Undrer om en garage bygget i 1976 af letbeton kan indeholde blåbeton. Hvordan ved man om det er det? Synes at betonen er ganske blågrå når man ser på den og skruer i den.

Kælderen til en tilbygning af bolighuset er bygget af betonhulsten. Kan det indeholde blåbeton?

Saxet fra Strålskyddsinstitutets hjemmeside:

Efter 1975 fremstilles letbeton af finmalet sand, cement og kalk. Sådan hvid eller lysegrå letbeton har meget lavt indhold af uran og dermed lav radioaktivitet og radonemission.

http://www.ssi.se/radon/Radon_Blabetong.html

• Synes
Nime
  • Laddar…
Ja, det lyder som om det indeholder såkaldt blåbeton. Ifølge svaret fra "mycke_nu" er det korrekt, at produktionen ophørte i midten af halvfjerdserne, men der var stadig store lagre på markedet af den "gamle" blåbeton, og den blev brugt et stykke ind i firserne. Den eneste sikre måde at afgøre sagen på er at gammamåle betonen/væggen, tjekke om kommunen har instrument til udlån! Hvad angår kælderen, så er betonhulsten ikke blåbeton, men det forekommer, at man f.eks. har isoleret indvendigt med blå letbeton også i sådanne tilfælde, dog burde du i så fald have set det på borekerner også her. Men som i tilfældet med garagen, er måling den eneste helt sikre metode, det giver desuden svar på, hvilken strålingsintensitet betonen har - afhængig af producent og batch kan det variere kraftigt.

Men apropos garagen - det føles lidt som uden betydning, hvis der er blåbeton der, man opholder sig jo ikke så vanvittigt meget i en garage, og ventilationen plejer at være bedre end i boligen...

Blåbeton er jo meget mere porøs end almindelige betonhulsten. Desuden har den luftbobler, omtrent som en svamp. Det plejer ikke betonhulsten at have. Og, hvad spiller det for rolle??

Tak for svarene.
Det jeg tænker over er blandt andet, om der er blåbeton i fundamentet, kældervæggene, og i så fald om der er høje radonniveauer i huset. Skal lave en måling på det. Kommunen måler dog ikke eller låner udstyr ud, hvilket jeg synes er dårligt.
Jeg har også overvejelser omkring garagen, som jeg ved er blåbeton i. Selvom man ikke bor der, så opholder man sig jo rundt omkring dagligt. Ligger i direkte forbindelse til indgangen. Men måske er det ikke farligt, så længe man ikke bor derinde?

Det er med stor sandsynlighed ikke blåbeton i selve grundlaget. Blåbetonen er for porøs til det. Sandsynligvis er det almindelig betonghulsten. Som består af, netop det; beton med huller. Derimod kan det være blåbeton i bærende yder- og indervægge. Radon er en gas. Den er nem at lufte ud. Derfor er det absolut ikke farligt at opholde sig OMKRING garagen. Det vil sige udenfor. Det er heller ikke yderst farligt at opholde sig i kortere perioder i radongas, som man taler om i blåbetonsammenhæng. Hvis man derimod bor i masser af år i radongas og derudover er ryger, kan det indebære en vis risiko.

Senest redigeret:
  • Synes
Hussematte
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.