K
jon_h: tænk på at du taler hurtigt, lav RF mens de andre taler hurtig styrke... forskellige ting.

ktm250 sagde:
jon_h: tänk på att du talar snabbt, lågt RF medans de andra taler snabb hållfasthed... forskellige ting.
Men de to ting går vel hånd i hånd?

Jo lavere vct man har på betongen des mindre overskottsvand blir det vel, samtidig med at holdbarhedsvækstkurven bliver lidt stejlere.

http://www.swerock.se/Produkter/Betong/Betongtyper/Snabbuttorkande_betong

Har læst at hvis man underskrider 0,35 i vct så er betongen nærmest bygge-fugt-fri.

Edit: eller 0,32 ifølge denne: http://www.betongbanken.se/index.aspx?s=2925

Senest redigeret:
parkway sagde:
Tak for svaret, og ja, jeg gør det på egen risiko. Hvis man skulle blande i flyt, har du forslag til hvad og hvor meget? En kompis mente, jeg skulle blande i stålfiber som armering, men jeg føler mig lidt usikker...

/Andreas
Nu har jeg fået fat i lidt 0-8 knust til at prøve med, og uden flyt blev det noget, der kun med meeeget god vilje kan kaldes beton (hvis man skal under vct 0,6 med den opskrift). Med 0,5% flyt (10g) blev det som forventet noget helt andet, og det så klart anvendeligt ud. Har en prøvekubus på "bagning" nu, vender tilbage med styrke.

Lavede en til lige før med 1% flyt i stedet. Vct blev 0,52 for nogenlunde samme konsistens. Eftersom det er så små batches blandet i en spand i hånden, kan man ikke stole hundrede procent på mine prøver, men det giver nok en fingerpeg i hvert fald :)

Senest redigeret:
LLLVäxjö sagde:
Nu har jeg fået fat i lidt 0-8 kross at prøve med ,og uden flyt blev det noget, der kun med meeeget god vilje kan kaldes beton (hvis man skal under vct 0,6 med den opskrift). Med 0,5% flyt (10g) blev det som forventet en helt anden sag, og det så klart brugbart ud. Har en prøvekube i "bagning" nu, vender tilbage med styrken.

Lavede en til lige før med 1% flyt i stedet. Vct blev 0,52 for nogenlunde samme konsistens. Da det er så små portioner blandet i en spand i hånden, kan man jo ikke stole hundrede procent på mine prøver, men det giver nok en indikation alligevel :)
Den første kube holdt 34MPa efter 7 dage, endelig styrke ca. 42MPa

Den anden holdt 54 MPa efter samme tid, forventet endelig styrke ca. 67 MPa.

Tak for infoen. Det var fandme fedt gjort!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.