Skal støbe en sål på klippe til en støttemur, som jeg senere skal placere husets kantbjælke på.
Kan jeg blande cement med 0-32 klippeskærv eller skal man følge anvisningerne på sækken?
Synes at det som der står på sækken, 0-8 grus og singels bliver næsten det samme som 0-18.
Måske er helt galt på den.

Nogen der ved?

Senest redigeret:
forskellen er vel, at 0-8 betonggrus har en jævn skiktkurve, hvilket gør, at der er en jævn fordeling af 0-8 millimeters sten. Kører man med 0-32 bjergknus så er det lidt si og så med fordelingen i hele registret. Jeg vil mene, at min nabo forsøgte at støbe med 0-8 stenmjöl i stedet for støbegrus. Det fungerede halvgodt, men han prøvede med en kemikalie fra SIKA, og så fik betonen "rigtige" egenskaber igen.

Antagelig får du alt for lidt fint materiale med 0-32 bjergknus.
Men det afhænger jo helt af, hvilket bjerg man har knust, om læsseren har taget i toppen eller bunden af bunken osv.

Prøv at blande en trillebør og se? Fugtigheden måler du jo nemt med en lille vægt og køkkenovnen.
Den endelige styrke bliver jo usikker, men måske er det ikke så nøje?

0-32 beton bliver dog ret svær at arbejde med og stiv, selvom du får styr på sigtekurven.

Hvis du har brug for mange kubikmeter beton, så kan det hurtigt betale sig at ringe og bestille en bil i stedet...

Jeg har kørt med både 0-8 plus 8-16 samt med 0-18 all-in-one til lidt enklere støbninger, og der er forskel på knusningen og rigtigt støbegrus. Betonen bliver mere homogen med rigtigt grus.

Til noget så vigtigt som et husfundament ville jeg nok følge sækkens råd.

Har nu fået hjem den rigtige grus og singel, der er måske ingen genveje, hvis man vil have det bedste resultat.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.