Skal støbe beton for første gang og havde tænkt mig at leje en tombola for at blande ~22 sække grovbeton. Der er nogle trin, jeg er usikker på.

1. Hvor mange liter kan man blande i tombolaen, før den skal rengøres? Jeg antager, at det afhænger af, hvor hurtig man er mellem omgangene, så måske skal det angives i, hvor lang tid man kan bruge tombolaen, inden den skal rengøres.

2. Efter at man har vasket tombolaen, hvor plejer man at gøre af "slatten"?

3. Skal støbe i alt 44 separate cylindere for at låse præfabrikerede blokke sammen, som udgør en krybekælder. Så hver støbning er kun udsat for luften ca. 100^2cm. Hvordan skal jeg gøre for at betonen ikke skal brænde for hurtigt? Behøver jeg eftervande, eller er det nok at dække over med plastik?

Grovbeton på sæk hærder sjældent for hurtigt, indeholder for lidt cement. Eftervand lidt bare. Er du hurtig, behøver du nok ikke rengøre imellem. Bare i med nyt vand.

• Synes
Martin Lj
  • Laddar…
1. Vil sige, at det afhænger lidt af tempoet. Hvis det går i ét, dvs. at når en opladning er tømt, fyldes den næste på, så kan du køre videre, indtil du er færdig. Anbefaler, at I er 2-3 personer, da det hele glider meget lettere da :)

2. Rengøring plejer at være nok med almindeligt vand. Hav en overflade eller presenning at hælde det ud på. Selv bruger jeg en balje model større, typisk en murerbalje til at tømme i. Når det først er hærdet, er det bare at banke det løs fra baljen og aflevere det på genbrugsstationen.

3. Det afhænger lidt af vejret. Er det overskyet/regner, behøver det jo ikke at blive vandet. :)

Det er det, jeg kan komme på, er ingen superekspert, men har støbt nogle gange :)

• Synes
Martin Lj
  • Laddar…
Hvor vigtigt er det med åndedrætsværn, hvis man er udendørs?

Tomture61
Med så meget beton er det aldrig forkert med åndedrætsværn, støver ret meget når man fylder betonomrøreren.

Nogle gange kan det klæbrige lidt på vingerne, så kast et par skovle grov singel + vand ind og lad det køre et stykke tid, så er den snart ren.
Glem ikke ydersiden! Har betonen tørret og brændt, så sidder det fast.

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
M Martin Lj sagde:
Hvor vigtigt er det med åndedrætsværn, hvis man er udendørs?
Jeg plejer at holde vejret et øjeblik, når jeg hælder betonen i, og forsøger at stå i luvart, så støvet ikke blæser mod mig.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Og åndedrætsværn er alligevel godt.
Cementbaserede produkter indeholder en vis mængde seks-værdigt krom (se filmen Erin Brockovich) som aldrig er godt at indånde. Der tilsættes ganske vist noget middel for at reducere eksponeringen for dem, der håndterer, men better be safe than sorry.
Jeg mener, at et filter koster jo så lidt.

Mikael_L
Ifølge Arbejdstilsynet er kun ppf3 godkendt.

Helst er det også gummitryne, der gælder.

men som ved al privat virksomhed vælger man jo selv, og skal du kun støbe en dag, så vil det nok ikke spille nogen rolle.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Du skal ikke bruge grovheden til at støbe så små hulrum i prefabbeton. Du skal bruge expanderbruk.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du skal ikke bruge grovheden for at støbe så små hulrum i præfabrikeret beton. Du skal bruge ekspansiv mørtel.
Grovbeton mente jeg

• Synes
Nicro
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Og åndedrætsværn er alligevel godt.
Cementbaserede produkter indeholder en vis mængde seks-værd krom (se filmen Erin Brockovich) som aldrig er godt at indånde. Der tilsættes dog nogle midler for at reducere eksponeringen for dem, der håndterer det, men better be safe than sorry.
Jeg mener, at et filter jo koster så lidt.
Ja, det er jeg enig i. Filter er selvfølgelig altid at anbefale. Men hvis man opfører sig lidt fornuftigt - blander udendørs, står i luv, holder vejret når det støver mest - så får man ikke meget støv hverken på eller i sig. Har man som job at stå og blande beton hver dag, så er jo filter en selvfølge.

Jeg er meget omhyggelig med beskyttelse, når jeg renoverer herhjemme. Har altid beskyttelsesbriller, høreværn, sikkerhedssko, faldsele og en Sundström halvmask, som kommer på når det støver, men blander jeg bare lidt beton eller puds udendørs, så bruger jeg indersiden af hovedet i stedet for halvmasken.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.