader får nu større forskydningskræfter på skruerne.

I øvrigt havde jeg nok lynet gylpen for at fotografere i den vinkel ;).
 
  • Haha
ldzldz og 9 andre
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Ser lidt rodet ud. Altid problemer med bjælkelag som du har, dårligt med plads. Men det du har gjort med forstærkning måske på vissa steder er overkurs. Bedre det end intet alls. Hvordan går det med jernet på top billede 1, kommer gulvspån at ligge på det.
Jupp rodet værre! :p
Det er godt at høre, hellere tage i lidt for meget end for lidt.
Nja, spånet havner ovenfor jernet, typ några millimeter, har jo fået hæve bjælkelaget lidt når jeg har rettet det:)
 
mexitegel mexitegel sagde:
Det holder nok men fra et styrkesynspunkt er det bedre med lange forstærkninger, der fordeler lasten over et større areal (tænk løftestang). Dine relativt korte forstærkningsplader får nu større forskydningskræfter på skruerne.

I øvrigt havde jeg nok trukket lynlåsen op for at fotografere i den vinkel ;).
Haha ja jeg gjorde nok en lille tanketorsk der. Jernet på billederne var to meter langt, men jeg skar det i 400 mm stykker. Jeg tænkte, det bliver nok godt:sleep:

Oops:oops::crysmile:
 
  • Synes
Nalleman64
  • Laddar…
En trægulvbjælke med udskæring i midten, omgivet af træspåner. En hammer ligger ved siden af. Forberedelse til gulvafløb.

Naturligvis ender gulvafløbet midt i bjælken:)

Og for at få det rigtig godt her, skulle jeg faktisk have været nødt til at skære hele bjælken i topppen. 120 mm.

Ville det fungere, hvis jeg sætter et jern på hver side af bjælken så? :whistle:

Dette billede er før jeg begyndte at gnave :geek:
Åbent gulv med gulvbrønd placeret midt i en bjælke, markeret med blå cirkel. Værktøjer og materialer ligger omkring.
 
Skal brønden tage pladsen, hvor det blå er
 
J jonaserik sagde:
Skal brunnen tage pladsen der det blå er
Stemmer godt
 
Jeg ville ikke rode medreglerna uden at flytte brønden til højre i det aflange rum. Det afhænger helt af, hvad man skal have ovenover og mulig plads til noget. Jeg tænker mig en bruser, og så kan brønden flyttes. Nyt gulv lægges med fald mod brønden, og ca. 10-15 cm fra den laves et lokalt fald, lidt ekstra nedadgående.
 
J jonaserik sagde:
Jeg ville ikke rode medreglarne, men flytte brønden til højre i den aflange bås. Klart afhænger af, hvad man skal have ovenover og evt. plads til noget. Tænker mig en bruser, og så kan brønden flyttes. Nyt gulv lægges med fald mod brønden og ca. 10-15 cm fra den laves et lokalt fald, lidt ekstra ned ad bakke
Problemet er, at vi skal have en 90 bruser.
Centrum på brønd bliver således 45 cm fra væggen. 45 cm fra færdig væg rammer præcist i bjælken, rammer aldrig ved siden af:rofl:

Vil ikke have bruseren i centrum 45 og brønden i centrum 58. Ved hvordan tosset det ser ud:sweat:
 
Det bliver garanteret endnu mere muppet med svækket bjælkelag, så dine klinkeplader løsner sig og tætningslaget lækker.

Livet er fuldt af kompromiser.
 
  • Synes
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Det bliver garanteret endnu mere muppet med svækket bjælkelag, så dine klinkerplader løsner sig og tætningslaget lækker.

Livet er fuldt af kompromiser.
Vil jo forstærke bjælkelaget eller i det mindste få tilbage den oprindelige styrke. Men tak alligevel.
 
Vil jo helst ikke gå ned til 50, men som det tidligere er nævnt her, så er livet jo fuldt af kompromiser :p
En lavbygget gulvafløb med en byggehøjde på cirka 60 mm, passende til gulvkonstruktioner med minimal højde.

Byggehøjden på denne er knap 60 mm, føles meget rarere bjælkelagsmæssigt(y)
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.